Intresse för kombitrafik?
Postat: 2016-08-09, 20:55
Finns det några fler än jag som är intresserade att bygga kombiterminalmoduler så att vi kan köra modern trafik annat än från tågmagasin till tågmagasin?
Terminaltyper
=============
1) En terminal som bildar en egen trafikplats utmed linjen. D.v.s. man kan skicka dit ett tågsätt, som sedan kan "låsa in sig" och
kan rangera oberoende av passerande trafik på linjen utanför. Denna typ tar en del plats då det skall finnas plats för uppställningsspår för
vagnar som lastas/lossas, ev ett spår för tomvagnar, och ett utdragsspår.
2) En terminal som ligger längs ett industrispår och man använder industrispåret som utdragsspår vid rangering.
Denna terminal blir betydlig mer kompakt, kanske två spår förutom industrispåret, samtidigt som den kräver andra moduler
för rundgång och förgrening från huvudlinjen.
Trafiktyper
===========
Det går att trafikera på flera olika sätt. Här några exempel:
1) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Y där bolag C tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal II.
2) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Z där bolag B tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal III.
3) Bolag C rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag C tar hand om vagnarna
och drar dem till tågmagasin M1.
4) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2.
5) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2. På station Y kopplas några vagnar av
och tas hand av bolag C som tar med dem till terminal II.
Förutsättningar
===============
Som jag ser det så behövs minst två terminaler och minst två tågmagasin som tar 4 m tåg för att man skall kunna köra med dubbelvagnar.
I början kan man använda trå tågmagasin och en terminal istället.
Om man kör med 2 eller 4 axliga vagnar så kan man köra med kortare tåg men det ser inte så realistiskt ut med 2 m kombitåg.
Intresse och synpunkter?
/Lars
Terminaltyper
=============
1) En terminal som bildar en egen trafikplats utmed linjen. D.v.s. man kan skicka dit ett tågsätt, som sedan kan "låsa in sig" och
kan rangera oberoende av passerande trafik på linjen utanför. Denna typ tar en del plats då det skall finnas plats för uppställningsspår för
vagnar som lastas/lossas, ev ett spår för tomvagnar, och ett utdragsspår.
2) En terminal som ligger längs ett industrispår och man använder industrispåret som utdragsspår vid rangering.
Denna terminal blir betydlig mer kompakt, kanske två spår förutom industrispåret, samtidigt som den kräver andra moduler
för rundgång och förgrening från huvudlinjen.
Trafiktyper
===========
Det går att trafikera på flera olika sätt. Här några exempel:
1) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Y där bolag C tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal II.
2) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Z där bolag B tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal III.
3) Bolag C rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag C tar hand om vagnarna
och drar dem till tågmagasin M1.
4) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2.
5) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2. På station Y kopplas några vagnar av
och tas hand av bolag C som tar med dem till terminal II.
Förutsättningar
===============
Som jag ser det så behövs minst två terminaler och minst två tågmagasin som tar 4 m tåg för att man skall kunna köra med dubbelvagnar.
I början kan man använda trå tågmagasin och en terminal istället.
Om man kör med 2 eller 4 axliga vagnar så kan man köra med kortare tåg men det ser inte så realistiskt ut med 2 m kombitåg.
Intresse och synpunkter?
/Lars