Ballast och slipersavstånd

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Ballast och slipersavstånd

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har länge letat efter en ballast som på ett tillräckligt trovärdigt sätt kan representera en grusad bana (enligt min uppfattning). Jag vill direkt notera att "färgen" på en grusad banvall kan variera ganska mycket baserat på vilken grus som används och vad som smutsar ner gruset, så det finns inget absolut rätt eller fel. Nåväl. Jag har använt WS fine brown på några moduler, men tycker egentligen att den är lite för röd för min smak. Förra året köpte jag Faller 170728 Streumaterial "feldweg". Nu blev det till slut av att jag provade den. I sig själv tyckte jag den var lite för gulaktig så jag gjorde en blandning av 1/3 WS fine brown och 2/3 Faller feldweg. Efter limningen så blev ballasten lite mörkare, men enligt mig bättre är WS fine brown. För en jämförelse se bilden nedan (WS fine brown till vänster, min blandning till höger). Jag kommer att fortsätta leta efter alternativ som kan ge andra nyanser som jag tycker känns bra utan att jag behöver färga min ballast själv.

Det jag dessutom har gjort på den nyballasterade modulen är att öka slipersavståndet för att representera en bibanesträcka (c-c omkring 8,5 mm, vilket stämmer bra med de Brimalm anger i sitt spårsystem för bibanor, 8,2 mm).
Ballast och slipers.JPG
Ballast och slipers.JPG (473.49 KiB) Visad 4930 gånger
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av JanFrelin »

Till grusbanvall har jag inte hittat någon köpeballast som jag tycker är tillräckligt fin, i princip allt ser ut som makadam.

Här är en bild från Gusum som jag tycker känns typisk:

Bild
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av MickeC »

JanFrelin skrev:Till grusbanvall har jag inte hittat någon köpeballast som jag tycker är tillräckligt fin, i princip allt ser ut som makadam.

Här är en bild från Gusum som jag tycker känns typisk:

Bild
Jag är beredd att hålla med dig, Jan. Det som saknas är strukturen, hur finkornig grus/sandballasten var.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Till grusbanvall har jag inte hittat någon köpeballast som jag tycker är tillräckligt fin, i princip allt ser ut som makadam.
Jag kan också bara hålla med. Som steg 1 försöker jag hitta något som har en bra "färg". Steg 2 blir att leta efter något med bättre struktur. En av utmaningarna med grusballast är att kornstorleken är blandad. Det finns allt från sand till mindre stenar i grusen.

/Erik
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av MickeC »

Referens för min del är bilderna jag sett från MJK Trefoten både på nätet och i bokform, tyvärr ej. "Real life"

http://www.trefoten.se/galleri.html

(Har inte du varit insyltat ;) , Jan?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av Eke »

Den chinchillasand som Boråsgänget använt på Sitt magasin tycker jag har bra struktur om än väldigt likformig i fraktionen!
Annars är det snyggaste jag sett chamotte som dock verkar vara jättesvårt att Få tag på!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av MickeC »

Eke skrev:Den chinchillasand som Boråsgänget använt på Sitt magasin tycker jag har bra struktur om än väldigt likformig i fraktionen!
...
Mvh. Eke
Just Chinchillasanden motsvarande Boråsgänget är mitt val för hemmabanan.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av JanFrelin »

Jodå, jag var med på Trefoten. Materialet är siktad chamotte utblandad med pulverspeckel typ Sadolin. Färgen är väldigt ljus, önskad färg fixas med vattenfärger (vilket jag egentligen tycker är bra, då har man kontroll och kan variera den).

Trefotenmetoden blir snyggt, MEN dels tar det evärdelig tid att sikta chamotten (i alla fall som vi gjorde det, med en gammal tesil), dels blir det helt stenhårt med pulverspackel. Alla försök till ljuddämpande banunderbyggnad blir helt ovidkommande...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av AndersB »

Det finns en del olika "Chinchilla-sand" så man kan prova sig fram.
denna länk finns en bild där de två högarna till vänster är olika "chinchilla".

Ett annat alternativ är "flygsand".
På Sandhammaren i skåne finns en väldigt finkornig sand som har aningen mer struktur än "chinchillan".

Kuriosa:
Posten har en minimi-vikt för paket (160gram) och när folk beställer för lätta saker hos MGP (t.ex. en flaska CV-lim) så måste paketet tyngas, vilket sker med små påsar med flygsand. Flera har reagerat över den fina sanden som dök upp i paketen :D

mvh/anders
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ballast och slipersavstånd

Inlägg av JanFrelin »

AndersB skrev: Kuriosa:
Posten har en minimi-vikt för paket (160gram) och när folk beställer för lätta saker hos MGP (t.ex. en flaska CV-lim) så måste paketet tyngas, vilket sker med små påsar med flygsand. Flera har reagerat över den fina sanden som dök upp i paketen :D

mvh/anders
Ändå dags att köpa lite mera elektronik snart...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"