2R/3R-norm avsiktförklaring!

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av ErikKuiper »

UrbanJohansson skrev:spåret får inte ligga närmare kanten än 150 mm.
Saxat ut FREMO-normen
3.2.7 Inget spår får finnas närmare modulsidan än 100 mm utan att fallskydd (t.ex. plexiglas) finns i
tillräcklig höjd.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av UrbanJohansson »

ErikKuiper skrev:
UrbanJohansson skrev:spåret får inte ligga närmare kanten än 150 mm.
Saxat ut FREMO-normen
3.2.7 Inget spår får finnas närmare modulsidan än 100 mm utan att fallskydd (t.ex. plexiglas) finns i
tillräcklig höjd.
Hej Erik!
Med tanke på dina kunskaper i FREMO-normen förvånar :o det mig att bli felciterad :cry: av just dig.
UrbanJohansson skrev: Minsta modulbredd i gaveln är 300 mm vid centrerat spår - dvs spåret får inte ligga närmare kanten än 150 mm. (IH-standarden) för FREMO annars gäller 500 mm i modulgaveln vid centrerat spår (250 + 250 mm).
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av LLJ »

@Urban: källhänvisning till dina uppgifter?
Jag hittar Eriks uppgifter i den tyska normen.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av daniel »

Vad sägs om en kurs i svenska språket? ;)

Det Urban hänvisar till är spårets avstånd till kanten vid modulgaveln. Vilket om jag tolkar Urban rätt är 150 mm på IH-moduler och 250 mm på övriga moduler. Måtten följer av bredden på modulen (300 mm resp. 500 mm) samt att spåret vid gaveln ska vara centrerat.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av ErikKuiper »

Det stämmer att för de normerade FREMO-gavlarna så ligger spåret på antingen 250 mm från kanten (normal linje) eller 150 mm från kanten (industrinorm). Samtliga normerade enkelspårsgavlar är 500 mm breda (men de får byggas bredare, se 3.3 näst sista stycket). Sedan finns det äldre moduler som är 300 mm och nyare moduler som också byggs 300 mm (dvs utanför norm).

Den fråga jag svarade på var inte var spårläget ligger för de normerade gavlarna utan var spårläget får ligga på ickenomerade gavlar utan att bryta FREMO-nomen, och här hävdar jag fortfarande att det är 100 mm som gäller för att följa FREMO-normen.

Hälsningar
/Erik
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av z750asn »

LLJ skrev:@Urban: källhänvisning till dina uppgifter?
Jag hittar Eriks uppgifter i den tyska normen.

/Lars
I den tyska normen under punkt 3.2.7 https://www.fremo-net.eu/typo3temp/secu ... 0_EU_3.pdf
hittade jag det som Urban skrev om.
Samma finns även i den engelska versionen https://www.fremo-net.eu/typo3temp/secu ... andard.pdf

Jag som inte ens är Fremo medlem hittade det inom 3 minuter. ;)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av daniel »

ErikKuiper skrev:Den fråga jag svarade på var inte var spårläget ligger för de normerade gavlarna utan var spårläget får ligga på ickenomerade gavlar utan att bryta FREMO-nomen, och här hävdar jag fortfarande att det är 100 mm som gäller för att följa FREMO-normen.
Jo, men sättet du citerade på ändrade betydelsen av Urbans mening. När man citerar behöver man vara försiktig så man behåller den ursprungliga skribentens avsikt med meningen, åtminstone när den tydligt framgår i ursprungsinlägget. Citera gärna, men gör det med varsamhet.

Nu har den här tråden spårat ur och börjar handla mer om Urbans inlägg än om 2/3R-moduler, så jag föreslår att vi återgår till trådens ursprungliga syfte.

Med vänlig hälsning
Daniel
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!

Inlägg av Arne Ivan »

daniel skrev: Nu har den här tråden spårat ur och börjar handla mer om Urbans inlägg än om 2/3R-moduler, så jag föreslår att vi återgår till trådens ursprungliga syfte.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bra, jag läser den med intresse och har en stump märklinräls med plastbanvall som jag vill göra en liten 2R/3R-modul av.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"