Tabell för trafikplatsförkortningar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

Istället för att tjöta om småsaker, bygg en modul med trafikplats efter förebild och var först att ta dess förkortning ;)

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av Qrt »

HJP skrev:Bör man inte ha samma standard som förebilden, d.v.s. att signaturen inleds med Versal (stor bokstav) och följs av gemener (små bokstäver), när signaturen består av flera bokstäver?
...Detta är väl inget jätteproblem, men om man ändå använder signaturer, så är det inte svårare att alla följer förebilden.
Ja det bör man. För vi efterliknar ju verkligheten. :shock:

Verkligheten gör så för att det då är lättare att uppfatta namnet i hastigheten än om det är skrivet bara med versaler. fast vi kör ju aldrig fort....
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av plj »

Förr var signaturerna alltid en versal och därefter gemena bokstäver (där så var aktuellt). Nu i dataåldern förekommer, t.ex. i den grafiska tidtabellen, att samtliga bokstäver är versaler. Hur det är på skyltar på t.ex. moderna signalanläggningar har jag inte helt koll på.
PLj
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av JanFrelin »

Hur mycket måste man ha byggt för att reservera en förkortning?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av daniel »

Reservera förkortningen om du avser att i närtid bygga modulen. Jag blir förvånad om kollisioner blir ett problem. Men bygger man en påhittad trafikplats så kan man ju välja signaturer med tre eller helst fyra bokstäver för att undvika kollisioner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av Eke »

Jag har gått och funderat lite på det här med signaturer länge, ibland kan det vara väldigt svårt att veta vad som avses då en del signaturer är väldigt otydliga beroende på hur skaparen av den har tänkt. En gång för länge sedan körde jag buss i linjetrafik och dom hållplatssignaturer vi hade var minst sagt svåra att förstå sig på ibland, dom var alltid uppbygda av fyra versaler. Oftast var dom uppbyggda av dom tre första och den sista bokstaven eller tvärt om, ofta en bra princip men ibland blev det väldigt märkligt!

Om en signatur bara är unik så kan den ju egentligen vara hur obegriplig som helst men ändå vara "rätt" men att ha lite intuitiv beskrivning vore nog inte helt fel då det skulle gå fortare att förstå vad som avses!

Versaler och Gemener kan ju användas för att göra det lättförståeligare, en plats kan ju bestå av ett eller flera ord i namnet och det vore ju bra om det framgår i signaturen om man börjar varje del av namnet med en versal.
Oftast när det är fler ord i ett namn är det troligvis en ort som är det första och sedan typ av plats, kanske borde man ha ändelser på signaturen som beskriver detta. Lastplats blir XxLp, rangerbangård blir XxRb t.ex.

Olika många tecken är ytterligare en sak som gör det lättare att förstå vad som avses, en liten lastplats borde ju ha fyra tecken och större ställen färre tecken.

Har tittat lite på en del av dom signaturer ni gjort och funderat lite, har analyserat lite och bollat lite med några egna förslag nedan bara för att visa hur jag tänker.



KNS kan ju misstas för Kristinebergs lastplats istället för Korsnäs t.ex. "Kors" eller Knäs borde vara en mer intuitiv signatur som är svår att missförstå tycker jag.

Ljungbergets lastplats skulle ju kunna heta LjLp för att vara tydlig.

Kristinebergs lastplats skulle kunna heta KbLp och ortens station Kbg.

Göransberg är ju ett magasin men skulle ju kunna anses som en rangerbangård också vilket skulle ge GbRb som signatur.

Om jag ser BLO så skulle jag nog leta efter Blomstermåla eller något sådant, Bbo skulle kännas enklare att förstå.

RyT skulle kunna vara en träindustri som ligger i utkanten av orten Ryr.

Källbottengruvan skulle kunna heta KbnG, annars kanske man letar efter orten Källbotten eller till och med hamnar i Köpenhamn!!!


Hoppas ingen tar illa upp av mina förslag för det är egentligen mest tankegångar på hur man skulle kunna bygga upp mer lättförståeliga signaturer som alla har lätt att förstå.
I verkligheten som lokförare får man ju linjekännedom och lär sig säkert dom mest konstiga signaturer efter ett tag men vi som kör tåg på moduler har det ju som om vi vore första dagen på jobbet hela tiden och det kan ju bli lite rörigt! Så lite mer förståeliga signaturer skulle göra modultågskörandet lite enklare tror jag!

Mvh. Eke från Drby
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

En rekommendation hur man skapar förkortningar för fantasi trafikplatser kanske inte vore fel.

Jag tänker lite annorlunda än Eke:
Om namnet är tvådelat tar jag första tecken i första delen, följt av första och sista tecknet i andra delen.
T.ex. Sågsten blir Sst, Rakvattnet blir Rvt

Om namnet inte är två delat tar jag första tecknet samt de två sista tecknen.
T.ex. Vagnsta blir Vta

Som ni ser så föredrar jag tre-ställiga förkortningar. Det måste absolut inte vara så.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av MickeC »

Varför gå ifrån förebilden? Jag trodde det var den vi avbildade. Bygger man en svensk station i modern tid bör den passa in i trafikverkets system, bygger man en fransk använder franskt system för beteckning.

Sen bör rekommendationen vara att man inte tar en förkortning som finns för verkligheten...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

Och varför skall jag lägga tid på att kolla om en förkortning finns i verkligheten eller inte, bara för att någon kanske kommer att bygga en modul med denna förkortning i framtiden?
Bör rimligen räcka att kolla att den tänkta förkortning inte finns med i vår tabell över använda förkortningar.

Att använda en rekommendation som bygger på Trv:s system för skapande av trafikplatsförkortningar låter bra.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Och varför skall jag lägga tid på att kolla om en förkortning finns i verkligheten eller inte, bara för att någon kanske kommer att bygga en modul med denna förkortning i framtiden?
Bör rimligen räcka att kolla att den tänkta förkortning inte finns med i vår tabell över använda förkortningar.

Att använda en rekommendation som bygger på Trv:s system för skapande av trafikplatsförkortningar låter bra.

/Lars
Om inte annat för att glädja de modell/modulrallare som gillar att bygga efter en förebild...

Provar du att använda Sökfunktionen som fanns redan i första inlägget tar det inte många sekunder.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"