INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak etc)

Allmänt om H0
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

"Bastelkiste"

Inlägg av Qrt »

Genom att avbilda godståg 42484 så har jag nu fått ett antal trailrar över.
I min tråd "Trailerspotting" på Sv.MJForum
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg145590
har vi kommit fram till att jag helt i överensstämmelse med verkligheten kan sätta alla gamla avpolletterade(?) trailrar, utom de 6 Nettosläpen, på nutida moderna dubbelvagnar och få ihop en del till av ett tåg som kanske just nu rullar här uppe i Mellansverige.
Skoj. Och mer utgifter......
/ Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av LLJ »

@Qrt: Läge att bygga en egen kombiterminalmodul?

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av Qrt »

Jag har nog t ä n k t tanken men med tummar på fel ställen och mod som ett visst lejon kommer det i så fall att dröja länge innan jag vågar och ännu längre innan det blir klart.
Men trafikspel från fåtöljen med kran från Heljan och radiostyrda dragbilar......
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej igen Curt!

Ställde i ordning ett litet tåg som borde vara av rätt sort. På min version av Inlandsbanan.

Hälsar Ingvar :P
DSCF2646 (800x600).jpg
DSCF2646 (800x600).jpg (279.61 KiB) Visad 6431 gånger
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av Qrt »

Jepp. Alla tiders. Och med de obligatoriska gula markeringarna för kranen att hitta var den ska greppa också! :D
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Gt 42484

Inlägg av Qrt »

4 meter i H0 av Gt 42484 är nu i drift.
Sammanställt efter förebild och med rätt last.
(Den sista halvan: 14 T1 + 2 T2000 vagnar,(68 axlar) +1 lok.)
Tack alla som har hjälpt mig att komma fram.

Men nya frågor har dykt upp under resans gång:
Har Netto något flöde av trailers på intermodaltåg (i kombitåg) till,från eller genom Mellansverige ?

Och slutfrågan för Gt 42484 är ännu olöst: Jag ser ingen signal på sista vagnen.
Jag har i annat forum fått mig tillsänd fina länkar om bruket av slutsignaler i Sverige från anno dazumal till nu.
Men Verkligheten mina vänner, Verkligheten:

Vilket slags slutsignal satt det på Gt 42484 när det passerade Solna station en vacker dag för drygt ett halvt decennium sedan och var då någonstans ?

Kanske någon med bättre datorutrustning än jag kan rena bilden likt en kriminaltekniker (på TV) och hitta slutsignalen ?

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av LLJ »

Slutsignalskivan syns tydligt på höger sida i färdriktning, uppe på ett handtag för växlingspersonal.
Troligen sitter även hållare för slutsignaler där.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av Qrt »

Tack Lars.
Det trodde jag men var ej säker.
Dessutom säger väl bestämmelserna att det egentligen ska vara 2 skivor ?

Bara att löda ihop lite mässingsskrot alltså (tråd + restklipp) och måla det röd/vitt. :twisted:
/Curt

PS
Alla delar till tåget har jag kunnat köpa färdiga, antingen som komplett vagn med last eller genom att byta ut lasten mot rätt sådan från t ex AWM eller Herpa.
Jag har visserligen märkt att jag redan är ute några år för sent, nästan inga vagnar med rätt last finns i produktion längre, men efter lite sökande på olika europeiska handlarsidor har jag kunnat hitta allt. (Alltså inom EU. Utanför, dvs även från Norge och Schweiz, tillkommer tull och skatter).

Dessutom har jag funnit metallvagnar med låg ordentlig tyngdpunkt som lirar bra tillsammans. De kan flyttas runt hur som helst i tåget och det kan köras med loket sist eller först utan problem. Ett riktigt pendeltåg alltså.

Samtidigt är "rätt inköpstid" väldigt snävt definierad. Det var sämre bara för 5 år sedan.
Den som följer länken här nedan finner en hel del information om fällor att undgå falla i om man verkligen vill ställa samman ett kombitåg som avbildar verkligheten.
http://www.stinsensforum.se/post38909.html#p38909
/Qrt

"Lyftbeslag" markeras ofta på trailrar och växelflak med väl synliga gula fyrkanter, 2 per sida:

http://www.varnamo.se/download/18.1ed0a ... gkvist.pdf

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.87135!/ ... inlaga.pdf

http://old.greencargo.com/upload/76/Inf ... 080204.pdf
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av Qrt »

Nu har äntligen fjällen fallit från mina ögon.

Det är ju två skärmar. En i varsitt ytterhörn på vagnen.
När jag väl tittade på rätt ställe i rutan såg jag även den vänstra skärmen:
Långt ute i sidospåret far ett fyrkantigt sudd vidare med tåget.
Bara att löda ihop lite mässingsskrot alltså (tråd + restklipp) och måla det röd/vitt. :twisted:
Men det blir pyssligt. Den enda måttangivelsen jag har hittat är den h ä r :
385*135mm : 87 = 4,4 mm hög (inklusive handtag) * 1,6 mm bred.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: INTERMODALTÅG(godståg å tidtabell m containrar, vxlflak

Inlägg av LLJ »

Inom FREMO brukar vi använda en liten grej,zugslüss, som består av en mässingsstråd och två slutsignaltavlor och hängs över buffertarna så att det blir en slutsignaltavla på var sida.
Hittar tyvärr ingen bild på detta just nu.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"