Modulidéer - H0

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Lastspår går ju ofta till en byggnad med lastkaj eller in i en byggnad. När man ser flygfoto så är det oftast rakspår där man lastar/lossar. Många av dina spår ligger i kurva. Så försök tänka dig vad det skall finnas för byggnader eller andra faciliteter i anslut till lastspåren. T.ex. så här:

Ny industrimodul.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av fs_toni »

Ser än bättre ut.
Tror att radien borde vara minst 50 cm på de kurvspår du ritat, vilket borde räcka även med tanke på ev rangering av boggivagnar eftersom Roco R3 räls har en radie på 435 mm (R2-R3 radie räls medföljer nästan alla startsatser och det funkar ju.)
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av SethSwede »

Super snyggt Toni! Det här blir riktigt härligt att växla på .
Alexander, tack för ritningen på Ulvsunda industri! Har funderat en del på utbyggnaden av Oredal bangård. Dom bakre qsspår ska bytes ut till större växlar och avsticka industri spår ska byggas. Mycket inspiration i denna gamla ritning och din planering Toni. Stefan, rätt tänkt.
Tack vänner
Användarvisningsbild
PeterArneke
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av PeterArneke »

Ett förslag på en enkel station på tre moduler som bygger på IKEAs IVAR 500mm djupa hylla.
Samtliga räls över skarvar är vinkelräta så det går att förlänga stationen.
Ikeas IVAR hyllplan går att montera under modulerna för förvaring. (långt, kort, långt, kort, långt)
Modulerna blir 520mm breda om man använder 10 mm plywood.
Underlaget är 20 mm styrofoam med 5mm kork som banvall och underlag på stationen.
Bilagor
modulide_på_3xIVAR_500_modul.png
Peter Arneke

E-post: peter@arneke.net
Tfn: 0762-192316
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
(Ett svar relaterat till till Toni och Stefans inlägg...)

Jag slänger in ett litet bidrag.
Jag väljer motsatsen till att stor mängd spår samt mängden rörelser skall få styra hur en industrimodul skall se ut.
Jag vill tro att poängen med moduler är realism med landskap, långa körsträckor med oändliga möjligheter.
När man låter ett stort antal rörelser/växlingar få styra hur en modul skall utformas så är det på bekostnad av realism och landskap.
Som alltid är det utövaren/byggaren av modulerna som styr om det skall vara fyllt med spår eller om man skall gå en annan väg med Byggnader, fordon, träd, elcentraler m.m...

Jag bifogar en liten industri som har 3 kunder med möjlighet att förlänga och bygga ut.
Här kan parkliknande grönytor, lastbilar och personbilar placeras ut. Modulerna kan fånga upp helheten i hur ett samhälle ser ut .
Man kommer också åt från alla håll och modulerna sitter ihop i räta vinklar vilket ger en servicevänlig och driftvänlig industri.
(Det är en väldigt enkel men trovärdig industri. Vill man ha större utmaning får man dyka ner i lådan med räls.)

Mvh Rickard
Bilagor
Industri.jpg
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
Som jag skrev kan man bygga ut industrin med fler företag, både räls och icke rälsberoende företag.
Mvh Rickard
Bilagor
Industrien.jpg
Användarvisningsbild
PeterArneke
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av PeterArneke »

Hej,

jag bygger moduler på Ikeas djupa låga Ivar hylla. Det ger en stadig grund och en massa förvaringsutrymme på köpet.
På modulträffar har jag tänkt att använda en uppsättning extra ben och enstaka extra hyllplan så jag inte behöver tömma mina hyllor.

Materialet är 10mm plywood av den kvalitet du själv föredrar, ju finare desto bättre resultat.
30mm styrofoam skiva. Jag har själv använt 20 milimeters och det är lite tunt, men med kork och allt annat som limmas uppe på och ett par tvärstag på undersidan blir det stadigt. Modulerna är limmade med trälim och spikade med spikpistol.

Mellan modulerna går det att sätta korta Ivar hyllplan för mer förvaring

Modulerna bli 129cm långa och 52cm breda. Gavlarnas hålbild och kontur att välja efter smak, MMM, FREMO förutom att de är 52cm breda.

SketchUp fil finns för den som vill ha
Bilagor
Konstruktionen
Konstruktionen
Uppsättning med två moduler
Uppsättning med två moduler
Modulbitarna förutom Ivar hyllan
Modulbitarna förutom Ivar hyllan
Detalj
Detalj
Peter Arneke

E-post: peter@arneke.net
Tfn: 0762-192316
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av fs_toni »

Jag vill gärna spåna vidare lite på temat vilka "godskunder" som järnvägen kan ha i epok V-VI framförallt i Stockholms läns område? En kombiterminal finns ju redan.

Hittills har jag ju förberett för jästfabriken här i Rotebro, men även PostNord och DHL (ASG och Bilspedition som Rickard föreslog får väl bli en annan epok...) är tilltänkta samt ev ett flisvärmeverk och kanske något för sopor också (Brista?)

Men vilka fler finns som kan tänkas betjänas av järnvägen?
ChristofferStröm
Inlägg: 64
Blev medlem: 2020-03-05, 22:53
Ort: Nässjö

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av ChristofferStröm »

fs_toni skrev: 2021-09-13, 15:41 Jag vill gärna spåna vidare lite på temat vilka "godskunder" som järnvägen kan ha i epok V-VI framförallt i Stockholms läns område? En kombiterminal finns ju redan.

Hittills har jag ju förberett för jästfabriken här i Rotebro, men även PostNord och DHL (ASG och Bilspedition som Rickard föreslog får väl bli en annan epok...) är tilltänkta samt ev ett flisvärmeverk och kanske något för sopor också (Brista?)

Men vilka fler finns som kan tänkas betjänas av järnvägen?
Det går ju fortfarande bulkvagnar till Lantmännen Cerealia i Järna! Tyvärr har jag ingen bild att erbjuda.
Och det fanns väl några industrier ute i Spånga som var betjänta av järnvägen fram till typ 2010-2012 nångång, minns jag inte helt fel va det väl en bilskrot och något mer som fanns där ute.
Sen finns ju hela området kring Årsta och partihallarna där väl mer eller mindre alla hade spåranslutning, vet dock inte när det slutade användas.
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Lampist i Team Nättelund
Numera indoktrinerad inom AmericaN!
Lokförare på riktigt :mrgreen:
Kika gärna in på Instagram: modeltrain_weathering
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

ChristofferStröm skrev: 2021-09-16, 19:35 Och det fanns väl några industrier ute i Spånga som var betjänta av järnvägen fram till typ 2010-2012 nångång, minns jag inte helt fel va det väl en bilskrot och något mer som fanns där ute.
Några godsvagnar har nog inte växlats i Spånga de senaste 20 åren.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"