3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Dag »

Hej

Jag har på prov 3d-printat en kontaktledningsstolpe.
Mekaniskt verkar den hålla och den kan nog göras med ännu smalare profiler. Det tar ganska lång tid att skriva ut, 11 timmar om stolpen står upp. Å andra sidan skulle man säkert få plats med 30 talet stående stolpar i en utskrift.

Är det någon som har 3d modeller av svensk kontaktledning? Stolpar, gamla/nya spännanordning, dubbla uteliggare, bryggor mm.
Bilagor
20201204_190725.jpg

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3957
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av LLJ »

Borde det inte gå fortare att skriva ut stolpen liggande?

/Lars

Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Dag »

Det går. Men får använda många stöd. Slipning. Inte hela värden. Det beror på hur många man vill göra. 30 st över natten är inte illa.

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3211
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av daniel »

Ser bra ut! :)

Användarvisningsbild
Per-AndersLindroos
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-09-01, 11:30
Ort: Trollhättan

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Per-AndersLindroos »

Jag har printat ut både stolpar och bryggor i 3D. Titta gärna på mina utskrifter som ligger på Tradera. Sök efter säljare "måla03", tycker jag fått hyfsat resultat.

Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Dag »

Ser bra ut. Egen CAD antar jag. Hur är uteliggare fäst på isolatorns översida?

Användarvisningsbild
Per-AndersLindroos
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-09-01, 11:30
Ort: Trollhättan

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Per-AndersLindroos »

De är limmade.
Utliggare.jpg
Utliggare.jpg (30.75 KiB) Visad 1096 gånger

Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av Dag »

Jag har gjort några varianter, enkel, dubbel uteliggare och stöd, av aktuell stolpar. Tanken var att isolatorn är ihålig så att uteliggare kan fästas. Tyvärr så sätter hålet igen beroende på att hartsen har hög viskositet. Frågan är vad som är bäst? Efterborra, printa isolatorn i två delar och limma eller göra hålet genomgående och rensa det med ståltråd innan uv-härdning i samband med tvätten i isopropanol. Jag får göra mer tester.
Bilagor
20201231_150536.jpg

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 844
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av AlexanderEhn »

Snyggt!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3211
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 3d-printade kontakledningsstolpar och bryggor

Inlägg av daniel »

Dag skrev:
2020-12-31, 16:21
Jag har gjort några varianter, enkel, dubbel uteliggare och stöd, av aktuell stolpar. Tanken var att isolatorn är ihålig så att uteliggare kan fästas. Tyvärr så sätter hålet igen beroende på att hartsen har hög viskositet. Frågan är vad som är bäst? Efterborra, printa isolatorn i två delar och limma eller göra hålet genomgående och rensa det med ståltråd innan uv-härdning i samband med tvätten i isopropanol. Jag får göra mer tester.
Ett alternativ är att bara ha en fördjupning men inte genomgående hål, om det funkar. Då har du en borranvisning när du ska borra hålet.

Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"