N-RE FAQ

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

N-RE FAQ

Inlägg av MickeC »

En tråd som försvann med det gamla forumet... (tydligen ihop med svenska tecken :( )

FAQ N-RE kommer efter hand lyftas över i detta forumet
Senast redigerad av 3 MickeC, redigerad totalt 2014 gång.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Återuppväckning av trådar, FAQ N-RE

Inlägg av MickeC »

(borttaget)
Senast redigerad av 1 MickeC, redigerad totalt 2014 gånger.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Återuppväckning av trådar, FAQ N-RE

Inlägg av MickeC »

Jag kommer att göra en insats och lyfta över trådarna och rätta länkar och borttappade åäö mm
Den har tråden kommer att stöpas om lite efterhand därav eventuell oordning

Det nya namnet kommer att vara "N-RE modulbyggarens ABC" och det ar meningen att det skall vara någon form av FAQ och ge svar på vanliga frågor.

(america-N byggare kan givetvis också utnyttja tipsen, dock galler det att vara observanta då normen avviker i små detaljer som vi förhoppningsvis skall påminna om)

Mycket står redan i normen på FREMO:s N-RE avdelning
men det kan behövas klarlägganden ändå
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Återuppväckning av trådar, FAQ N-RE

Inlägg av MickeC »

Allmänt om modulbygge

Vad ar det viktigaste nar man skall bygga en modul

Skall man välja en verklig förebild och i sa fall vilken eller skall man bygga helt ur hjärtat, ja det viktigaste är väl att det är något som intresserar och skapar arbetslust så arbetet går framåt. Det finns ju även mellanting som är modifierade i detaljer eller som kombinationer av förebilder. Kan man vara flera som har samma genomgående röda trad är det också bra

Vad är en bra modul, den bör svara ja på ett par av följande frågor.

Stomme - Stabil, rak (o-skev ;) )
Spår - Problemfria modulskarvar.
El - Saker strömmatning
Landskap - Robust, tål transport
Normen - Uppfyller normen

Ingå i en moduluppstallning, möjliggöra trafik.

Bygga modul

Bland det första man bör slå fast är vilken modulnorm man skall följa. Vi inom modulsyd bygger i första hand efter en norm som kallas N-RE, Normen är framtagen av FREMO som är en europeisk sammanslutning av modulbyggare. Det finns FREMO-normer for fler skalor. Den gemensamma nämnaren är att man är inriktade på förebildstrogen trafik.

Ett viktigt steg i planerandet ar att se moduler live, inte bara skisser och bilder på internet. Ett besök på någon av vara träffar tror vi kommer att göra att mycket klarnar om hur var och varför. Det brukar aven gå att lösa "hemma hos" besök om det inte ar några träffar på gång.

Lite av FREMO-iden bakom normen är att avbilda verkligheten. Även om vi bygger i N-skala är ju trots allt den riktiga världen för stor för att bara krympa 160 gånger. En del om man bygger efter förebild är att få med vad amerikaner kallar designelement. Det som gör Hallsberg är inte namnet utan karaktären. En gigantisk samling spår och växlar som omskalad till N ar ungefär 60m lång (tyvärr).

Andra förebilder än byggd verklighet kan vara planerad men aldrig byggd bana eller ett potpurri av olika stationer längs en linje. Det finns ett antal exempel sådana modelljärnvagar även om det inte är moduler, bl a Westergötland-Nerikes (http://www.wnj.se) och Norrtälje Väddö (http://www.trefoten.se)

...

Ett varningens tecken nar spårplaneringen börjar, rita inte bara i något av alla de sparplaneringsprogram som finns utan gör aven uppstallningar i skala 1:1 Prova i på pappark, täckpapp for målning, kopiera räls och växlar i kopiator och prova med lok och vagnar på golvet eller något annat lämpligt ställe. Jag lovar att det kommer att ge ett helt annat intryck

Materialval
Är till viss del personligt och avhängigt byggmetod. En grundregel är att inte spara och köpa "billigt" materiel då det ofta drar med sig problem senare i bygget.

Själv föredrar jag tjock (15-20mm) form- eller härdad plywood till gavlarna och tunnare (4-7mm) i sidorna uppstagat med tunna lister.

Ofta lönar det sig att få materielet uppsågat i remsor hos bygghandlaren speciellt om man ser till att det blir rakt.

Lim
Skruv
Ev små spik

Verktyg
"Måste"-verktyg
Vinkelhake
Stållinjal
Borr
Skruvmejsel
Trä och metallfil
Såg och geringslåda eller geringssåg for rätvinkliga snitt

"Bra att ha"
Försänkare
Hålsåg 40mm
Sticksåg
Tvingar
Skruvdragare
Bänkborrmaskin

...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Återuppväckning av trådar, FAQ N-RE

Inlägg av MickeC »

Stomme

* Vilka mått på gaveln är viktiga?

Att hålen är 58mm under rälsens övre kant och 120mm ut åt var håll. Minst lika viktigt är att gaveln är rak, att den är lodrät och att spåret ar vinkelrätt mot gaveln både i sidled och höjd

Alla mått utgår från rälsens övre kant (R o K / S O K) och det kräver att man räknar baklänges vid bygget då rälsen är det sista som kommer på plats.

* Vilka toleranser tillåts, och var?

Toleranser står på gavelritningen, dock tycker jag att man bör snäva in i förhållandet spår - hål < 0,5 mm

* Hur får man modulramen (modulhörnen/lådan) vinkelrät?

Ett steg är att använda rätt konstruktion samt att använda fyrkantlist
Olika modultyper:
- Låda
- Sandwich
- Skelett/fackverk

* Hur får man till måtten på kurvmodulen

Vill man bygga kurvmoduler kan man ha hjälp av följande program:

excel-fil

Spåravslut på gavlar:
Urbans tips
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Återuppväckning av trådar, FAQ N-RE

Inlägg av MickeC »

Ben

* Hur ser bra ben ut?

Stadiga, liten transportvolym, snabba att montera...

Olika typer:
- Enkelben
- Par
- Bockar/ställning

* Hur fäster man benen i modulen?

Antingen i sidorna, gärna mellan stödlister eller också i benfäste/tvärliggare
Rent mekaniskt med Vagnsbult och (ving)mutter

* Finns det färdiga ben?

Det finns bl.a. på IKEA s k IVAR ben som går att anpassa. Tänk bara på att benen inte bör vara för smala men inte heller sticka ut utanför modulen då det blir risk för "snubbel". På IKEA finns det även färdiga krysstag att använda på hemmasnickrade ben. Även modultillverkaren M-Play har färdiga ben i aluminium.

* Fötter

Skyddar underlaget men ger även justermån. Det finns färdiga modulfötter att använda ihop med islagsmuttrar hos bl.a. Möllehem
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: N-RE FAQ

Inlägg av MickeC »

Spår och växlar

Regler (kopierade ur normen)

1. Alla spår måste klara hjul som följer NEM 310.
2. "Lastprofil" (fritt utrymme) enligt NEM 102/103
3. Synligt spår inte högre profil än 1.4 mm (Code 55).
4. Minsta radie i kurvor 0.457 m.
5. Växlar skall inte fungera genom att hjulen rullar på flänsen igenom.

Rekommendationer
1. 1.0 mm (Code 40) rekommenderas till synligt spår.
2. Kurvradie på linjen 1.2 m.
3. Kurvradien huvudspår på stationer minst 0.9 m.
4. En utjämningsskarv minst varje 0.5m.

Tips!
Ett bra spår för den som inte vill bygga själv är Pecos c55. "Large" växlar i trafikspår, "Medium" fungerar som industrispår och i tågmagasin. Växlar med ledande "Electrofrog" spårkors som DCC anpassas (separat tråd)

På stationer är rekommenderat spåravstånd 28mm och vid dubbelspår 25mm (obs, att då måste kurvradien vara minst 700mm)

...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: N-RE FAQ

Inlägg av RoberthLundin »

MickeC skrev:4. En utjämningsskarv minst varje 0.5m.
I standarden står det:
"To avoid damage by dilatation or drying, an expansions joint in the track should be installed on every module; but it must not be wider than 0.5 mm. "

Men jag förstår inte riktigt vad en utjämningsskarv eller på Engelska "expansions joint" är för något. Är det någon som kan förklara vad detta betyder
för mig. I mitt skeppsmodellbyggande har jag råkat ut för saker som suttit i spänn i ändarna och lite kyla eller fukt och så lyfter detta i en båge.
Hur står sannolikhet är detta?
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: N-RE FAQ

Inlägg av MickeC »

RoberthLundin skrev: Hur står sannolikhet är detta?
Enligt Murphys lag 100% om det är ett olämpligt tillfälle...

Skämt åsido, jag har råkat ut för det själv, på mitt första Tågmagasin vid ankomsten till en träff 2008(?) var det solkurvor på ett par av spåren just på grund av bristen på expansions möjlighet...

Numera använder jag mitt spårmått (ca 0,5mmplåt) mellan ändarna på rälsbitarna vid montering för att undvika upprepning...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: N-RE FAQ

Inlägg av daniel »

RoberthLundin skrev:
MickeC skrev:4. En utjämningsskarv minst varje 0.5m.
I standarden står det:
"To avoid damage by dilatation or drying, an expansions joint in the track should be installed on every module; but it must not be wider than 0.5 mm. "

Men jag förstår inte riktigt vad en utjämningsskarv eller på Engelska "expansions joint" är för något. Är det någon som kan förklara vad detta betyder
för mig. I mitt skeppsmodellbyggande har jag råkat ut för saker som suttit i spänn i ändarna och lite kyla eller fukt och så lyfter detta i en båge.
Hur står sannolikhet är detta?
En utjämningsskarv är en helt vanlig skarv mellan två räler, t ex med vanligt skarvjärn. Det viktiga är att skarven mellan rälerna inte är lödd så att skarven kan ta upp förändringar i längsled. Träet i modulen kan expandera/krympa något pga fukt och temperaturförändringar, vilket märks mest i modulens längsled, och eftersom rälen inte gör det i samma utsträckning behöver det finnas en skarv som tar upp skillnaden.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "N-RE"