Växlar i N-RE

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Växlar i N-RE

Inlägg av Ivan »

Står i begrepp att bygga stationen som fanns i samhället jag växte upp i. Ett enkelspår med ett sidospår för gods och ev rundgång. Totalt blir det 3 moduler om vardera 80 cm. Då inget finns kvar idag är det svårt att mäta irl. Vet att det låg en växel i vardera änden för att gå in på godsbangården och eventuellt fanns en växel på mitten. Troligen även en skyddsvärda i ena änden.
Tänkte bygga med Peco code 55, men frågan är vilka växlar som blir bäst? Är det den långa växeln på huvudspåret och medium som skyddsväxel eller medium rakt igenom? Sista tåget rullade där 1967 och tanken är att modulen hamnar i 1960-talets början!
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Växlar i N-RE

Inlägg av Elmis »

Har du kollat WWW.bangardar.se?
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Växlar i N-RE

Inlägg av GustavLundström »

Jag hade kört med långa växlar. Stjäl inte många cm spårlängd men blir väldigt mycket snyggare.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Växlar i N-RE

Inlägg av Elmis »

Långa/slanka växlar i huvudspåret och medium för övrig e mitt bestämda råd
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Växlar i N-RE

Inlägg av Ivan »

Tack Elmis, men tyvärr hittar jag inget om Osbyholm (som samhället heter).
Har dock en hel del bilder som kan vara till hjälp 😀

Tar till mig rådet om långa växlar på huvudspår och medium på sidospår. Var nog så som jag trodde, men flera huvuden är bättre än ett!
Tack så mycket :D
Skriv svar

Återgå till "N-RE"