Stationsbygge spår

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Stationsbygge spår

Inlägg av RobertWahlström »

Jag planerar att bygga en station och genast dyker lite frågor upp

1. Vad skall man ha för avstånd mellan spåren på en station.

2. Rekommenderad minimilängd för att 2 tåg skall kunna mötas?
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av FredrikB »

RobertWahlström skrev: 2017-09-19, 14:01 1. Vad skall man ha för avstånd mellan spåren på en station.
"Beror på." Om man tänker trafikspela så bör man ha såpass avstånd mellan spåren att det går att komma åt att koppla isär och ihop vagnar. Vid uppställningsspår skall det helst finnas tillräckligt med plats för att ställa upp vagnskort (som man lutar mot vagnarna) mellan spåren. Jag har ingen exakt siffra att ge, men föreslår att du provar dig fram med lite lösa spårbitar.
RobertWahlström skrev: 2017-09-19, 14:01 2. Rekommenderad minimilängd för att 2 tåg skall kunna mötas?
Jag som gärna kör långa tåg (allt kortare än sju boggivagnar är mesigt) gillar när det finns möjlighet för 1,5 m långa tåg att mötas. Alla spår behöver inte vara så långa, men möjligheten bör finnas. Ett TGV Duplex är håret över 1,3 m långt. ;)

Mvh

Fredrik
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av RobertWahlström »

JA lite längre tåg är trevligt. Just nu klarar min skiss möte med 1.8m långt tåg.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av RobertKlarén »

RobertWahlström skrev: 2017-09-19, 22:53 JA lite längre tåg är trevligt. Just nu klarar min skiss möte med 1.8m långt tåg.
1,8m...då kan den till och med vara med i AmN (nästan) :-). Lägg gärna till en meter till och använd slanka växlar, i alla fall för ingångsväxlarna (main och siding)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av RobertWahlström »

Jag har funderat på att förlänga den med en modul till för att kunna bygga det jag vill och ta in kunkspapsråd både från N.re experterna och AmericaN innan jag bygger. Hoppas kunna presentera en första grov skiss senare i veckan för era råd.

Hur lång är mains/Sidings i Emmey falls (Corning)?

Jag har tittat på gamla ritningar av Alingsås station från tidigare epoker och har tänkt ta en hel del inspiration därifrån. Ända till 80 talet fanns även en godsterminal där. och tidigare även spår till industrier.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av ErikKuiper »

Det kan vara värt att fundera på att designa in en expansionsskarv i stationen, dvs en plats där man relativt lätt kan sätta in nya sektioner om man tycker att stationen blev för kort. Typiskt så har man bara vinkelräta spår genom en expansionsskarv.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Stationsbygge spår

Inlägg av RobertWahlström »

Ja det kändes som den behöver lite mer längd. Tack vare era idéer och lite konversation med Hans Brage så jar jag förlängt stationen med en modul till redan från början och fått ett utkast till ide.

Det fortsatta arbetet med stationen kommer ske här: viewtopic.php?f=19&t=3171
Skriv svar

Återgå till "N-RE"