Färg på moduler?

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Färg på moduler?

Inlägg av RobertWahlström »

Vilken färg skall man använda på modulens utsida? HAr läst lite olika varinter på det.

Fremo dust gray RAL 7037
SkånskaN Modulstommen målas i en enhetlig färg. Färgkoden är RAL8011 (nötbrun).

och såg en annan variant nån anan stans. Så vilken färg bör jag ha?
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Färg på moduler?

Inlägg av RobertWahlström »

Efter att ha friskat upp minned med Fredriks film från Göteborgs modeltägsmässa så verkar Skånskans nötbrun vara modellen i min trakter....
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på moduler?

Inlägg av daniel »

Det är möjligt att det är de amerikanska modulerna du tänker på. Vi som bygger efter americaN-normen har en annan färg, men om du bygger europeiska moduler är det skånskaN:s färger som gäller för dig.

Med vänlig hälsning
Daniel
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Färg på moduler?

Inlägg av RobertWahlström »

Nej på Fremos hemsida för N-RE moduler står det dust gray RAL 7037 som rekommendation.

https://www.fremo-net.eu/en/modular-sys ... -a-module/
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på moduler?

Inlägg av daniel »

Ok. Eftersom jag bara bygger amerikanskt så har jag ingen koll på vad som gäller för europeiska moduler.

Med vänlig hälsning
Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Färg på moduler?

Inlägg av AndersB »

Hej
Nötbrun RAL8011 var standard i N-RE för några år sedan och var då den färg som skånskaN använde från starten.
Sedan blev det två färger i standarden - brun och den gråa. Nu är det bara den gråa med i standarden.

I stort sett alla N-RE-moduler i sverige är målade med den bruna så den är en de-facto-standard. I skånskaN har vi valt att fortsätta med den.

Finns ytterligare ett par punkter till där skånskaN har gått vidare på "enhetlighet".
Det gäller färg på ballast och gräs i moduländarna - mer om det finns under landskap i detta dokument.
Det dokumentet borde förövrigt uppdateras lite. T.ex. har lödningen av rälsändar på skruv har nästan upphört till förmån för lödning mot kretskortslaminat. Finns också lite mer tips om beninfästning som kunde vara kul att få dit...

mvh/anders
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Färg på moduler?

Inlägg av RobertWahlström »

Ah bra att få veta historiken bakom färgvalet. Och bättre att följa det lokala färgvalet.
Såg att kretskortslaminat var populärt och fick tips om det som metod
Skriv svar

Återgå till "N-RE"