Roco Multimaus?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Roco Multimaus?

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Hur läser man av ett dcc loks adress med denna ?
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

Minns inte, men du kan i varje fall bara göra det om du har den ansluten till z21. Om du bara har Multimusen som central kan man bara programmera dekodrar men inte läsa av dem.
Återkommer om jag hittar instruktionen till Multimusen och då även anvisningen.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av LLJ »

Går även med andra centraler som stödjer X-bus, t.ex. Lenz LZV100 och Digikeijs DR5000 om jag fattat rätt.
Men inte med enbart Multimaus.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

Om man har z21 (eller annan central?) och ställer in multimusen på en funktion, t.ex. CV5 (= maxhastighet) så visas det värdet från dekodern och sedan kan det ändras. Kanske gäller samma sak adressen, är väl CV1 eller lång adress.

Staffan som sitter framför morgonens värmande brasa och önskar God Jul
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av LLJ »

För att kunna läsa ett CV måste fordonet även stå på programmeringsspåret. Enbart en annan central räcker inte.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

Nu förstår jag inte riktigt. Det är väl klart att loket måste stå på spåret, annars får det ju ingen kontakt. Men det måste väl inte vara något speciellt "programmeringsspår"? Huvudsaken är väl att inte andra lok befinner sig på samma inkopplade spår? (eller är det så att svart Z21 har en separat utgång för programmering till ett separat spår?)
Det har hänt mig någon gång att jag glömt ett lok till på spåret när jag ändrade CV. Har för mig att båda ändrades på samma sätt då. Undrar vad som händer om man försöker läsa av CV när mer än ett lok står på spåret? Tänker inte försöka, men undra kan man ju alltid göra :-)
/Staffan
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Ursäkta vad är CV värde för något ?
Micke
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

förmodligen förkortning för controll-värde eller liknande. Konkret: om du håller knappen Menu intryckt en stund visar displayen LOK. om du bekräftar med ljusknappen kan du ange ett loknummer som jag då tror programmeras i lokets dekoder. Om du i stället trycker på pilen till höger om Stopp-knappen visas i stället Program. Om du bekräftar med ljusknappen visas då först CV ÄNDERN. Bekräfta så står det CV. Då ska du ange ett nummer för denna cv. Till exempel 5 reglerar lokets maxhastighet. Om du har z21 så visas då det inställda CV-värdet. Om inte visas ett godtyckligt värde. Du kan bekräfta det eller ange ett nytt och bekräfta det. När du har gjort det så kan du gå tillbaka med STOP. Varje tryckning på STOP för dig ett steg tillbaka. Om du går tillbaka ända tills loknumret visas så kan du köra loket och kolla om du tycker att den inställda maxhastigheten är lämplig.
Detta var alltså CV5. CV3 reglerar nog accelerationen och CV4 inbromsningen om jag minns rätt. Man brukar få ett blad med uppgifter om dekoderns CV och förinställda värden när man köper ett lok eller en dekoder.
Har du ingen bruksanvisning till Multimusen? Den var rätt lättfattlig. Klar och tydlig tyska men var även på andra språk.
/Staffan
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av Nicke »

StaffanWiman skrev: 2020-12-25, 09:50 förmodligen förkortning för controll-värde eller liknande.
/Staffan
Bra gissning Staffan, väldigt nära i alla fall :)
CV = Configuration Value

A Configuration Variable is a memory address in a multifunction decoder or Accessory Decoder that controls its behaviour. Think of it as a preferences file that saves the settings on a computer. Once set, the value will be retained unless the memory becomes corrupted.

https://dccwiki.com/Configuration_Variable
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: 2020-12-24, 21:56 Nu förstår jag inte riktigt. Det är väl klart att loket måste stå på spåret, annars får det ju ingen kontakt. Men det måste väl inte vara något speciellt "programmeringsspår"? Huvudsaken är väl att inte andra lok befinner sig på samma inkopplade spår? (eller är det så att svart Z21 har en separat utgång för programmering till ett separat spår?)
Precis så. För att läsa ett CV måste man använda en bit spår som är inkopplad till en speciell ingång på centralen. Denna bit spår får inte vara elektriskt förbunden med den vanliga spårutgången.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"