Roco Multimaus?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

Svart Z21 har nog en sådan separat ingång (är det inte en utgång?) men inte den vita z21 som jag har eller den svarta lådan som hör till systemet med bara multimus. Man får helt enkelt se till att bara rätt lok står på det anslutna spåret. Tycker jag är en fördel, för då kan jag direkt köra det programmerade loket på banan och se om inställningarna gav till exempel lagom bromssträcka eller maxhastighet.
/Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av LLJ »

För att läsa befintliga CV krävs speciell anslutning för programmeringsspår. Det går även att programmera via denna anslutning.
Det går även att programmera CV via vanliga spårutgången, men då kan man inte kolla vad aktuellt CV hade för värde före omprogrammering.
Och ursprungsfrågan gällde att läsa adress, dvs läsa CV 1 eller CV 17 och CV18 vid 4-siffrig adress.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av Robban »

Det går iaf. med "z21start " och tillhörande router att läsa CV och adresser med både Multimaus, WLANmouse och telefon med appar.
Det är inga fiktiva värden som kommer när jag provar, men det gäller att bara ha en dekoder att läsa (iom. att det inte finns någon utgång för programmeringsspår).

Robban
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Roco Multimaus?

Inlägg av StaffanWiman »

Frågan gällde ju som Lars skrev, att läsa en adress. Jag gissar att det kan gå på samma sätt, men vet inte. Om det inte går, skulle jag tro att man i stället kan programmera en ny adress till loket som står på spåret. Då kanske man har löst det aktuella problemet i alla fall.
/Staffan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"