Säker indikering
Säker indikering
Är det någon som har några idéer hur man skulle kunna bygga en säker spårindikering? Jag började fundera på ett automatiserat tågmagasin.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Säker indikering
Definiera säker. Skall "tappade" vagnar upptäckas t.ex.?
Är uppställningsspåren raka med växelgata i var ände eller i kurva?
/Lars
Är uppställningsspåren raka med växelgata i var ände eller i kurva?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Säker indikering
Helst ska den fungera även om det bara står vagnar på spåren. Tanken är att slippa ha en tkl för tågmagasinet, vilken konfiguration det blir beror lite på vilken indikering som är möjlig.
Kanske ska tillägga att det mest är ett tankeexperiment än så länge.
Kanske ska tillägga att det mest är ett tankeexperiment än så länge.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Säker indikering
Med raka spår så kan man t.ex. använda en laser/IR-diod som lyser längs spåret med en mottagare i andra änden. Bryts ljusstrålen är spåret blockerat.
Kan kräva lite montagefiness så att ett ankommande/avgående tåg inte bryter ljuset för annat spår.
/Lars
Kan kräva lite montagefiness så att ett ankommande/avgående tåg inte bryter ljuset för annat spår.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Säker indikering
Frågan är bara hur man monterar dioderna utan att köra på dem...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 2017-02-28, 00:12
Re: Säker indikering
För vagnar borde det fungera bra med grafitlack målad på hjulaxlarna så att resistansen hamnar
mellan 2kohm och 14kohm.
Då fungerar normala "lokdetektorer", alltså att man ser om det går 1mA ström eller mer till respektive spårblock.
Jag har gjort det på större delen av mina vagnar, men inte provat detekteringsdelen särskilt noga än.
Att det i allmänhet fungerar är dock klart.
Metoden beskrivs i detalj i Hp1 nr1 2020.
mellan 2kohm och 14kohm.
Då fungerar normala "lokdetektorer", alltså att man ser om det går 1mA ström eller mer till respektive spårblock.
Jag har gjort det på större delen av mina vagnar, men inte provat detekteringsdelen särskilt noga än.
Att det i allmänhet fungerar är dock klart.
Metoden beskrivs i detalj i Hp1 nr1 2020.
Re: Säker indikering
För mina egna vagnar absolut, men jag vill helst ha en lösning som funkar på en "allmän modulträff" där man inte ställer ytterligare krav på den rullande materielen.JohanDahlberg skrev: ↑2020-12-16, 21:43 För vagnar borde det fungera bra med grafitlack målad på hjulaxlarna så att resistansen hamnar
mellan 2kohm och 14kohm.
Då fungerar normala "lokdetektorer", alltså att man ser om det går 1mA ström eller mer till respektive spårblock.
Jag har gjort det på större delen av mina vagnar, men inte provat detekteringsdelen särskilt noga än.
Att det i allmänhet fungerar är dock klart.
Metoden beskrivs i detalj i Hp1 nr1 2020.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Säker indikering
Det är nog nåt sånt som krävs. Jag tror att Lars idé om avkänning längs spåren är lösningen, sen måste man hitta på något sätt för tågen att ta sig förbi sensor eller diod.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Säker indikering
Jag har en variant med ir-diod + 2st fototransistorer, är ju egentligen samma princip som laserdiod fast troligen mycket billigare.
Använder det till att detektera passage och då även riktning.
https://youtu.be/MhVW_i7zzj8
Vad som kan vara problem om man vill veta om ett spår är upptaget är att den bara detekterar just precis där strålen går.
Behöver man veta om det finns "en tappad vagn" längs ett spår är det tämligen värdelöst.
Använder det till att detektera passage och då även riktning.
https://youtu.be/MhVW_i7zzj8
Vad som kan vara problem om man vill veta om ett spår är upptaget är att den bara detekterar just precis där strålen går.
Behöver man veta om det finns "en tappad vagn" längs ett spår är det tämligen värdelöst.