Säker indikering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Säker indikering

Inlägg av Johnny »

Har sett någon som gjort en lösning där det går att ha detekteringen i ena änden av spår, samt att det går att ställa in räckvidden/mäta avståndet till hindret.
Lyckas dock inte hitta denna artikel nu.
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Säker indikering

Inlägg av GöranA »

Allting går men det är inga enkla lösningar.
Finns ju även lidar eller kamera + bildbehandling, om man verkligen vill gå in för det 8-)
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Säker indikering

Inlägg av JanFrelin »

Johnny skrev: 2020-12-17, 22:09 Har sett någon som gjort en lösning där det går att ha detekteringen i ena änden av spår, samt att det går att ställa in räckvidden/mäta avståndet till hindret.
Lyckas dock inte hitta denna artikel nu.
Det låter intressant! Då skulle man kunna ha sensorerna i ena änden.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Säker indikering

Inlägg av Nicke »

I senast AoH finns en artikel om att mäta avstånd till stopppbock med hjälp av avståndssensor.
Bra för att kunna köra in ett tåg i ett dolt magasin, men jag tror inte den lösningen är tillräckligt smalstålande för att ha koll på ett spår i ett magasin, stor risk att vagnar på bredvidliggande spår detekteras.

I ett vanligt magasin med växelgata borde man kunna ha IR-sändare och mottagare för varje spår, inte särskilt dyrt.
Sändare utanför växeln, mottagare vid stoppbock.
Om IR-sändarna moduleras så varje har olika kod, så de inte kan sammanblandas av mottagarna, så borde det funka, dock kommer ju passerande vagnar i växelgatan bryta strålen, men det är ju bara tillfälligt.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Säker indikering

Inlägg av kasoe »

Den stora utmaningen är väl att ett tågmagasin har flera jobbiga faktorer som man "måste" lösa för att få till den fulländade automatiseringen...
De två främsta är:

1 - Hur ska man detektera upptaget spår efter spänningsbortfall? Ska det vara automatiskt eller via manuell inmatning?

2 - Ett tågmagasin (för modulträffar) kommer troligen innebära att folk plockar lok och vagnar på och av mer eller mindre kontinuerligt, hur håller man koll på det? T.ex. om ett tåg går in på "spår 5" och där lyfts det av och sen sätter man tillbaka ett nytt tåg på "spår 4" av misstag...

Ett tredje, men ganska sannolikt fall, är kombinationen av de två ovan, dvs att anläggningen blir spänningslös, sen plockas lok och vagnar om på spåret och när spänningen slås på så är det helt annorlunda än när man slog av den, så "minne" är inte mycket att jobba med...

I näst senaste(?) numret av MJ_magasinet fanns ett projekt där man gjorde "hinderpålar" med detektering, kanske det "lättaste" är att sätta sådana med ett avstånd "kortare än kortaste vagnen" och sen läsa av alla för att se var det står tåg. Man bör ha en höjd som är i nivå med "ramverket" för att säkrast detektera, och då får man stolpar som sticker upp och kanske är ivägen...

Laserdetektering utmed spåret? ;)

Jan, jag tror du har en tankenöt som kanske räcker hela julhelgen! Grattis och God Jul! (Slänger med ett Gott nytt år också, det finns gott om att fundera på här...)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Säker indikering

Inlägg av JanFrelin »

Några försök att svara på dina frågor, kasoe.

Syftet är att slippa att ha en tkl på tågmagasinet. Tågen körs manuellt, som idag, och "vagnsplockande" måste vara möjligt.

Tågmagasinet behöver känna till tidtabellen och därmed också klockan, så det behövs i så fall en träffklocka som ger ifrån sig tiden då och då, Det betyder också att TAM måste innehålla tnr. TAM måste också skötas korrekt.

Det viktigaste är att kunna avgöra att avsett infartsspår är ledigt, så att infartssignal kan ges. Detta kan göras momentant, någon historik behövs inte. Avståndsmätande laser framstår hittills som det bästa uppslaget.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Säker indikering

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej Jan

Du skriver att målet är att slippa en tågklarerare på magasinet. På de träffar som jag varit med på är det lite olika lösningar för att hantera magasinen:
  • Obemannat. Lokföraren har instruktioner om vilket spår som skall användas och annan relevant information om uppställning, rundgång etc. Detta fungerar bra på mindre magasin. Lokföraren lägger växlarna själv, för både in- och utfart, samt ringer nästa station innan avgång och efter ankomst.
  • Bemannat i pausen, då någon ansvarar för att bygga avgående tåg, speciellt att matcha befintliga fraktsedlar med tillgängliga vagnar. Komplement till helt obemannade magasin.
  • Bemannat hela tiden. Då är TKL-sysslan en mest en bisyssla. Huvuduppgiften är att ta hand om ankommande godståg och bygga avgående godståg. Godstrafiken har då en sådan omfattning att den behövs en erfaren tågbyggare för att se till att det kommer ut gods i lagom spridning för ett intressant trafikspel.
Så frågan är hur ofta ett magasin behöver vara automatiskt?

När jag gör trafikspel har jag koll på planerad spåranvändning på alla stationer inklusive magasinen, oavsett om de är bemannade eller inte. Jag brukar också lägga viss tid innan jag återanvänder ett spår, primärt för att klara viss nivå av förseningar. Spårens planerade användning syns i grafen. Ibland blir man tvungen att planera in två tåg på samma spår.

Ibland uppstår större förseningar som påverkar tågens ordning. Så att använda tidtabellen för att styra ett automatiskt magasin är inte tillräckligt.

Ett alternativ till helautomatisk magasin är att det kan fjärrmanövreras från nästa station. Ett par kameror på magasinen och en bildskärm och ställverk på angränsade station.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Säker indikering

Inlägg av JanFrelin »

Bra frågor Stefan,

Motivet är att det brukar vara svårt att hitta personal till tågmagasinen på de träffar jag deltagit i. Tågmagasinet bör kunna hantera dina fall ett och två.

Tidtabellen räcker om man använder tågnummer vid tåganmälan, då "vet" automatiken vilket tåg det är även om det är försenat. Jag utgår också ifrån att alla tåg har anvisat spår.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Säker indikering

Inlägg av StefanFjällemark »

JanFrelin skrev: 2020-12-22, 15:48 Jag utgår också ifrån att alla tåg har anvisat spår.
Ja, åtminstone har alla tåg som jag planerar anvisat spår.
JanFrelin skrev: 2020-12-22, 15:48 Tidtabellen räcker om man använder tågnummer vid tåganmälan, då "vet" automatiken vilket tåg det är även om det är försenat.
Hur "vet" automatiken vilket nummer som anges i tåganmälan? Det kräver ju någon slags IT-lösning där TKL på nästa station skall kunna ange detta, eller?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Säker indikering

Inlägg av JanFrelin »

StefanFjällemark skrev: 2020-12-26, 17:56 Hur "vet" automatiken vilket nummer som anges i tåganmälan? Det kräver ju någon slags IT-lösning där TKL på nästa station skall kunna ange detta, eller?
Det kräver en tastatur och en display.

Just nu är jag dock osäker på om det finns någon teknisk lösning som inte krånglar till mer än den hjälper.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"