BiDiB - jämfört med LCC

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av JohanDahlberg »

Hej,

Med tanke på det nyliga inlägget om LCC, så tänkte jag fråga om någon har erfarenhet av BiDiB?

BiDiB är i princip ett liknande bussystem som förefaller vara hierarkiskt uppbyggt
(alltså liknande USB), elektriskt baserat på RS485.
LCC å sin sida är väl ett i huvudsak linjärt bussystem baserat på CAN?

http://www.bidib.org/index_e.html

Jag går och funderar på att bygga egna elektronikenheter för modelljärnvägen,
men har svårt att bestämma mig för vilket bussystem som jag bör basera det hela på.
LocoNet med flera äldre protokoll känns helt enkelt inte klara av den informationsmängd
som lär bli aktuell.

Hälsningar,
/Johan
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av Tompa »

Om ditt mål är allt roligt som kommer med att konstruera egen elektronik kan du sluta läsa här :)
Jag gjorde för några år sedan ett MQTT baserat system som vi kallat CLEES, allt baserat på färdiga små "standard kort" från Kina. Det använder OrangePi eller RaspBerry Pi och I/O kort och körs som Python Script och kommunicerar med vanliga IP paket på Ethernetframar via tråd eller Wifi och en JavaScrpit"terminal" till ställverk
CLEES finns beskrivet här https://www.modulsyd.se//forum_3.3/view ... =30&t=3833 och på GitHub https://github.com/TomasLan/CLEES
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av LLJ »

Har ingen erfarenhet av BiDiB men har lite svårt att förstå varför inte LocoNet skulle klara det hela.
Vad för typ av information har du behov av som gör att LocoNet inte räcker till?

/Lars
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av PerEklund »

Hej,

Hänger inte riktigt med på vad du menar med linjärt bussystem vs. hierarkiskt. som USB
Menar du att man kan koppla in många saker i USB parallellt, men i LCC måste man koppla in dom seriellt efter varandra?
—Per
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej Johan

Hade heller inte hört talas om BiDiB förrän idag. Har läst igenom deras hemsida och även lite på OpenDCC. Mitt intryck är att de försöker göra allt och har hållt på i 10 år: digitalcentral, handtagsbuss, dekoderprogramvara, banstyrning för växlar, signaler mm. Jag undrar varför? Och kommer man att nå framgång i bredare kretsar? Kommer tillverkare att ta fram produkter för detta?

Vi har redan DCC som definierar hur centralen och loken skall prata med varandra. Detta är en öppen standard som NMRA taget fram. Innan den fanns hade varje tillverkare sina egna inkompatibla lösningar. Handtagsbussar finns ju redan flera av som är etablerade.

Att använda RS-485 känns lite gammaldags tycker jag. Då är jag mer förtjust i lösningar som använder Ethernet eller CANBUS, där datakapaciteten är större och enheterna kan ha globalt unika adresser. Jag tycker också att LCC verkar vara vägen fram, även detta en NMRA-standard.

När saker blir en NMRA-standard har man initialt modellrallare i Nord-Amerika som marknad för sina produkter, och det finns ju rätt många "over-there", så det har väl chans att bli något framåt. Efter att ha stiftat bekantskap med LCC, skulle jag välja detta till ett kommande projekt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av JohanDahlberg »

Tompa: Mitt mål är väl dels att ha lite kul, dels att bygga något standardiserat, så att vem som helst ska kunna använda det integrerat i sitt styrsystem
utan att behöva vara elektronik- och/eller programmeringsguru.
Systemet med MQTT fanns väl med i Modelljärnvägsmagasinet för inte så länge sedan?


LLJ: LocoNet har väldigt låg datahastighet, 16,6kbit/s. Det räcker inte på långa vägar till att skicka det data som genereras när man ska mata
tillbaka data från RailCom-detektorer.


Per: CAN-buss är ju ett bussystem där alla enheter kopplas in på en gemensam elektrisk buss, precis som första generationerna av ethernet där man använde koaxialkabel. Blir det problem med för långt elektriskt bussegment sätter man in en brygga, som gör att samma meddelandenl skickas i båda
bussegmenten. (Dock kan ordningen på meddelandena skilja.)

På BiDiB kopplas max 32 enheter ihop på samma elektriska bussegment. Behöver man koppla in fler använder man (liksom för USB) en hubb som
kan koppla in flera separata bussegment på en lägre nivå. Till de lägre nivåerna skickas enbart de meddelanden som faktiskt behöver skickas dit.
Det här gör det lättare att prioritera viktig trafik, både till och från centralenheten.


Stefan: Att det i BiDiB finns specifikationer för sådant som redan går att lösa med DCC är väl inget konstigt. Detsamma gäller ju även för LocoNet och LCC.
Att det går att lägga om en växel både med det ena eller det andra är väl inget fel?
I ett fall vill man kanske bara placera en fjärrstyrd växel längs spåret på en hemanläggning och då är DCC ett fullgott val.
I ett annat fall vill man ha styrning av en hel station med återkoppling av fysiska växellägen, kanske på en modul där spåret inte får användas för överföring av växelkommandon. Då är DCC också fullt möjligt, men kanske mindre lämpligt.

Om man tittar på en introduktionsvideo till LCC så visas där hur XpressNet och LocoNet översätts till LCC för vidarebefordran av lokstyrkommandon till centralenheten. Gamla styrhandag går att häkta på på en ny buss med hjälp av en översättningsenhet, vilket väl bara är bra?

RS-485 kan vid ett första ögonkast kännas gammeldags, men är en väl fungerande, flexibel och billig teknik. Elektriskt sett vill jag nog påstå att den är mindre störningskänslig än CAN. CAN har fördelen av att ha ett standardiserat paketformat med adress, data och checksumma. Tyvärr också nackdelen med att ha endast 29 adressbitar och max 8 byte data (undantaget det relativt nyligt standardiserade CAN FD, som tillåter upp till 64 byte).
Ethernet är fantastiskt bra, i alla fall om man skickar lite större datamängder. Problemet är att man behöver betydligt mer mjukvara i enheterna
för att kunna skicka data, vilket kräver dyrare processorer. Man behöver också en ledig port på en switch för varje ny enhet man vill koppla in. Systemet blir alltså i slutändan ganska dyrt. Alternativt att varje enhet får många fler ut- och ingångar, men då missar man ju lite poängen med att hålla nere på kabeldragningen.

Jag ser dock precis som du en stor fördel för LCC i att NMRA har antagit det som standard.

/Johan
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av Tompa »

JohanDahlberg skrev: 2020-11-15, 22:39 ...
Ethernet är fantastiskt bra, i alla fall om man skickar lite större datamängder. Problemet är att man behöver betydligt mer mjukvara i enheterna
för att kunna skicka data, vilket kräver dyrare processorer. Man behöver också en ledig port på en switch för varje ny enhet man vill koppla in. Systemet blir alltså i slutändan ganska dyrt. ...
Jag vill slå hål på myten att Ethernet/Wifi skulle vara dyrt.
OrangePi https://www.aliexpress.com/item/4000069931321.html
Switch https://www.aliexpress.com/item/1005001741097959.html

Även om man lägger på Postnordavgift och moms så är priset fortfarande lågt jämför med andra system.
Mer mjukvara är ju då ett mindre problem eftersom den redan finns, Jag tänker på passande Linux distron. Vill man hacka lite Python så är det inte heller så svårt att lära sig.
Sen finns det Arduino och andra med Wifi lösningar som man också kan ta till så "Ethernet" i den bemärkelsen är inte dyr idag.

Men som sagt, det är jättekul att utveckla egen elektronik och mjukvara. Det blir som någon sa, en hobby i hobbyn så att säga :)
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av GöranA »

Nu blir ju det lite mer offtopic men inte heller jag förstår varför man ska ha trådbundna system idag.
Komponenterna som behövs är ju snorbilliga och enkla att programmera.
Den enda kabeldragning som behövs är strömförsörjning.
Själv bygger jag med Wemos D1 mini och ESP32, programmerar i Arduino IDE.
Funkar utmärkt.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av PerEklund »

Ok, då förstår jag vad du menar med linjär.
LCC- bussen har max 48 noder per segment har jag för mig. Vill man ha fler sätter man dit en repeater.
Man kan också bygga smarta switchar, men jag tror inte det finns något färdigt på marknaden ännu.

Lcc kan också köras över ethernet och wifi, men samma sak här. Inga färdiga kommersiella prylar ännu.
—Per
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: BiDiB - jämfört med LCC

Inlägg av LLJ »

Förstår inte varför du vill använda RailCOM om du ändå skall använda en bus bredvid och inte skicka info via spåret.

Trådlösa lösningar är smidiga men etern har inte obegränsat med utrymme, det kommer att bli fullt med utrustningar som stör varandra.
Se bara hur det kan vara vid stora mässor (före pandemin) och problem att ringa med mobilen.
Detta slipper man med trådbundna lösningar.

Men elektronik är kul :)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"