XN-boxar!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

XN-boxar!

Inlägg av StefanFjällemark »

I en annan tråd har man diskuterat om lämpligheten om att ha fasta LocoNet-uttag på sin modul eller använda LN-boxar.

Det kan vara bra att veta att LN-boxar och kabelaget fungerar lika bra om man kör XpressNet som handtagsbuss. Detta gjorde vi på MJ-mässan i Trollhättan, där Rälsspiken brukar stå för modulbanan. De kör enbart med XpressNet som handtagsbuss. Jag lovade fixa elen och för att få till så många uttag som möjligt använde jag mina LN-boxar utöver de uttag de hade själv. Körhandtagen (typ ROCO multimus) ansluts då med sin originalkabel.

Till de två boostrarna gick separata LocoNet-kablar. Som el-ansvarig får man se till att inte blanda kabelaget för LocoNet och XpressNet. Det löstes genom att XpressNet-kabelaget drogs högt upp i modulen, och LocoNet-kabelaget låg på golvet.

Så LN-boxar är även XN-boxar ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: XN-boxar!

Inlägg av LLJ »

Stämmer det verkligen Stefan?
LocoNet använder 6-poliga kontakter medans XpressNet 4-poliga. Inte bra att trycka i 4-poliga kontakter i 6-poliga uttag då kontaktstiften kan skadas.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: XN-boxar!

Inlägg av Johnny »

Det är väl kontakter av typen RJ12 som används till såväl Xpressnet som Loconet?

Skillnaden är hur många poler som används.
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: XN-boxar!

Inlägg av etxbct »

Stämmer
Loconet har rj12 med sex stift.
Xpresnet har rj11 med endast fyra stift monterad. Ytterplatserna används ej.
Rj12 och rj11 har samma bredd.

/Benny
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"