Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av Per Widell »

Hej!

En enkel dubbelspårsmodul MMM2R skall ju ha 2 1,5 kvadrats kablar genomgående med banankontakter för körströmmen.
Hur kopplas Ekebus uttagspaneler in i sammanhanget? Är det telekabeln som hänger separat bredvid? Om man då har infällda så kopplas den in under modulen?
Om man sen skall lägga till exvis spåravkänning (för att kunna köra via datorn/TC hemma eller som utställningsbana) eller signaler behövs ju både Loconet och strömmatning (5/12V) för elektronikkorten. Dessa får ju inte matas via vanliga körströmmen och banans Z21/Booster utan måste gå genom egen Z21 (hemma kan jag väl ha enbart en Z21?)

Jag har tänkt bygga 2-3 linjemoduler och 1 med växelövergång, har dock tänkt ha varje modul ”självständig” med den elektronik som behövs per modul även om jag kan spara pengar på att ha allt centraliserat men uppskattar flexibiliteten mer.
Däremot vill jag försöka ha en ”multikontakt” för både Ekebus, körström och allt till banstyrningen för att snabbare koppla ihop allt. Självklart kommer jag behöva ”splitters” som delar upp Ekebus och körström så jag kan följa modulstandarden med banankontakterna. Har hört folk som kör vanliga 25-pols D-sub men hur lyckas man få in 1,5 kvadrat i dessa kontakter? Eller kör man 6 kanaler för Ekebus, 6 kanaler för Loconet, 4 kanaler för 5/12V med jord samt Övriga 9 kanaler med flera ledare för att uppnå 1,5 kvadrat för körströmmen?

Kan ju inte vara så att ingen funderat i dessa banorna innan men jag hittar ingen tråd om det.

Med vänlig hälsning, Pelle
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av LLJ »

Jag föreslår att du använder de kontakter som resp. standard använder och inte skapar någon egen standard för dessa.
Ev. egen matning av elektronik mm görs med fördel med andra typer av kontaktdon än de som används av körström och Ekebus, så undviks felkopplingar om andra gör inkopplingen.

/Lars
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2019-12-27, 23:27 Jag föreslår att du använder de kontakter som resp. standard använder och inte skapar någon egen standard för dessa.
Ev. egen matning av elektronik mm görs med fördel med andra typer av kontaktdon än de som används av körström och Ekebus, så undviks felkopplingar om andra gör inkopplingen.

/Lars
Tck Lars, min huvudfråga var inte just multikontakt (förstår dock inte varför man inte kan ha det mellan sina egna moduler precis som många har styrpinnar men vanlig gavel i ytterkanterna.
Grundfrågan kvarstår hur matning av elektroniken (både 5 och 12V lär behövas) samt Loconet sköts, för man får väl inte ”koppla in sig” på körström och Ekebusen för själva banstyrningen?

Med vänlig hälsning, Pelle
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av AlexanderEhn »

Har inget svar på din egentliga fråga.

Men om du vill ha en D-sub mellan dina moduler och kablarna är för tunna föreslår jag att du har en (1) anslutningspunkt för Ekebus/Loconet & körström till dina 3 linjemoduler. Internt mellan modulerna använder du D-sub men Ekebus/Loconet & körström dras i långa sladdar förbi hela modulsettet.
Picture2.png



Per Widell skrev: 2019-12-27, 22:39 Däremot vill jag försöka ha en ”multikontakt” för både Ekebus, körström och allt till banstyrningen för att snabbare koppla ihop allt. Självklart kommer jag behöva ”splitters” som delar upp Ekebus och körström så jag kan följa modulstandarden med banankontakterna. Har hört folk som kör vanliga 25-pols D-sub men hur lyckas man få in 1,5 kvadrat i dessa kontakter? Eller kör man 6 kanaler för Ekebus, 6 kanaler för Loconet, 4 kanaler för 5/12V med jord samt Övriga 9 kanaler med flera ledare för att uppnå 1,5 kvadrat för körströmmen?

Kan ju inte vara så att ingen funderat i dessa banorna innan men jag hittar ingen tråd om det.

Med vänlig hälsning, Pelle





Per Widell skrev: 2019-12-27, 22:39 Hur kopplas Ekebus uttagspaneler in i sammanhanget? Är det telekabeln som hänger separat bredvid? Om man då har infällda så kopplas den in under modulen?
Ekebus eller inbyggda loconetpaneler kopplas inte alls ihop med körströmmen. Loconet/ekebuskablarna som dras separat kopplas in i loconet/ekebuskontakten för modulen.
Per Widell skrev: 2019-12-27, 22:39 Om man sen skall lägga till exvis spåravkänning (för att kunna köra via datorn/TC hemma eller som utställningsbana) eller signaler behövs ju både Loconet och strömmatning (5/12V) för elektronikkorten. Dessa får ju inte matas via vanliga körströmmen och banans Z21/Booster utan måste gå genom egen Z21 (hemma kan jag väl ha enbart en Z21?)
Förstår att det är MGP's växelstyrning och detektering du tänker dig? Elektronikkort drivs av vägguttagsadaptrar (typ mobilladdare) som ger 12 / 5 volt, från vägguttagen som ligger längs med hela banan.

Osäker på om du verkligen ska koppla in detektering och växelstyrning i Z21'an... De ska väl kopplas till datorn/TC?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av daniel »

Per Widell skrev: 2019-12-27, 22:39 En enkel dubbelspårsmodul MMM2R skall ju ha 2 1,5 kvadrats kablar genomgående med banankontakter för körströmmen.
Hur kopplas Ekebus uttagspaneler in i sammanhanget? Är det telekabeln som hänger separat bredvid? Om man då har infällda så kopplas den in under modulen?
Om man sen skall lägga till exvis spåravkänning (för att kunna köra via datorn/TC hemma eller som utställningsbana) eller signaler behövs ju både Loconet och strömmatning (5/12V) för elektronikkorten. Dessa får ju inte matas via vanliga körströmmen och banans Z21/Booster utan måste gå genom egen Z21 (hemma kan jag väl ha enbart en Z21?)
Jag har 5 volt matning genom flera moduler för att mata Möllehems servodekodrar. Du kan också välja att ha 12 volt matning mellan modulerna och använda Möllehems Elkort på varje modul för konvertering 12 volt => 5 volt och det är nog att föredra.
Per Widell skrev: 2019-12-27, 22:39 Jag har tänkt bygga 2-3 linjemoduler och 1 med växelövergång, har dock tänkt ha varje modul ”självständig” med den elektronik som behövs per modul även om jag kan spara pengar på att ha allt centraliserat men uppskattar flexibiliteten mer.
Däremot vill jag försöka ha en ”multikontakt” för både Ekebus, körström och allt till banstyrningen för att snabbare koppla ihop allt. Självklart kommer jag behöva ”splitters” som delar upp Ekebus och körström så jag kan följa modulstandarden med banankontakterna. Har hört folk som kör vanliga 25-pols D-sub men hur lyckas man få in 1,5 kvadrat i dessa kontakter? Eller kör man 6 kanaler för Ekebus, 6 kanaler för Loconet, 4 kanaler för 5/12V med jord samt Övriga 9 kanaler med flera ledare för att uppnå 1,5 kvadrat för körströmmen?
Jag avråder från detta, av två skäl.

1) Har du flera olika typer av signaler i samma kontakt finns risk för störningar mellan dessa, t ex att körströmmen stör LocoNet. Problemet är att om du får denna typ av problem så kommer det vara svårt att felsöka, i synnerhet på träffar. Jag har varit på träffar där el-killarna har studerat signalerna med oscilloscop för att hitta felet och det är nog få som har med sig oscilloscop på träffar.

2) Moduler utsätts för stora påfrestningar. Kontakter koppas in och ur, moduler flyttas till/från träffar, modulerna kan förvaras kallt och/eller fuktigt i garage eller i bilen inför träff. Allt detta ställer stora krav på att kablar och kontakter är av god kvalité. Vi har t ex haft vissa problem med vissa färdigköpta LocoNet-kablar.
Om du har tänkt spara tid vid montering genom att använda en DSub-kontakt, och det sedan visar sig att du har en dålig lödning eller att en ledare har gått av, så kommer det ta tid att reparera skadan på plats. Vi har råkat ut för det vid ett antal tillfällen, undertecknad inräknad.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2019-12-28, 02:12Jag har 5 volt matning genom flera moduler för att mata Möllehems servodekodrar. Du kan också välja att ha 12 volt matning mellan modulerna och använda Möllehems Elkort på varje modul för konvertering 12 volt => 5 volt och det är nog att föredra.
Så jag behöver ”bara” körström med banankontakterna, Ekebus kabeln, Loconetkabeln samt 12V som sen delas ned till 5V med elkortet? Det låter som den smartaste lösningen
daniel skrev: 2019-12-28, 02:12 Jag avråder från detta, av två skäl.
1) Har du flera olika typer av signaler i samma kontakt finns risk för störningar mellan dessa, t ex att körströmmen stör LocoNet.
Ja detta är en reell risk och absolut en klar nackdel jag inte vill utsätta mig för. Skall kolla lite mer vad det finns, för min tanke var att använda ”proffsiga” multikablar, jag har för mitt ljud/ljusföretag kablar med separat elkabel med egen mantling, datakabel och mikrofonkabel, allt med yttre gemensam gummimantel, helt utan störning. Där har man dock sällan gemensam kontakt även om jag tror att just kontakten är en liten del till störningen. Man kan ju även ha en 50-pols SCSI-kontakt och ha flertalet poler tomma emellan för att särskilja de olika signalerna bättre.
Fast som sagt, får man problem med signalen är det verkligen inte värt det. Tack för det påpekandet Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av ErikKuiper »

Hej Per

I din beskrivning är det otydligt om modulerna alltid ska sitta ihop på ett sätt (på samma sätts som en station) eller om de ska kunna användas oberoende av varandra. I mina kommentarer nedan antar jag att de alltid ska sitta ihop på ett sätt.

Det går utmärkt att dra all ström ock signaler mellan moduler internt i ett modulpaket vi ett kontaktdon. Ett exempel på detta är Charlottendal (körström, handtagsloconet, stationsloconet och kraft). Som Daniel skriver så kan det dock bli svårare att felsöka vid fel. Som du själv skriver så bör man använda bra kontakter och inte något som bara råkar vara billigt.

För linjemoduler rekommenderas det att inte ha fast monterade handtagspaneler utan i stället ha vanligt tillfälligt monterade paneler. Det gör att man kan anpassa var de sitter baserat på banan. Något annat att tänka på är att varje kontaktdon ger en försämring av signaler och att lösningar med kontakt mellan varje modul ger fler kontaktdon än om man har separat monterade och uppkablade handtagspaneler.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av Per Widell »

Tittade lite mer på MGPs sida och tolkar jag det rätt så behöver jag varken skicka 12 eller 5V mellan mina moduler i separata ledningar utan tar det via min egna Loconet (Inte Ekebus kabeln) sen har jag både det stora och lilla elkortet på varje modul, med en 220-adapter till en av mina moduler
Bild

Erik, min tanke med just linjemoduler är att dom inte måste hänga ihop, det jag menade med ”flexibelt” men man är ju sällan så tydlig som man tror. Fast hemma blir det nog oftast att dom hänger ihop. Vad för kontaktdon har Charlottendal? Med tanke på att det är en välkänd modul så bör ju inte multitänket vara ett hinder trots ökade svårigheten att felsöka.

Tyvärr är det helt sant att varje kontakt/skarv försämrar signalstyrkan något man måste tänka på. Gällande Ekebus så har jag ett mail till dig om det, då jag vill lära mig mer om det.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Digital modul, Ekebus, LocoNet med mera

Inlägg av daniel »

Det finns en del info om Ekebussen här:
http://ekebus.se/
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"