Z21 eller z21..

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

Jag har lokmus2 idag men saknar långa lokadresser.
Jag kollade lite på en z21 men tycker att jag inte behöver ett lok till och inte mera räls.
När jag sålde motorcykeln blev jag stadd vid kassa och började tänka Z21.
Det går att köra med mina lokmösstvåor och med min UT4.
Men för att programmera behöver jag nåt med skärm.
Jag har en Ipod touch som jag fick hjälp med att installera en kör-app på. Den har jag kört med på träffar I 2 år.
Jag kollade just att man via en router kan ladda ner program via wifi trots att den saknar sim-kort.

Nu kommer funderingarna.
Nånstans läste jag att androiden och Z21 funkar sämre än iPhone och Z21.. stämmer det? :shock:
Jag kommer troligen att uppgradera min Samsung I höst till en nyare... telia sålde in tanken på en damm- och vattentät.

Trådlös multimus känns vettigt för att få nåt med mer knappar än lokmus2.
Jag har ingen lust att köpa en padda bara för att programmera från.

Slutsats. Z21 och multimus inköpes.
Androidfån och/eller iPod för programmering och körning...

Har jag missat nåt?
"Klart du ska ha en sån eller sån.." funkar inte utan att man anger varför. "Den är bättre" är inte tillräckligt som argument. :D
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av AlexanderEhn »

Intressant!

Jag var ungefär i samma läge i vintras.

Mitt huvudsyfte med digitalutrustningen var att tre personer ska köra tåg på en hemmabana. Det skadade inte med ett nytt digitalt lok heller. Så jag köpte ett digitalt startset. Tyvärr med Rocos 10147 styrenhet istället för z21, men det var för att få ett lok som jag ville ha.

Så nu är jag på jakt efter två st lokmus2!

Jag har funderat på att uppgradera, dels för att det finns kit med en multimus & z21. Men också för att 10147'an inte kan lösa CV-värden från dekodrar... vet inte om både z21 & Z21 kan det.

Men jag konstaterar att jag inte behöver en Z21, det skulle räcka med en z21. Så länge jag bara har körkontroller med x-bus.

UT4'an loconet va?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Qrt »

Man måste själv noga kontrollera huruvida man köper en z21 eller en z21START sats.
Försäljaren missar lätt att tala om för dig vad han egentligen säljer.
z21 har utgått men sådana satser kan den idogt sökande kanske fortfarande hitta i väven.

Förändring med z21START:
- Ingen router med i lådan men röd multimus vilket inte följde med i z21-satserna.
- Ingen wi-fi utan upplåsningsavgift. Den kan vara låg (bara en kod) eller lite högre (paket med kod och router).

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

Qrt skrev: 2017-07-22, 14:55 Man måste själv noga kontrollera huruvida man köper en z21 eller en z21START sats.
Försäljaren missar lätt att tala om för dig vad han egentligen säljer.
z21 har utgått men sådana satser kan den idogt sökande kanske fortfarande hitta i väven.

Förändring med z21START:
- Ingen router med i lådan men röd multimus vilket inte följde med i z21-satserna.
- Ingen wi-fi utan upplåsningsavgift. Den kan vara låg (bara en kod) eller lite högre (paket med kod och router).

/Curt
Det lutar mycket åt en Z21 bara jag klarar att programmera och köra med en Android eller iPod..
Tidigare har det stått att iPhone är så mycket bättre.
Men tack för tipset Qrt.
:D
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Robban »

Arne Ivan skrev: 2017-07-21, 15:11 Nu kommer funderingarna.
Nånstans läste jag att androiden och Z21 funkar sämre än iPhone och Z21.. stämmer det? :shock:
Jag kommer troligen att uppgradera min Samsung I höst till en nyare... telia sålde in tanken på en damm- och vattentät.
Kan stämma med något jag skrev efter Tyresö -16.
Nu vet jag inte om det stämmer längre då jag testat hemma själv med min z21start och inte märker någon skillnad på iOs och Android.
När det var Tyresö senast så kommer jag inte ihåg vilken version det var på Androiden´s app, men det var knas med att F-knapparna hamnade åt skogen grafiskt (typ utanför skärmen).
Men jag tycker du ska köpa en Z21 och prova med den telefon/pod du har, ingen vet om appen funkar i kommande versioner av iOs eller Android så då blir det att testa igen.

Robban
ps. det kom en uppdatering härom dagen till iFån appen, var nog bara någon mindre buggfix
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

Robban skrev: 2017-07-22, 22:56 Men jag tycker du ska köpa en Z21 och prova med den telefon/pod du har, ingen vet om appen funkar i kommande versioner av iOs eller Android så då blir det att testa igen.

Robban
ps. det kom en uppdatering härom dagen till iFån appen, var nog bara någon mindre buggfix
Tack Robban.. Då vet jag vilken väg jag ska gå. :D
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21.. Det blev Z21 :)

Inlägg av Arne Ivan »

:D Z21 beställd.. tack för allt stöd och goda råd.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Z21 hämtad

Inlägg av Arne Ivan »

Vad ska jag köpa för wordpad för programmering? Inte ett äpple bara..
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Z21 hämtad

Inlägg av StefanFjällemark »

Arne Ivan skrev: 2017-08-04, 14:12 Vad ska jag köpa för wordpad för programmering? Inte ett äpple bara..
Wordpad är väl gratis, eller så förstår jag inte din fråga. Vad är det du skall programmera? Och vad har det med äpplen att göra? Eller är det ditt egna fikonspråk som endast invigda förstår? ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av daniel »

Jag antar att Arne syftar på en surfplatta, men inte vill ha en Ipad. Syftet är att programmera lok med Z21:an.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"