Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Borde inte för tydlighetens skull även Lenz LZV 100 vara med i H0-2R Europa om den körs som enbart booster (=LV 101?)

Och är Digikeis Booster 5030 dålig?

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

De mera permanenta tipsen om boostrar till modulbanor skulle kunna bo på Svensk MJ-wiki, tycker jag.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av ErikKuiper »

Till att börja med vill jag säga att listan över boostrar i tråden Boostrar till modulbanor är konservativt vald. De boostrar som står i den ska vara säkra kort som de olika grupperna under längre tid har kommit fram till att de fungerar bra.
LLJ skrev: 2017-07-02, 12:59 Borde inte för tydlighetens skull även Lenz LZV 100 vara med i H0-2R Europa om den körs som enbart booster (=LV 101?)
Centralen kan användas som booster, men det finns en större risk för felkonfigurering (dvs at den är konfigurerad som central och inte booster). Jag skulle inte vilja sätt upp den på listan som ett säkert kort.
LLJ skrev: 2017-07-02, 12:59 Och är Digikeis Booster 5030 dålig?
Jag vet inte om DR5033 är bra eller dålig. Jag skulle dock vilja hävda att vi inte har testat ut den tillräckligt mycket för att lägga upp den för någon av grupperna. För EA innebär den en ytterligare kontrollpunkt, att se till att den automatiska vändslingelogiken är avslagen (den är som standard på).
JanFrelin skrev: 2017-07-02, 14:24 De mera permanenta tipsen om boostrar till modulbanor skulle kunna bo på Svensk MJ-wiki, tycker jag.
Du får gärna också lägga ut informationen där.

/Erik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av daniel »

JanFrelin skrev: 2017-07-02, 14:24 De mera permanenta tipsen om boostrar till modulbanor skulle kunna bo på Svensk MJ-wiki, tycker jag.
Boostrarna är en av de mest kritiska punkterna i modulbanan. Fungerar inte boostern fungerar inte banan. Det innebär dels att informationen om boostrar behöver vara lättillgängliga och dels att informationen behöver vara kvalitetssäkrad. Att jag har åsikter om boostrar innebär inte att jag vet vad jag pratar om.

Därför är det bra att informationen finns här så att modellbyggare lätt kan hitta den samt att inte vem som helst kan ändra informationen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

Wikin går ju fortfarande att ändra för vem som helst, även om jag brukar återta förändringarna om de verkar alltför konstiga.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

Så här blev det, Eriks text rakt av:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Boos ... modulbanor
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av StefanFjällemark »

JanFrelin skrev: 2017-07-02, 21:25 Så här blev det, Eriks text rakt av:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Boos ... modulbanor
Du tappade bort ett inledande T i första boosterns namn så det blir AMS B4, vilket jag tror inte har förekommit på modulkörning ännu, vilket gör den till ett oprövat kort ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av daniel »

JanFrelin skrev: 2017-07-02, 21:11 Wikin går ju fortfarande att ändra för vem som helst, även om jag brukar återta förändringarna om de verkar alltför konstiga.
Jag föreslår att wikin har informationen, men att en länk på wiki-sidan hänvisar till boostertråden som auktoritet. Dvs att boostertråden är det som gäller, men att informationen även finns på wikin.

Vi har haft en del strul genom åren pga boostrar och det är svårt att felsöka om boostrarna ställer till problem. Därför är det bra om den auktoritära informationen finns på ett ställe där enbart utvalda kan skriva.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Det finns ju i sammanhanget även två olika spårspänningar när det gäller H0-RE 2R: Fremo har 14 V i sin norm medans Modul Syd och MMM använder 16 V enligt praxis.
Kan vara bra att känna till, särskilt om någon EA höjer boosterns utspänning genom att ställa om CV-värden utan att meddela ägaren.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar till modulbanor - diskussionstråd

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2017-07-02, 23:04 Kan vara bra att känna till, särskilt om någon EA höjer boosterns utspänning genom att ställa om CV-värden utan att meddela ägaren.
Förekommer det? Att ställa om ett CV-värde i någon annans utrustning (lok, booster, ...) utan personens kännedom är i mina ögon helt oacceptabelt. En booster kan ju även användas till hemmabanan, t ex N-skala eller H0e, så att ändra utspänning utan ägarens vetskap kan få allvarliga följder.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"