Planeringsverktyg för trafikspel

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Utvecklingen går vidare. Prio är att ersätta alla utskrifter från Access med HTML-baserade utskrifter där data hämtas från ett Web-API. På kort sikt ger det snyggare och bättre utskrifter från Accessdatabasen, på längre sikt kan samma utskrifter användas för en planeringsdatabas i molnet.

Utskrifterna kan ske på olika språk, dvs alla fasta texter följer det språk som användaren väljer. För tillfället stöds engelska och svenska, men det är relativt enkelt att lägga till fler språk. Även de flesta instruktioner kommer att vara på valt språk.

Utöver de som tidigare redovisats i denna tråd, har jag nu även lyckats få ordning på utskrift av förartjänster med HTML/CSS/C#. Det finns flera utmaningar, bland annat att sidorna skall skrivas ut i en speciell ordning så det fungerar att skriva ut häften i A5-format (vikta A4 med utskrift på båda sidor). Ytterligare en utmaning är att lägga till blanka sidor om tjänsten inte har sidor som är en multipel av 4. Bifogar exempel baserade på data från Grimslövsträffen tidigare i år.
Bilagor
Tjänster html.pdf
(412.09 KiB) Nerladdad 205 gånger
Tjänster html en.pdf
(801.97 KiB) Nerladdad 242 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Redan på Grimslövsträffen hade jag infört generering av automatiska instruktioner vid stationsuppehåll. De är uppdelade på vad man gör efter ankomst respektive före avgång. Dessa är inte med i exemplen.

Utmaningen nu är att gå från hårdkodade texter i databasen till att endast hämta data och skapa Intruktionstexter i det språk användaren valt.

Exempel på automatiskt skapade instruktioner är:
  • Till- och frånkoppling av vagnsgrupper
  • Växling till/från godskunder
  • Blockning av godståg
  • Planerade tågmöten
  • Byte av lok
  • Byte av tågnummer
Samma data används till alla varianter av instruktioner för lokförare, tågklarerare och växlare. Så man lägger endast in strukturerade data.

Man kan också skriva egna instruktioner som kopplas till en viss avgång eller ankomst. Dessa blir på det språk man skriver. Eventuellt kommer man att kunna skriva på fler språk parallellt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Åhå!! Låter fantastiskt att kunna generera dessa automatiskt!

För att lägga in instruktioner är det som är svårast att komma ihåg i och med att det är på så många ställen, och att det är en av de saker som mest effektivt sabbar upplevelsen för lokföraren och underminerar spelidén.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

De senaste dagarna har det varit mer än heltid. Omstrukturering av databasen för lokomlopp, vagnomlopp och tjänster. Ytterligare uppgifter har kommit med i tjänsterna. En finess är att man nu kan se om man skall köra hela tåget eller bara en bit av tågets sträcka. Alla översättningar som behövs i API-data sker nu på serversidan, så att alla API-användare kan dra nytta av detta, endast GUI-relaterad översättning sker på klientappen.
Alexander Ehn skrev: En sak jag har insett underlättar mycket är att det finns instruktioner, dels för hela tjänsten men även för varje uppehåll som det ska göras något. Är det "observera"-kolumnen som ska används för dessa instruktioner?
Ja. Nu har hag fått automatiska noter för Rundgång, Vändning av lok (på vändskiva), Köra lok till uppställningsplats, Hämta lok från uppställningsplats. Alla dessa händelse markeras med kryssrutor i databasen och i API:et kommer texterna på valt språk.
Alexander Ehn skrev: Det är väldigt användbart om uppehållsbeskrivningarna och TAM-bladen har samma beskrivning och att det inte behöver skrivas in på olika ställen för att få med det i både uppehållsbeskrivningen i köruppdraget och TAM-bladet. Men jag anar att du redan har funktionalitet för detta. :)
Självklart. Data data läggs in en gång och allt som kan härledas ur data skall man inte knappa in.
Alexander Ehn skrev: En kul finess som bidrar till bakgrundshistorien för spelet är om varje tåg kan ge ett namn som: "Silverpilen", "Fakirexpressen" eller "Oljetåget"
Man kan skriva vad som helst i tågets instruktion, men det kan vara vettigt att ha ett eget fält för tågnamnet. Tack för tipset.
Alexander Ehn skrev:Stomgodståg från Ramstad till Fossie.
Utväxlar vagnar i; Klågerup, Båstad, Lomma, Fossie/Bangård Nord
Alexander Ehn skrev:Kör från Tyskland (Syd / Scotland Yard) till Centralen.
Lämna vagnar på spår 9. Hämta vagnar på spår 10.
Kör från Centralen till Tyskland.
En hel del av ovanstående framgår ju av tågens tidtabell. Varje sida i tjänsten omfattar endast ett tåg. Eventuell utväxling av vagnar anges vid den station det sker: under ankomst anges om vagnar skall lämnas, under avgång anges vagnar som skall tas med. Ibland kan det ju vara så att man endast skall lämna eller hämta. Vid varje station anges också vilket spår man ankommer och avgår ifrån. Det går utmärkt att ankomma till spår 9 och avgå från spår 10 (man har två anlöp efter varandra på samma station, där även förflyttningen mellan spår 9 och 10 kan tidtabellsläggas)
Alexander Ehn skrev:Exempel på uppehållsbeskrivning:
Utväxla vagnar. Ta med vagnar till Lomma (Evertshamn, Lastplatsehn) Fossie/Bangård Nord
Jag håller på att labba med att lägga in blocken i databasen, så att denna information kan genereras automatiskt och relativt den station det gäller.
Alexander Ehn skrev:Vänd och avgå mot Lastplatsehn & Båstad
Om man vänder är det i regel nytt tågnummer. Och vart man skall gå framgår av tågets tidtabell.
Alexander Ehn skrev:Lämna vagnar på spår 4 och loket på spår 6.
Detta krävs främst på obemannade stationer.På bemannade stationer styr ofta TKL eller växlare detta. Man kan ange ankomstspår. Räcker inte detta får man skriva instruktioner. Man kan ange att en instruktioner på varje stationsanlöp som kan avse ankomst och/elleravgång samt om den skall visas för lokförare, TKL och/eller växlare (kryssrutor).
Alexander Ehn skrev:Invänta förbigång av PN-tåg till Centralen. Parallellkörning?
Båda tågmöte och förbigång räknar jag med att skapa automatiska instruktioner för.
Bilagor
Tjänster html.pdf
(172.87 KiB) Nerladdad 186 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Låter mycket bra!

Jag tror det är bra om vi förutsätter så lite som möjligt. :) Har noterat att "trafikspelskulturen" skiljer sig en del mellan N & H0. På N-Re förväntas lokföraren i stort veta vad hen ska göra vid varje station. Det är inte alltid Tkl på stationen vet eller har koll. Ibland kan det ju såklart likaväl bero på bristfällig info till Tkl...

Det är inte lika mycket "lokföraren är endast framförare av tåget, och tkl & växlare styr spelet" som det tenderar att vara på H0. På N är det mycket mer samarbete mellan lokförarna och funktionärerna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2020-08-13, 21:40
Alexander Ehn skrev: En kul finess som bidrar till bakgrundshistorien för spelet är om varje tåg kan ge ett namn som: "Silverpilen", "Fakirexpressen" eller "Oljetåget"
Man kan skriva vad som helst i tågets instruktion, men det kan vara vettigt att ha ett eget fält för tågnamnet. Tack för tipset.
Inser att jag egentligen menar ett namn på tjänsten, inte på tåget. För som du skriver så blir det ju tekniskt sett ett nytt tåg om det byter riktning.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2020-08-13, 21:40
Alexander Ehn skrev:Stomgodståg från Ramstad till Fossie.
Utväxlar vagnar i; Klågerup, Båstad, Lomma, Fossie/Bangård Nord
Alexander Ehn skrev:Kör från Tyskland (Syd / Scotland Yard) till Centralen.
Lämna vagnar på spår 9. Hämta vagnar på spår 10.
Kör från Centralen till Tyskland.
En hel del av ovanstående framgår ju av tågens tidtabell. Varje sida i tjänsten omfattar endast ett tåg. Eventuell utväxling av vagnar anges vid den station det sker: under ankomst anges om vagnar skall lämnas, under avgång anges vagnar som skall tas med. Ibland kan det ju vara så att man endast skall lämna eller hämta. Vid varje station anges också vilket spår man ankommer och avgår ifrån. Det går utmärkt att ankomma till spår 9 och avgå från spår 10 (man har två anlöp efter varandra på samma station, där även förflyttningen mellan spår 9 och 10 kan tidtabellsläggas)
Jag håller med att det framgår av tidtabellen. Men då alla lokförare inte läser in sig på tjänsten i förväg så en ingress på tjänsten är ett sätt för lokföraren att bekvämt ta till sig av den specifika tjänstens roll i spelet.

Det är också ett sätt för trafikspelsplaneraren (alias lekledaren) att förmedla sin spelidé.

På det hela tycker jag att det är ett bra sätt att bidra till mer engagerade lokförare, om hen vet varför tåget behövs.

Självklart räcker inte en ingress på tjänsten, alla instruktioner måste finns i anslutning till respektive station i tidtabellen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

I dag har jag lagt till automatiska instruktioner för till- och frånkoppling av vagnnar/vagngrupper samt om tåget fortsätter under annat nummer. Jag har även lagt till möjligheten att ha manuella instruktioner på fler språk. Det har blivit ett heltidsjobb det här :D

Jag uppskattar kommentarer och frågor. Här några svar till Alexander:
AlexanderEhn skrev: 2020-08-13, 22:49 Jag håller med att det framgår av tidtabellen. Men då alla lokförare inte läser in sig på tjänsten i förväg så en ingress på tjänsten är ett sätt för lokföraren att bekvämt ta till sig av den specifika tjänstens roll i spelet.
Jag är noga med att undvika all dubbelinmatning av information. En beskrivning som inte kan automatgenereras riskerar att innehålla fel information om man ändrar i data men inte i inskrivna texter. Men själva tanken är bra. En bit på vägen är att kategorier för tågen som ingår i tjänsten framgår redan på försättsbladet. Kanske kan man skapa mer innehåll på försättssidan baserat på enbart data i databasen.
AlexanderEhn skrev: 2020-08-13, 22:49 Det är också ett sätt för trafikspelsplaneraren (alias lekledaren) att förmedla sin spelidé. På det hela tycker jag att det är ett bra sätt att bidra till mer engagerade lokförare, om hen vet varför tåget behövs.
Håller med om att det är viktigt att förmedla spelidén. Själv brukar jag skriva en inledning som beskriver spelidén och som jag mejlar till alla deltagare i förväg.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att du utvecklar vidare Stefan! Mycket spännande!


Håller med dig i dina svar. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av fs_toni »

En mer allmän reflektion är frågan om vad du själv vill med detta verktyg i förhållande till modul-Sverige i framtiden Stefan? Jag är nyfiken på svaret.

A) Endera så har du inte ännu ägnat frågan så mycket tanke. Du håller på för att det är kul och utvecklande för dig själv och underlättar när du planerar trafikspel. Om sedan någon annan råkar visa intresse så är det bara kul - men inget fokus.

B) Eller så vill du verkligen att fler i modul-Sverige (och kanske t o m FREMO på sikt) ska kunna ta till sig ditt verktyg? Du vill att fler ska kunna på egen hand planera och genomföra trafikspel och du vill ge dem verktygen att göra detta (kanske t o m så att du själva kan åka på bra träffar utan att själv ha behövt planera spelet?)

Jag tänker att den framtida inriktningen på utvecklingen borde påverkas av hur ditt fokus är kring ovanstående? Om det är som i A) ovan så är jag bara tacksam, men har inte så mycket att tillföra eller bidra med då jag inte är systemtekniskt kunnig. Om det däremot är B) så har jag ju däremot både många olika erfarenheter men också många åsikter.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"