Planeringsverktyg för trafikspel

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

fs_toni skrev: 2020-08-25, 08:33 En mer allmän reflektion är frågan om vad du själv vill med detta verktyg...
Fram till i år har det varit alternativ A som gällt. Jag gav mig aldrig in på XPLN för jag har nån slags aversion mot att bygga den typ av applikationer i kalkylprogram som bättre trivs i en riktig databas. I en riktig databas har man betydligt bättre dataintegritet. Så Microsoft Access var ett givet val 2017, och sedan dess har jag utvecklat denna med nya funktioner inför varje träff jag planerat.

I och med att Microsoft släppte en officiell version av Blazor, kunde jag släppa en ny version av min snabbklocka som även blev öppen källkod och är översatt till åtta språk. Det gav blodad tand.

Så nu förflyttar jag fokus så sakta från A till B och hoppas bygga en moln-version som kan användas av fler än mig själv. Dit är det en lång väg. Så det jag gör nu är att sakta men säkert flytta ut ur Microsoft Access. Första etappen är att ersätta rapporterna, så att de blir helt baserade på webb-teknik. Jag bygger också allt med tanke på flerspråksstöd. Och som öppen källkod.

Så ditt och andras bidrag är av intresse. Vi får väl tillfälle att dryfta mer i Kolding.
Läs mer i utvecklingsplanen och kika gärna på rapportexemplen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Dagens jobb har varit att förbättra fraktsedlarnas språk och hantering av mottagarland.
  • Som ni ser är ledtexterna nu engelska/svenska för avsändaren och engelska/norska för mottagaren, dvs språket styrs av avsändar- resp. mottagarlandet.
  • Om avsändarland och mottagarland är olika läggs dessutom en flagga till vid destinationen för att tydliggöra att destinationen befinner sig i ett annat land.
  • Långa stationsnamn trunkeras automatisk om de inte får plats.
Återstår nu att göra även instruktionerna på avsändar- resp. mottagarlands språk. Allt är öppen källkod.

Waybill.JPG
Waybill.JPG (36.68 KiB) Visad 3964 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Snyggt!!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2020-08-26, 16:35 Så nu förflyttar jag fokus så sakta från A till B och hoppas bygga en moln-version som kan användas av fler än mig själv. Dit är det en lång väg.
För alternativ B så har jag en mer grundläggande tanke: nämligen automatisering. Ju enklare det vore att skapa trafikspel, desto lägre barriär mot att komma igång med ett system. Då tänker jag att man borde ställa sig frågan vad är absolut minimum som systemet måste efterfråga för att kunna skapa ett eget förslag på trafikspel? Utan djupare insikt så är mitt svar på den frågan att systemet måste veta hur banan ser ut. Allt annat skulle kunna vara inlagt i systemet som s k default eller standardvärden (som dock såklart kan vara beroende av banan).

Jag tänker mig att efter att banan definierats så kan systemet på egen spotta ut ett färdigt förslag på trafikspel komplett med krav på rullande materiel, vagnslaster, omlopp och tjänster! Då skulle användbarheten vara maximal och barriären minimal att ordna träff!

För den mer avancerade användaren kan såklart systemet möjliggöra anpassa och skräddarsy allt - precis som idag. Men mitt förslag är alltså att tidigt när alternativ B kommer i fokus satsa på förenkling och automatisering som sänker ribban för användning.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag jobbar vidare med att utveckla planeringssystemet. Primärt bygger jag Web-API för utskriftsvänliga rapporter i C#/HTML/CSS. Jag utvecklar allt som öppen källkod på GitHub. Jag utvecklar webapplikationen med Blazor, som är fantastiskt kul att jobba med.

Det har hänt en hel del sen sist. Bifogar de senaste versionerna av olika rapporter för den som är intresserad av att kika.

I dag fick jag förslag från Fredrik Pettersson att göra startetiketter att sätta i träklossarna som visar var och när tåg skall avgå från utgångsläget i ett trafikspel, se PDF Startetiketter.

I veckan gjorde jag äntligen slag i saken och utvecklade en grafisk tidtabell baserad på SVG, skalbar vektorgrafik. Den brev så bra att jag hittade nya fel i planeringen jag håller på med. I den nya grafen visas tågnummer på varje delsträcka, och går tåget inte alla dagar, visas vilka dagar det går. En hel del jobb har gått åt att fundera just på hur jag skall hantera gångdagar, och speciellt när tågen, lokomloppen och vagnomloppen går sinsemellan olika veckodagar. I tjänsterna kan man se många exempel på avvikande gångdagar.

All blockning av godståg ligger nu som data, vilket gör att man kan visa detta på olika sätt, t.ex. hur tågen skall blockas på magasinen.

Fördelen med att ha allt som data och inte fri text är flera. Man kan generera instruktioner på flera språk och man har alltid konsistent information. Bifigad PDF med Tjänster innehåller många instruktioner per tåg och alla utan undantag är genererade från data. Därför blir det enkelt att skriva ut tjänsterna på t.ex. tyska (se bifogat exempel). Jag stödjer för tillfället engelska, tyska, danska, svenska och norska.
Bilagor
Startetiketter.pdf
(17.01 KiB) Nerladdad 174 gånger
Blockning godståg.pdf
(42.9 KiB) Nerladdad 171 gånger
Tjänster.pdf
(168.7 KiB) Nerladdad 163 gånger
Grafisk tidtabell ny.pdf
(71.23 KiB) Nerladdad 180 gånger
Lokomlopp.pdf
(34.85 KiB) Nerladdad 166 gånger
Tjänster på tyska.pdf
(555.22 KiB) Nerladdad 187 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av JohanDahlberg »

Det ser verkligen proffsigt ut!
Jag skulle gärna vilja testa verktyget. Hur låter det sig lättast göras?
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av FranzHennies »

Grymt! (Follow the project with happy shouts!)

Skulle du kunna tänker dig att skriver nån slags QuickStartManual?
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack Johan och Franz.

Som jag berättat tidigare i tråden så är det en bra bit kvar tills andra enkelt kan använda planeringssystemet. I dag så knappar jag in alla data direkt i databasen. Microsoft Access har ett hyfsat stöd för att redigera direkt i tabellerna och i länkade undertabeller. Så det fungerar bra för mig som vet hur databasen ser ut, men det är nog en utmaning för andra.

Vill man bidra så kan man göra det på flera sätt: glada tillrop, förslag och idéer till förbättringar eller nya saker, eller genom att vara med att utveckla själv. Eftersom allt är öppen källkod så kan vem som helst bidra.

Första prioritet är att ersätta alla rapporter, som jag hittills gjort i Microsoft Access rätt kraftfulla rapportverktyg, med rapporter som byggs som en webbapplikation som hämtar data via ett web-API. Det har jag kommit rätt lång med som ni kan se. Under denna utvecklingsfas kör jag allt lokalt på min dator och låter web-API hämta data från Access-databasen, men det blir förhållandevis enkelt att senare hämta data från en planeringsdatabas i molnet.

Nästa steg (som jag håller på med parallelt) är ett modulregister i molnet. Detta utgör grunddata för planeringsverktyget. I modulregistret skall man kunna lägga in data om sina moduler. I första omgången handlar det om "stationer", dvs. de trafikplatser som man anger tider för i tågen. Här skall man ange vilka spår som finns och vilka godskunder samt ankommande och avgående typer av gods. På sikt hoppas jag få till stöd för alla typer av moduler.

Det är många pusselbitar som måste vara på plats, bland annat ett robust sätt att hantera inloggningar och behörigheter. En annan pusselbit är databastekniskt; hur jag enklast möjligt bygger ett web-API för att både hämta och uppdatera data med behörigheter. Det har jag nu också utrett efter att ha testat lite olika lösningar. En tredje pusselbit är att både web-API och applikationen skall vara flerspråkig, och det har jag också numera kläm på hur det skall göras. Så återstår det ganska omfattande jobbet att bygga applikationen...

Och fraktsedlarna ser också bra ut nu, se bilaga.
Bilagor
Fraktsedlar.pdf
(49.24 KiB) Nerladdad 185 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av FranzHennies »

Jag fattar, tack!

Jag ska sätta mig lite mer in din kod. Tyvärr har jag knappt någon erfarenhet av trafikspel, allt som du visar ser jättefint ut, den grafiska är helt makalös!
Men andra med mer erfarenhet kan säkert säga mer om det.

Skulle du behöver hjälp med tyskan (fast det verkar inte så) gör jag det gärna.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

FranzHennies skrev: 2020-10-14, 14:44 Skulle du behöver hjälp med tyskan (fast det verkar inte så) gör jag det gärna.
Det skadar inte att kolla tyskan. Jag är inte någon fena på järnvägsterminologi på tyska. När jag skulle översätta engelskans "Fiddle yards" fick jag förslaget "Geigenhöfe", vilket några tyskar på FREMOs forum tyckte va kul.

Om du vill hjälpa till så finns översättningarna finns i två filer:
- https://github.com/tellurianinteractive ... pp.de.resx
- https://github.com/tellurianinteractive ... es.de.resx
Själva översättningarna börjar efter ca 100-120 rader ner i filerna.

Är det få rättelser kan du bara mejla mig rättelserna. Vill man bidra med större ändringar måste man känna till hur "pull requests" fungerar i GitHub och man måste ha en lokal klient för GitHub installerad. Själv använder jag Visual Studio Community Edition som är gratis och har inbyggt stöd för GitHub, men det finns andra lösningar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"