Planeringsverktyg för trafikspel

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av JanFrelin »

Förutom att ett tåg byter nummer, kan väl också förkortad tågväg innebära att flera tåg får dela på samma tågspår?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-11-01, 12:47 Vi har på några trafikspel lagt in vagnkurser som innebär att vagnar skall kopplas till och från under vägen. Det har fungerat sådär, man har ofta glömt det eller kopplat till fel vagnsgrupp.

Nu har jag äntligen lyckas få med dessa instruktioner med automatik i förarens tjänst. Det betyder att man får reda på vilka vagngrupper tåget skall bestå av vid avgång från utgångsstationen samt vilka vagngrupper som skall kopplas till och från under vägen. Uppgifterna härleds från de vagnskurserna som man lägger in i databasen.

Jag kommer att gå vidare med att lägga in lokbyten med samma automatik, samt att anmärkningarna om till/frånkoppling av vagnar och lok även kommer in i stationens instruktion.


Exempel på tjänst med
Spännande! Kommer blockorgning på persontågen med på något sätt?

Eller är det kanske så att det är "enkel" blockning; vagnar som läggs till läggs till sist i tåget längs med vägen, och vagnar som ska lämnas, plockas av närmast loket?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av Per Widell »

Är databasen uppgraderad till MSSQL, skall vi ligga i molnet kan SQLExpress duga även om det inte är att rekommendera. Flera webhotell erbjuder MSSQL-databaser i paketet, exvis Binero/Loopia.
SQLExpress är ju helt gratis, Net.Core är plattformsoberoende och open source och ett webgui ersätter Office.

Hur e status med REST-APIet och databasen?
Kopplar man sen in de olika modulsektioner (med ritning o mått) så har vi byggt in modulbiblioteket i samma databas och slipper uppdatera på flera ställen.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej Per, bra att du ställer frågor, det får mig att få tummen ur...:-)
Per Widell skrev: 2019-11-05, 22:27 Är databasen uppgraderad till MSSQL?
SVAR: Nej. Se varför under status nedan.
Per Widell skrev: 2019-11-05, 22:27 Skall vi ligga i molnet kan SQLExpress duga även om det inte är att rekommendera. Flera webhotell erbjuder MSSQL-databaser i paketet, exvis Binero/Loopia.
SQLExpress är ju helt gratis.
Jag har funderat i olika banor. Har även kollat i Azure där mindre databaser inte kostar så mycket. Men en viss driftkostnad får man nog räkna med oavsett. Genom att använda Entity Framework så kan man välja databas 'sedan'. Men jag är inne på drift i Azure.
Per Widell skrev: 2019-11-05, 22:27 Net.Core är plattformsoberoende och open source och ett webgui ersätter Office.
Både .NET Framework och NET Framework Core är gratis, så även Visual Studio för att utveckla med. Även Github är gratis så länge det är öppen källkod. NET Core kommer som .NET Framework 5 nästa år och blir den plattform Microsoft satsar på framöver. Dessa applikationer kan köra på Windows, MacOS och Linux.

Jag vet inte vad du menar med att ersätta Office? I dag är det inget större kostnad att ha tillgång till Office jämfört att hålla på med speciallösningar. Office kostar max 55 kr/månad och ner till 12.50 kr/mån om man delar på ett Office Home-paket. Då ingår bland annat Access. För mig är det gratis för liksom många andra får man Office via jobbet.
Per Widell skrev: 2019-11-05, 22:27 Hur e status med REST-APIet och databasen?
Ett WEB-API får man nästa på köpet om man bygger rätt. REST är mer avancerat, jag tror vi klarar oss utan HATEOAS. Det räcker men att kunna hämta och uppdatera data. Och alla data måste kunna läsas via webb-API, så att andra kan bygga andra tillämpningar. Men sådana öppna API måste designas med omsorg så att de blir stabila över tid och kan versionshanteras på ett vettigt sätt.
Per Widell skrev: 2019-11-05, 22:27 Kopplar man sen in de olika modulsektioner (med ritning o mått) så har vi byggt in modulbiblioteket i samma databas och slipper uppdatera på flera ställen.
Ja, det vore det första man skulle bygga. Jag har startat med se status nedan om detta.

STATUS
  1. Jag prioriterar just nu att kunna läsa in XPLN i min Accessdatabas, det ser jag som ett delmål i sig. Då kan man få det bästa av två värdar och båda är filbaserade, så man kan ha sin lokala kopia och arbeta på.
  2. Min Accessdatabas får mer och mer funktioner. Med Access får man fördelen av en SQL-databas (jämfört med kalkylblad som XPLN) och man får GUI och rapporter på köpet, väl integrerat med databasen, som ju har funktioner för rapporter och formulär, samt programmeringsmöjligheter. Så det är inget dåligt alternativ till XPLN, därför viktigt att kunna importera XPLN.
  3. Källkoden för import av XPLN till Access kommer succesivt ut på Github. Koden är skriven på ett sådant sätt att den också kan utgöra delar i webbapplikationer, webbklienter och serverdelar. Koden kan även kompletteras med att läsa/skriva data till en molndatabas.
  4. Med kod tillgängligt på Github skapas förutsättningar för att andra kan bidra. Ta gärna en titt. Jag kommer succesivt att lägga in kod där.
  5. En av utmaningarna som man behöver ha på plats först för en molnlösning är hantering av inloggningar och behörigheter. Jag kikar på Identity Server 4 och har labbat med den. Fördelen är att den är gratis och hanterar de vanligaste sätten att hantera behörigheter för både webbklienter och webb-API.
  6. När det gäller GUI så sneglar jag på Blazor. GUI-delen i min snabbklocka är utvecklad med Blazor. Även denna kommer så småningom som öppen källkod.
Här finns kod och komponenter:
Github: https://github.com/tellurianinteractive
Nuget: https://www.nuget.org/packages?q=tellurian
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av Per Widell »

Kul att få en uppdaterad status.
Tycker .Core med API och ID4 är rätt väg att gå.
Personligen ogillar jag EntityFramework då det ofta försämrar prestandan enormt, bättre o köra rena storedprocedures i SQL-server och ha dapper mot dina objekt.
Kan aldrig förstå meningen med Access, det är enligt mig det sämsta av bägge världarna, en icke komplett databas med enbart stöd för en användare och ett minimalt grafiskt gränssnitt jämfört med ett webbaserat gui.
Att ha ett webbaserat gui gör ju att du helt slipper office då alla har en browser.

Gillar din kod i alla modeller, snyggt! Ser dock inga repositorys mot access, men det första man blir blind på är ju ögonen.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Per Widell skrev: 2019-11-07, 22:17 Personligen ogillar jag EntityFramework då det ofta försämrar prestandan enormt, bättre o köra rena storedprocedures i SQL-server och ha dapper mot dina objekt.
Jag har skrivit webservices med Entity Framework Core utan problem. Jag tror det mest handlar om att de som använder OR-mappers kan för lite om SQL-databaser och därför blir det dåliga prestanda. Men det beror också på frågornas komplexitet i förhållande till hur man vill förenkla sin kod. Men jag använder själv SQL-kod en hel del. Så kan man uttrycka mycket i vyer också, det är så jag lyckats lösa rätt mycket knepiga saker i Access.
Per Widell skrev: 2019-11-07, 22:17 Kan aldrig förstå meningen med Access, det är enligt mig det sämsta av bägge världarna, en icke komplett databas med enbart stöd för en användare och ett minimalt grafiskt gränssnitt jämfört med ett webbaserat gui.
Vi körde vårt tidrapportsystem i över 15 år med en Access-databas och det var ett företag med över 50 anställda. Det fungerade tills databasen blev så stor att den behövde flyttas till SQL-Server. Enanvändarsystem - absolut inte :-)
Per Widell skrev: 2019-11-07, 22:17 Att ha ett webbaserat gui gör ju att du helt slipper office då alla har en browser.
Ja, det håller jag med om. Du behöver inte installera någonting annat än en webbläsare.
Per Widell skrev: 2019-11-07, 22:17 Gillar din kod i alla modeller, snyggt! Ser dock inga repositorys mot access, men det första man blir blind på är ju ögonen.
Tack. Håller på att anpassa Access-repository på samma sätt som jag gjort med Xpln-repository, så den kommer inom kort. Det är lite mer jobb när man skall implementera att kunna spara också. Jag fick byta från OLE.DB till ODBC för .NET Core stödjer inte OLE.DB. Här blir det råa SQL-kommando över hela linjen ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av Per Widell »

Gällande EF så måste jag tyvärr säga att jag varje vecka behöver köra trace på SQL-servern för att jaga prestandabovar och de SQL-frågor som genereras är ofta skrämmande dåliga. Du har i princip ingen koll på hur sql-syntaxen blir och absolut inget cachas i sqlserverns queryplans, jämfört med en storedprocedure är det enorm skillnad, framförallt när du har flera index och lite rader i tabellerna. Visst, en rak tabell utan relationer kan fungera men ofta är databasen felbyggd då.

Under mina 25 år som DBA har man lärt sig en del om databaser och om du läser Microsofts specifikationer så rekommenderas inte Access mot en webkoppling utan man skall exekvera exefilen. Att det däremot kan fungera är en annan sak, lite som att man kan programmera i hederlig klassisk asp fortfarande. ;)

För mig är det självklart, en utvecklare är bäst på kod och en dba bäst på sql. Med sp styr dba databasen och programmeraren kan koncentrera sig på det hen kan bäst. ;)

Förstod dock inte vad du har för problem med sql-kopplingen, native sql (SQLNCLI11) fungerar i .NET Core?

Fast ingen idé att ”bråka” om det, vi har förmodligen mest olika erfarenheter helt enkelt, det finns inte bara en väg till Rom... :D
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Jisses det är ju till och med så jag förstår vad ni pratar om. :) Med bakgrund som funktionell IT-konsult så får ni utveckla hur ni vill, återkom när ni behöver testare som har för vana att göra saker på sätt ni inte har tänkt på. ;)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

I syfte att komma längre i både snyggare och smartare utskrifter från min planeringsdatabas så har jag i dag gjort rapporter i HTML som funkar bra att skriva ut, även med riktiga sidbrytningar:
  • Lokomlopp
  • Vagnomlopp
  • Fraktsedlar
Appen som skapar rapporterna är gjord med Blazor mot ett API.
Tills vidare kör jag endast mot min lokala Access-databas, men tanken är att detta skall fungera även mot en framtida planeringsdatabas i molnet.
Tanken är också att lägga till flera språk så att texterna anpassas efter språket som du ställt in i webbläsaren.
Titta gärna på bifogade exempel som är från Grimslövs-träffen. Hoppas kunna använda detta i Nässjö och Värnamo.
Bilagor
Fraktsedlar html.pdf
(51.82 KiB) Nerladdad 259 gånger
Lokomlopp html.pdf
(45.77 KiB) Nerladdad 241 gånger
Vagnomlopp html.pdf
(53.49 KiB) Nerladdad 236 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av AlexanderEhn »

Spännande! Hör av dig om du vill ha en beta-testare. :D

Vet inte om frågan om planering för N-banan i Nässjö har gått ut, men den kanske kommer.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"