Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av Daniel Rydell »

Den här tråden är en utbrytning av tråden om 2R för MJ-Hobbymässan 2016.

Med vänlig hälsning
Daniel
En fråga från en som är ny på den här med att planera modulbanor, fungerar det i praktiken att bygga rundbanor på det viset? Jag tänker att någon modul inte är helt rak utan istället leder iväg spåret någon eller några grader åt sidan och liknande händelser. I Timmele höll utrymmet för H0-banan på att ta slut, istället för en rejäl gångpassage mellan modul och vägg blev det bara någon decimeter eller två över.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R information

Inlägg av daniel »

Det beror på. Till att börja med så kan man vinkla smala moduler någon grad i modulskarvarna. T ex Broberget och HE153. Sedan är frågan hur noggrant modulerna är byggda, men det går att kontrollmäta. Läs Eriks och mitt svar i den här tråden. Nästa fråga är hur noggrant modulerna är uppritade i planbiblioteket, t ex om man har gjort en kontrollmätning av modulen och sedan anpassat ritningen i planbiblioteket. Med planbiblioteket avses den samling av ritningar på moduler som banplanerarna använder. Slutligen beror det på hur noggrann banplaneringen är gjord.

För rundbanan på mässan bör det inte vara några större problem då det finns ett antal smala moduler längs banan där man kan låta skarven vara någon grad fel, t ex HE153, Uttran, TF1 och Tonträsk.

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information

Inlägg av UBJ »

Vi brukar ha ett antal korta moduler med svaga böjar som är mycket bra att lägga in där kartan och verkligheten inte stämmer.
Ju större en rundbana är desto lättare är det att få ihop ringen eftersom justeringarna i skarvarna blir fler.

Mvh UB
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: 2R information

Inlägg av Daniel Rydell »

Det var inte meningen att kapa tråden men nu har jag fått svar på mina frågor. Tack för hjälpen, och lycka till med mässan.
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: 2R information

Inlägg av ANLD_1435 »

Ja jo det blev en rundbana, vi brukar ju snirkla till den lite men man får göra vad man kan av anmälda moduler
Och nått vi saknar så är det kurvor mao kurvor kan det aldrig bli för mycket av så sätt fart å bygg om ni vill
MVH Anders biträdande rundbaneläggare
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: 2R information

Inlägg av Henrik Maude »

Hej
Det spännande ut. Hur lång är vändslingan?
Bra med gott om plats innanför modulerna för förvaring av medtaget rullande material.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information

Inlägg av UBJ »

Apropå Peters inlägg så stämmer powerpointritningen i Mickes inlägg.

Det bli lite förvirrande med två banplaneringar så det vore bra om Peter kunde ta bort sin.

Mvh UB
MikaelLund
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-06, 12:15

Re: 2R information (OT)

Inlägg av MikaelLund »

Våra moduler är ingen exakt vetenskap och det förekommer fel både i längder och vinklar. Därför behövs ett antal små rackarns moduler för att kompensera. Det behövs också kreativitet vid uppbyggandet av banan där vissa moduler byter plats och liknande lösningar. Så det kommer det gå utmärkt att bygga banan även denna gång. Med detta sagt så är power-point "good enough" för banplanering och det stämmer i varje fall inte helt med verkligheten. Power-point är dessutom något de flesta har tillgång till och hyfsat lätt att begripa sig på varför jag och många andra föredrar det framför cad. Om någon/några känner för att göra om hela modulbiblioteket i cad så har jag inget problem med det, men då hoppas jag att de också är beredda att planera banor framöver då jag och många andra inte har lust och ork att lära cad.

/Micke
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 2R information

Inlägg av StaffanWiman »

Ska det inte bli intressant att se hur banan blir i praktiken - så som Peter visade eller så som övriga antar...
Skämt åsido så kommer det nog att stämma i alla fall tack vare några ändringar, småbitar och lite våld men det är ju klart att det vore bättre om det stämde från början. Det är inte roligt när det tar ett halvt dygn extra att få banan på plats.
Tycker inte Peter har anledning att ge sig ännu!

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Funderingar kring banplanering, bl a CAD kontra Powerpoint

Inlägg av daniel »

På alla större träffar så har vi tydliga ansvarsområden, med banansvarig, trafikansvarig och elansvarig. Om man har synpunkter på deras arbete får man ta det direkt med dem via telefon eller epost. Vill de inte lyssna så acceptera det, vi har trots allt 10 - 15 års erfarenhet av modulträffar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Låst

Återgå till "El, elektronik och programvara"