Tillig vx motorer

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Tillig vx motorer

Inlägg av Rolandhs »

Hej alla,

skrev samma fråga på mj forat - har ngr motväxlar där jag tänkte enkelt koppla ihop motorerna men se det funkar inte bra verkar bli motström eller nåt så en av motorerna bara står o brummar/hoppar...provat med en annan motor...hur kan det fixas. driver med adapter 15V AC 1A vilket torde räcka.
eller kan det vara intern justering i motorerna...?? behöver att båda slår om samtidigt.
// Roland S
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av Rolandhs »

Kan ju förstås sätta dit en brytare till varje växel...

// Roland S
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av LLJ »

Hej.

Hade ett liknande problem på Korsnäs med Conrad motorer, de funkade inte att koppla ihop hur som helst.
Resultatet blev att jag var tvungen att flytta två motorer, så riktningen stämde överrens.
Antar att Tillig också använder dioder?

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av Johnny »

Rolandhs skrev:Kan ju förstås sätta dit en brytare till varje växel...
Eller flerpoliga brytare.

//Johnny
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av Rolandhs »

Japp
det kom jag på oxå dubbelpolig men sen testade jag med separata tåtar från brytaren till resp motor och si då snurrar dem så fint - blir väl nåt med AC och serie koppling???
// Roland S
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av AiR »

Kopplar man flera conrad (eller tillig då) parallellt och driver dem med växelström så spelar det ingen roll vilken "riktning" de har, respektive diod på den tåt som går till motorn ser till att halvvågslikrikta växelströmmen och motorn drivs åt rätt håll. Man får lite mer brum med halvvågslikriktning jämfört med likspänning, men inget värre än det rackliga ljud som conraden gör i orginal i alla fall :o)

Jerker
som verkligen gillar Conrads vväxelmotorer, trots alla deras brister.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av Rolandhs »

Hmmm,

Var nog lite snabb där det funkar så länge växlarna är kopplade åt "samma" håll men polvänds den ena så morrar dem o hackar sig fram tills de stänger av sig. Löste det genom att vända på hela växel motorn rent fysiskt men det torde väl kunna lösas på annat vis?

Kan det vara så "enkelt" att använda "grå" kabel eller "grön" från den första växeln till motväxel nr 2??

// Novisen R
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av daniel »

Jag har egentligen ingen koll men här kommer i vart fall en gissning om vad som är problemet. Någon får gärna prova och se om jag har rätt eller fel...

En växelmotor består ju i princip av en diod och en spole. Diod för att styra riktningen på motorn (fram/back) och spolen sitter i själva elmotorn i växelmotorn.

Om man bara har en växelmotor eller att alla växelmotorer är inkopplade åt samma håll (första bilden) så kommer spolen "laddas upp" när växelströmmen går åt "rätt" håll. När växelströmmen byter polaritet och går åt andra hållet så kan inte spolen laddas ur eftersom dioden är i vägen. När växelströmmen byter riktning på nytt och återigen kommer på "rätt" håll så laddas spolen upp på nytt. Spänningen över spolen blir i genomsnitt den spänning som man matar kretsen med (gissar jag).

Om man kopplar två växelmotorer i olika riktning så får man situationen på andra bilden. När spänningen är positiv så laddas vänstra spolen upp och när spänningen är negativ så laddas högra spolen upp. Men, och detta är kanske problemet: När spänningen går från positiv till negativ så kan den vänstra spolen laddas ur genom den högra spolen, och när spänningen går från negativ till positiv så kan den högra spolen laddas ur genom den vänstra spolen. Så jag misstänker att den genomsnittliga spänningen över respektive spole i detta fallet bara blir halva matningsspänningen (eller något i den stilen). Och att spolarna därför får för lite spänning och inte orkar dra runt motorn.

Mvh Daniel
Bilagor
Tillig växelmotorer.png
Tillig växelmotorer.png (9.11 KiB) Visad 4582 gånger
Tillig växelmotorer 2.png
Tillig växelmotorer 2.png (7.99 KiB) Visad 4582 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av daniel »

Rolandhs skrev:Kan det vara så "enkelt" att använda "grå" kabel eller "grön" från den första växeln till motväxel nr 2??
Ja. Det finns en skiss i beskrivningen för Tilligmotorerna för hur man kan seriekoppla dem. Jag kommer inte ihåg exakt vilken sladd som går till vad men det finns som sagt ett exempel i manualen.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillig vx motorer

Inlägg av LLJ »

Men varför seriekoppla dem? Då får ju var motor bara halva spänningen.
Parallellkopplat med dioderna åt samma håll som jag skrev förut och Daniel visade ovan är det som gäller.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"