RJ45-bussen!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

RJ45-bussen!

Inlägg av Eke »

Hej!
En dryg vecka har nu gått sedan DT14 avslutades och jag har börjat smälta intrycken lite efter ett mycket trevligt men intensivt DreamTrack!

Kan konstatera att det krånglade lite i början med Lenzhandtagen, hade gjort en uppdatering av Z21:an kvällen innan det var dags att dra iväg till Norrahammar vilket kanske var lite vågat! Ingen av funktionsknapparna funkade nu på Lenzhandtagen! :o Nåväl, Erik hade med sin Z21 med en äldre programvara som backup och efter att ha bytt till den så började det funka bättre....ett tag!
Det visade sig att även med denna så började funktionerna på Lenzbussen att krångla efter ett tag, troligtvis som jag redan innan befarat skulle Lenzcentralen kunna "prata ihjäl" Rocos Z21 om dom lagrade loken i Lenzcentralen blev för många!
Rocos Z21 ska kunna hantera ca: 100 lok samtidigt medans Lenzcentralen kan uppdatera kontinuerligt upp till 228 lok som någon gång varit aktiva i centralen, jag hade hoppats att vi inte skulle gå över gränsen med vad Z21 skulle klara på snifferingången där Lenzcentralen var inkopplad men tyvärr låg gränsen lägre än jag trott och när alla glada lokförare började köra omkring på banan med hjälp av dom tre handtagsbusssarna så blev det nog lite för mycket att ha en pratglad Lenzburk att hantera också!

Efter en liten tupplur när den publika delen var över klurade jag lite på vad som skulle göras, och kom fram till att ta bort Lenzcentralen och ersätta den med en Multimus som central på samma sätt som vi gjorde på DT13 vilket visade sig att funka bra då!
Neddaterade min Z21 till den äldre programvaran och kopplade in en Multimus istället för Lenzcentralen på snifferingången för att Lenzhandtagen skulle funka! Och se, det verkade funka! :D Multimusen bygger inte upp en loklista som uppdateras hela tiden som Lenz gör!
Resten av träffen verkade systemet stabilt och jag hörde inga klagomål!

X-bus (för Roco körhandtagen) Funkade bra hela träffen vad jag vet!
Loconet funkade också bra hela tiden med undantag för ett par störningar när Lenzbussen krånglade som mest! Troligtvis pga. Z21:an var överbelastad av Lenzcentralen!

Kontentan av elddopet för Multibussen eller vad man nu ska kalla den är att jag ändå är ganska nöjd, hade egentligen tänkt mig full funktionalitet även för Lenzhandtagen men med bytet till Multimusen som Xpressnetcentral så nedgraderar man Lenzsystemet till V3.0 vilket betyder att endast F1-F12 blir tillgängliga!
Dock finns funderingar som jag dryftat med kunniga modulvänner hur det möjligtvis kan fixas i framtiden så att Lenzcentralen kan användas som det var tänkt! Vi får se vad som händer på den fronten!
Ska även maila Roco med lite feedback om vad som hänt efter den senaste uppdateringen!

Det känns ganska bra att ha fördubblat handatgsadresserna för X-bus och Xpressnethandtagen samtidigt som man även kan köra Loconet! ;)

Ska även börja rita på lite kopplingsanvisningar för Handtagssladdar och annat för att lägga upp på forumets medlemssidor för den som är nyfiken på hur det funkar och vill göra egna sladdar!
Men innan detta tar jag gärna emot lite feedback på hur ni tyckte det funkade och om det finns något som kan förbättras!

Vänliga hälsningar / Peter "Eke" :)
Användarvisningsbild
LLJ

Re: RJ45-bussen!

Inlägg av LLJ »

Själv använde jag enbart LocoNet handtag (FRED,DT402 och UT4) och det fungerade bra.

/Lars
Nicke

Inlägg av Nicke »

Grattis till framgångarna med RJ45-bussen!

Menar du att LH90 (3.5 o 3.6) fungerar med Multimusen som cetral men inte direkt på en Z21, märkligt i så fall att Roco inte kan fixa de buggarna.

/Nicke
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Eftersom mam var upptagen med trafikplatsen är det öite svårt att bedöma, men min Z65 gick fint stundtals :? Kanske var det när det stulade som den inte gick alls. Körde Loconet med En Fremo Fred.

En sak som jag tror är ett måste det är uttagen, dom "försvann" på modulkanten. Man bör ha något mer markerande då det var många som "letade" efter uttagen

I övrigt verkar den lovande, MEN vi måste låta alla med moduler ta ansvar för uttag och kablar, tänk om du eller annan uteblir, då blir det jobbit värre!

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Tanken med RJ45-bussen är att det ska vara enkelt att skaffa rätt sladdar så att modulägare inte behöver löda ihop sladdar. Vanliga nätverkssladdar går ju bra att köpa färdigkontakterade.

Angående större uttagspaneler så har jag låtit tillverkas sådana kretskort och det är tänkt att bli plasthölje till dem också men kretskorten har inte kommit än.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Godkväll!
Hemma nu efter övertid på jobbet!

@Nicke
Tack! :)
Ja visst är det märkligt att Multimusen fixar det men inte Z21! Troligtvis nytt folk på konstruktionsavdelningen nu mot när Multimusen konstruerades, den har ju några år på nacken nu!
Men iom. att snifferbussen utnyttjas så har ju inte Z21 någon direkt logisk kontakt med Xpressnet och LH90 V3.6 då det tar omvägen över DCC.
Men dom fixar säkert buggen så småningom!

@Fredde
Vad var det som strulade med din Z65:a?
Jo, dom uttagen vi använde var för det var enkelt och billigt att komma igång med dom! Tanken är att göra bättre nu som också Jonas skrev!
Själv hade jag gärna sett något LN-box liknande med två köruttag och tre andra för buss in/ut, förgreningar och inmatningar av Loconet och strömförsörjning!
Jo, ägandet måste spridas och vi är nu fem stycken som har varsin del, dock saknar en av oss uttagspaneler. Att ägandet ser ut som det gör nu var att det var lagom mycket för var och en av oss att ha ca: tio uttagspaneler med tillhörande kablage och att det dessutom är ett lagom stort område att mata in Loconet och strömförsörjning på! Så vi har alla också en gul avbrottskabel för Loconet och strömförsörjningen som följs åt, i denna kabel passerar bara Xpressnet och X-bus rakt igenom!
För min del kan ägandet gärna se ut så och att varje ägare då får ansvar för upp till trettio meter av handtagsbussen och det är då naturligt att denne också har en avbrottskabel och inmatningskabel för loconet och ström! Men vi skulle gärna vara kanske åtminstone ca: fem stycken till för att det ska bli okänsligt för om några uteblir!
Det funkar ju också att varje modulägare har en kabel och ett uttag per modul, men då kommer problemet vem som ansvarar för ström och Loconet på ett lagom stort område!
Kanske du skulle kunna vara intresserad av ett knippe kablar och några uttagspaneler? ;) Din Ecos med en loconetkonverter och en multimus på sniffern skulle nog funka utmärkt att köra RJ45-bussen med!

Ni som är intresserade kan ju fundera lite på om ni skulle kunna äga en del, jag hjälper gärna till med anförskaffandet av delarna! Det är inga större kostnader, kablarna t.ex kostade bara 20kr st och så lite tillbehör för ca: 150kr + paneler!
Vi kan testa några gånger till på mindre träffar tänkte jag, det har vi grejor till, men till DT15 måste vi bli åtminstone några stycken till för att få ihop det!
Idealet vore om vi kunde vara ca: tio stycken här i Modulsyd som har varsin del, då blir det inte så känsligt om några uteblir och om alla är samlade räcker grejorna till en jättebana! :-)
Grejorna går ju att använda hemma också även om man kanske inte vill utnyttja alla bussarna!
Det vore ju också bra om några till skulle kunna sätta sig in mer i hur våra system funkar, det är ju egentligen inte så jättekrångligt när man väl lärt sig! Detta oavsett vilket system vi kör!
Skulle gärna se en liten träff med en mindre bana där vi koncentrerar oss på tekniken och byter erfarenheter och kunskap mellan intresserade!
Tror vi är åtminstone några stycken som skulle tycka att det skulle vara både trevligt och nyttigt!
En årlig teknikträff, det vore något om vi bara kunde hitta någon lucka mellan alla andra träffar! ;-)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Som nyfiken men med kroniskt ont om tid så har jag en tanke...
Det vore ju också bra om några till skulle kunna sätta sig in mer i hur våra system funkar, det är ju egentligen inte så jättekrångligt när man väl lärt sig!
Vad sägs om att försöka skriva ner lite om hur det funkar och lägga som en PDF någonstans? Om fler, eller tom alla, ges möjligheten att lösa och se lite bilder och skisser på hur det funkar och hänger ihop så tror jag förståelsen ökar och det blir lättare och lättare för alla att göra allt...

Ingen avancerad uppsats, men lite kopplingsskisser och förklarande text skulle nog räcka långt...?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Hur vore det att göra ett tekniksprång och helt satsa på trådlöst system? (Gärna ett system som man även kunde använda hemma.)
Problemet är väl säkerheten. Kan man lita på systemet?

Jag har kört med telefonen några gånger men DT-14 var första gången det fungerade tillförlitligt. Det var väldigt skönt att kunna koncentrera sig på tåget hela tiden. i stället för att leta efter uttag. Tidigare har jag alltid behövt ha LH-90 hängande om halsen för att ta över när telefonen tappade kontakten med systemet.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

kasoe skrev:Som nyfiken men med kroniskt ont om tid så har jag en tanke...
Det vore ju också bra om några till skulle kunna sätta sig in mer i hur våra system funkar, det är ju egentligen inte så jättekrångligt när man väl lärt sig!
Vad sägs om att försöka skriva ner lite om hur det funkar och lägga som en PDF någonstans? Om fler, eller tom alla, ges möjligheten att lösa och se lite bilder och skisser på hur det funkar och hänger ihop så tror jag förståelsen ökar och det blir lättare och lättare för alla att göra allt...

Ingen avancerad uppsats, men lite kopplingsskisser och förklarande text skulle nog räcka långt...?

Hälsar,
Anders Ö
Jo, jag ska lägga ut lite dokumentation på den nya RJ45-bussen så att folk kan sätta sig in vad det är och kunna göra sina egna sladdar om man vill!
Det är egentligen väldigt enkelt, knappast någon raketteknologi!
Men så finns ju dom gamla vanliga Loconet och Xpressnet också!

Och det är så mycket mer som kan vara bra att veta, vilka skillnader finns mellan dom vanliga Loconet och Xpressnetsystemen och vilka prylar kan man använda på bägge systemen t.ex. Varför funkar mitt lok med adress 108 hemma på Lenzsystemet men inte när det körs med Intellibox och tvärtom, att Loconet kan byggas på olika sätt, varför Multimöss kan låsa sig, varför en fred kanske inte funkar trots att man gjort dispatch med rätt lokadress på centralen där borta i hörnet och inte på den som banan körs med, det har ju alltid funkat förut?!
Hur gör man reset på en multimus, sätter fast handtagsadress, varför bör man koppla loconetsladdar 1 till 1 även fast det funkar 1 till 6 också!
Och det finns hur mycket mer som helst och säkert en hel del annat som jag inte vet om heller! Men någon annan kanske vet och då är det bra att ha en teknikträff någon gång om året där vi naturligtvis ska köra tåg som vanligt men även ha tid att dryfta problem, dela erfarenheter och där dom som inte pysslat så mycket med det digitala tidigare kan få erfarenhet av det!

Tror även det vore bra om vi kunde vara två EA på träffarna, redan idag så hinns ju inte allt med på en gubbe utan andra får koppla körström och sådant! Om vi vore flera EA så kan man ju varva uppgifterna istället och lära sig av varandra under tiden, det blir ju samma personalåtgång att ha två EA istället för en EA och någon som alltid hjälper honom med körströmmen!
Om man kör så några år så kommer vi snart ha flera kunniga EA som kan rycka in när det behövs!
På samma sätt som vi numera har flera kunniga trafikspelskonstruktörer som blir allt duktigare på det!
Och det är bra att bli utsatt för problem för då kommer man lättare ihåg hur man löste det den gången istället för att försöka komma ihåg något man läst någonstans någon gång!

Hälsningar / Eke
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Hur vore det att göra ett tekniksprång och helt satsa på trådlöst system? (Gärna ett system som man även kunde använda hemma.)
Problemet är väl säkerheten. Kan man lita på systemet?

Jag har kört med telefonen några gånger men DT-14 var första gången det fungerade tillförlitligt. Det var väldigt skönt att kunna koncentrera sig på tåget hela tiden. i stället för att leta efter uttag. Tidigare har jag alltid behövt ha LH-90 hängande om halsen för att ta över när telefonen tappade kontakten med systemet.

Staffan
Jo, jag gör gärna tekniksprång men tycker man ska värna det gamla också! Det är inte allt gammalt som är dåligt!
Det finns dessutom ett väldigt stort kapital bundet i alla körkontroller där ute och många av dessa är dessutom väldigt bra grejjor trots att dom har sladd!
Att bara köra trådlöst blir nog svårt, oftast finns det begränsningar för hur många telefoner som kan användas samtidigt, ca: tio telefoner samtidigt per app/interface kanske är vanligt, så det är lite för lite för våra behov. Men det är ett bra komplement för dom som vill!
På DT14 hade vi tre olika möjligheter att köra trådlöst vilket blir ganska många telefoner samtidigt när det funkar! Tyvärr var bara en av dom möjligheterna driftsäker hela träffen men det har samband med det problem jag tidigare berättade om angående Lenzcentralen! Tror det kommer att funka bättre nästa gång nu när vi fått lite erfarenhet!

Dom flesta av oss vill nog också ha en ratt att vrida på och föredrar konventionella körkontroller!
Men det finns mycket nytt som är på G, T.ex. ESU:s nya trådlösa kontroll och så kommer Uhlenbrock med Daisy II, ett trådlöst handtag som ser intressant ut. Men dessa är också rejält dyra och kanske inte något som alla kan tänka sig att köpa, men några sådana kommer vi säkert att få se på våra träffar!
Priset gör säkert också att många skulle dra sig för att ställa sin körkontroll till andras förfogande när det ska trafikspelas och körkontrollen ska följa loket!
Så trådade system lär vi få leva med ett ännu tag tror jag!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"