boostrar, varningsljud?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

boostrar, varningsljud?

Inlägg av FranzHennies »

Hej,

på Höglandståget fria körning under publiktiden var varningstonen när boostern kände en kortslutning ett återkommande motiv. Jag har dock kollat olika boostrar, t.ex. Tams B4 som fanns där på plats, de verkar inte ha själva signaltonen. Hur går det till?
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: boostrar, varningsljud?

Inlägg av LLJ »

De flesta boostrar som jag känner till avger inget ljud vid kortslutning utan någon form av ljusindikering används.
Vet dock att det finns någon booster (MERG?) som avger ljud.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: boostrar, varningsljud?

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag lånade ut ett antal ROCO-boostrar och dessa piper vid kortslutning. En matade Falköping, och där var det många kortslutningar ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: boostrar, varningsljud?

Inlägg av FranzHennies »

Tack!
Då var det slump att alla ställen som jag var på hade något som pipade, på n-banan Carlstad var det väl en MERG booster.

Men man kan ju sätta på en egen alarm på boosteranslutningen, kanske.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: boostrar, varningsljud?

Inlägg av Nicke »

Vissa boostrar verkar pipa ill och stänga av, sedan väntar de några sekunder innan de slår på igen. Med många boostrar inom samma lokal (jag hade Falköping bakom ryggen) kan det bli ganska irriterande och ibland även svårt att veta vilken som pep till.

Stäng av pipet, minska återställningstiden till ett minimum, och sätt upp spårspänningsindikator för varje boosterdistrikt, då VET man om det finns spänning i spåret eller om felet är någon annan stans.

Just my 2c
/Niclas
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"