Planeringsverktyg för trafikspel

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Förbättrade blockningsinformationen idag. Nu visas blockningen för respektive avgående tåg. Allt skapat från data i databasen. Man kan välja i databasen om man vill vända tåget så att loken och blockens ordning stämmer med den riktning som tågen går när man står på en viss sida om stationen. Notera att blocken innehåller max antal vagnar.

Jag har också förberett så att blockningen visas korrekt på stationer ute på linjen. Loket kommer då i bland att vara i vänsterkanten och ibland i högerkanten beroende på vilken riktning tåget kör. Det underlättar ju om blockens ordning på papperet stämmer överens med blockens ordningen på spåren. Det kan vara mentalt svårt att vända blockordningen i huvudet.
Bilagor
Blockning av godståg.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av daniel »

Jag använder GitHub Desktop för att göra commits till GitHub och det fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av JanFrelin »

SJ kallade blocken "vagngrupper".
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av FranzHennies »

StefanFjällemark skrev: 2020-10-14, 16:45 förslaget "Geigenhöfe", vilket några tyskar på FREMOs forum tyckte va kul.
Hej Stefan,

just det, shadow yards låter nog rätt skum... Jag har börjat kika på det, det finns en och annan märklighet, men inte mycket. Ska se hur trygg jag känner mig i själv järnvägsterminologin. Det kommer kräver lite forskning. Och jag bör kolla dina rapporter och i vilka sammanhang det används.

(Några exempel: "Lokpläne" - är nog snarare "Lokleistungen" men kankse även "Lokdienste"; "Fährt als Zug {0} nach {1} fort." är nog snarare "Weiter als {0} nach {1}." osv.)

Jag använder VisualStudioCode och GitHub, men än så länge inte i samarbeten. Lockande att testa pull requests. Kul projekt.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av FranzHennies »

Hej Stefan,

nu har jag även här rättat till tyskan lite gran, dina exempel hjälpte att förstå i vilket sammanhang orden användes, jag hade väl tidigare infört nya fel...

/Franz
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack för din insats!
Kul att du vill arbeta med pull requests, det underlättar mitt jobb att granska och integrera ändringar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av FranzHennies »

Tack. Det är första gången jag törs, jo, det är ett kul sätt att jobba. Jag ska fördjupa mig mera i ditt verktyg.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej
Nu finns en första förhandsvisning av planeringsverktyget i molnet. Det är version 0.0.1 så det är inte mycket man kan göra:
  • Appen visar en statisk grafisk tidtabell utan några tåg (Södra Bohusbanan, var annars ;-))
  • Du kan välja att visa den med horisontell eller vertikal tidsaxel.
Återkoppling i denna tråd eller på appens plats på GitHub.
Välkommen med synpunkter.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"