Tips och råd för trafikspel

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Det har nu gått ett år sedan jag gav ut den förra (och första) versionen och med fler trafikspel under bältet finns det mer erfarenhet att dokumentera ner. Dokumentet har utökats ganska signifikant så det finns mycket nytt att läsa och fundera kring. Avsnittet om publikkörning är borttaget. Som alltid är konstruktiva kommentarer välkomna.

/Erik

PS. @Admin. Kan någon flytta hela tråden till "Trafik Europa".
Bilagor
MJ Trafikspel-Tips och råd-v0.2.0-2014-03-19.pdf
(160.27 KiB) Nerladdad 287 gånger
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av admin »

Tråden är nu flyttad.

Med vänlig hälsning
Daniel
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av plj »

Tack Erik för Dina råd inför trafikspel. Den tar upp det mesta.

Beträffande publik körning så behövs en ordentlig genomgång inför en sådan och också utplacering av tåg före publiken "stormar in". Körning med "pinne" underlättar det hela mellan bemannade driftplatser och är nödvändig vid obemannade. Glöm inte förgreningar! På DT 14 hade vi Kristineberg som endast hade mötesmöjlighet åt ena hållet. Antingen skulle "ena benet" av förgreningen ha slopats (och därmed bara vara en del av linjen) eller också måste Kristineberg vara bemannat. Kristineberg blev bemannat och flera tåg fick göra "backmanöver" där för att komma vidare. Men det var lite tumult i början innan man insåg hur det skulle skötas. (Jag och Fredde byttes av i Kristineberg under körningen). Att köra publik körning efter klocka tror jag inte på.
Trots tidigare påpekande var det ganska dåligt med tåg i drift när det var dags för mat. Hur ska man kunna undvika detta? Publiken vill se tåg som rör sig!
När det gällde att ibland köra två tåg i samma riktning gjordes detta på följande sätt: Först samråd med tkl på nästa bemannade station att han var beredd att ta emot två tåg. Därefter fick föraren av det sista tåget pinnen för att lämna den till tkl på motstationen när han kommit dit. De sista tåget fick följa det andra "på sikt".
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av LLJ »

För att skapa tidtabellen används normalt XPLN, ett "program" (egentligen en samling script för Open Office/Libre Office) utvecklat av några inom FREMO.
Det har en viss inlärningströskel, men Erik jobbar på en engelsk manual (finns en något föråldrad på tyska (50 sidor) )
Man behöver inte vara medlem i FREMO för att få tillgång till XPLN.

Sedan krävs en del erfarenhet för att göra ett bra trafikspel, både av hur deltagande moduler ser ut och tid det tar att utföra olika moment.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av PerJohansson »

Vad var "halvhemligt" ??

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Mekanoid skrev:Jaha, ännu ett 'halvhemligt' projekt.
Det finns inget som är hemligt med XPLN. Av bekvämlighetsskäl har de som använder och utvecklar XPLN valt att publicera XPLN via en Yahoo-grupp då det är så FREMO har valt att ha sina diskussionsgrupper. Vill du inte gå med i gruppen så finns det flera i det här forumet (t.ex jag och LLJ) som kan skicka dig filerna. Sedan ska du vara medveten om att programmet är utvecklat av power users för power users och det är inte helt trivialt att komma igång med (vilket för övrigt gäller för mycket av den öppna programvaran ;) ).
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av FreddePettersson »

@Mekanoid
Mina trafikspels erfarenheter är följande ( se det som tips), sedan finns många som är bättre t.ex ovan pojkar Erik och Lars.

1. Först, utvärdera anmälda moduler, och vilken typ av trafik som kommer passa. Men som arrangör av träff styr man detta genom att meddela / ange inriktning och epok
2 Planera banan tillsammans med någon som "bollplank" efter lokal och trafiktyp och om så behövs kanske tom be någon ta med en viss modul för att "få till" rätt bana.
3. Nu finns förutsättningarna och grundidén för trafikspelet.
4. Börja lägga grunder med persontåg som ska gå till och från magasin eller större stationer i heltåg.
5. Sedan grundläggande fjärrgodståg ( inte alla) med man måste försöka ta i beräkning om hur man ska få ut vagnar med lokala godståg.
6. Försök få till lokal /regionala persontåg som ska stanna vid varje "mjölkpall"
7. Sedan lokala godståg och då försöka ha "rangeringstiden" i baktanke.

Ovan speglar kanske mer Epok 3-4 , modernare epok ger väl ett annat upplägg.

Sedan är det bara att fundera och klura , ändra och justera och ta till sig av Eriks tips.

Kommentar till XPLN, som sagt inget hemligt, men finns inte i detta forum.
För någon som en annan som inte räds en utmanning så löser man det hela MEN vi hade en genomgång med Lars och jag hade inte fixat det hela utan hjälp.
Som Erik skriver så är det hela utvecklad av "Power Users" dessa människor gör oftas mjukvarulösningar som kräver "Power skills" i att begripa hur man gör grunduppsättningen.
Men väl uppe med databas mm så med lite handledning fixar men det hela!

Med vänlig hälsning,
Fredde
Ps. Hoppas detta ger lite hjälp på vägen mot Trafikplanerare
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av Johnny »

De första trafikspelen gjorde vi med papper, penna och linjal. Fungerar även det, och "öppen källkod".
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tips och råd för trafikspel

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Modulplanering och trafikspelsplanering - bägge grejjorna är ganska "tunga" uppgifter, dvs tidskrävande.
Min erfarenhet av de är trots allt ganska begränsad, men de gångerna jag bett att få vara med har jag alltid blivit insläppt i "finrummet". Utan undantag har jag kunnat använda de program som passat mig och sedan har vi haft en bra dialog.

Banplanering kan ske i olika typer av dataprogram liksom varianten med modulerna i form av pappersbitar/träbitar. Man väljer det som passar bäst själv.
Trafikplanering - vissa använder FREMOs XPLN, andra kör i excel, sedan har vi Daniels program. Själv är jag mer förtjust i analogvarianten med papper & penna. Förutom Eriks dokument tror jag inte det finns något dokument skrivet om hur man planerar ett trafikspel utan det mera "lär av erfarenhet".
Men grunden i en modulträff är, som Fredde skriver; en trafikidé!

Mitt råd till den intresserade är att ta kontakt med resp träffarrangör och be att få vara med, visa intresse helt enkelt!
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"