Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tar frågan från Alexander och skapar en trafiktråd kring den.
AlexanderEhn skrev: 2018-11-18, 20:29 Problemforumering:

I trafikspelen blir det ofta svårt att få till jämnt flöde av godsvagnar på en lastplats om flera godståg hämtar vagnar flera gånger under ett trafikdygn. Det finns påtaglig risk/chans att lokföraren för första godståget tar med sig alla vagnar och då finns det inga vagnar kvar.

Speciellt på obevakade lastplatser utan stins/Tkl blir detta tydlig då det inte finns någon som kan styra vilka vagnar lokförarna ska ta med sig.

I Upphärad löste Stefan det med att på fraktsedlarna skriva när en fraktsedel var lastad. ”Vagn lastad 06.00” respektive ”vagn lastad 12.00”. Vagn lastad 12.00 fick inte plockas med om tåget gick före 12.00.

Ett annat sätt att lösa detta vore att mellan två godståg ha en liten extra beställningsrunda som genrererar nya frakter runt lunch.

Ett tredje sätt är att helt sonika efter beställningsrunda sortera vagnarna på stationen per de olika godstågen och skriva en lapp vilket godståg vagnarna tillhör. Detta funkar fint i magasinen, men kan var rätt fult på stationer.
Varför kommer fler godståg och hämtar vagnar under ett trafikspel? Finns det ett trafikmässigt skäl till det eller är det för att det ska hända mer saker på en station under ett trafikspel?

Trafikmässiga skäl
Det troliga är att antingen är det så mycket vagnar som ska in och ut att ett tåg inte kan hantera det, eller så blir vagnar klara under olika tider på dygnet och det är viktigt att hämta vagnarna innan vissa deadlines så de kommer fram till sin destination i tid. I det första alternativet så bör det inte vara något problem för då kan första tåget helt enkelt inte hantera antalet utgående vagnar. I andra alternativet så behövs det troligen någon mekanism som berättar vilka vagnar som är klara när (se nedan för förslag).

Det ska hända mer under ett spel på stationen
Här väljer man att frångå hur det fungerade i verkligheten för att spelet ska bli roligare för deltagarna. För att det ska fungera väl så behövs det troligen någon mekanism som berättar vilka vagnar som är klara när (se nedan för förslag).

Lösning med informationen på fraktsedlarna
I Upphärad användes det på vissa ställen fraktsedlar med information med när vagnen var lastad. Det fungerar, men kräver ofta träffspecifika fraktsedlar.

Lösning med hanteringskort
I stället för att skriva informationen om när en vagn tidigast får hämtas på fraktsedeln så kan man ange det på ett separat kort som man sätter i vagnkortet. I bilderna nedan finns ett exempel på hur sådana kort kan se ut. När trafikplatsansvarig uppdaterar fraktsedlarna för vagnarna inför nästa trafikspel så sätter personen också i lämpligt hanteringskort för vagnar som först är klara en bit in i trafikspelet. När den angivna tiden har passerats tar man bort hanteringskortet och vagnen kan nu hämtas av nästa lämpliga tåg.

/Erik

Hanteringskort - klar.JPG
Hanteringskort - klar.JPG (94.87 KiB) Visad 5486 gånger
Hanteringskort - exempel.JPG
Hanteringskort - exempel.JPG (108.56 KiB) Visad 5486 gånger

Som ytterligare en krydda, och som hjälp till trafikplatsansvarig att bestämma när en vagn är lastad eller lossad så kan man sätta in hanteringskort i vagnkorten som anger när en vagn placerades på sin lastplats.
Hanteringskort - ankom.JPG
Hanteringskort - ankom.JPG (86.62 KiB) Visad 5486 gånger
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av AlexanderEhn »

Mycket intressant!
(Och enklare än någon automatiserad historia med mikrodatorer :D :roll: )

Detta tål att funderas vidare på!
Det bygger på att varje trafikplats har sin uppsättning av dessa kort. Vilket kan varar en fördel då kan de trafikplatser som vill ha denna lösning ha det utan att andra trafikplatser påverkas.


Angående orsaken till att det var flera godståg i samma relation i VästträffeN var för att det skulle finnas fler köruppdrag och högre intensitet. Därav uppkom min fundering.
Får erkänna att jag har dåligt koll på verkligheten när det gäller godsflöden.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av JanFrelin »

Mellanstationer och lastplatser passerades i regel bara med ett lokalgodståg om dagen. Lokalgodstågen börjar och slutar vid en huvudstaden, där vagnarna lämnas för eventuell vidarebefordran med normalgodståg eller annat lokalgodståg.

I de fall flera lokalgodståg passerar en mellanstation eller en lastplats, bör tågen ha olika uppgifter, d.v.s. hämta vagnar med olika destinationer.

Alla godståg bör också förses med axelbegränsningar, både för att inte klogga igen banan och för att kräva extratåg. Vill man så kan man också låta ansvariga för respektive driftplats anmäla hur många vagnar de avser skicka nästa dag.

http://www.svenskmjwiki.se/Trafikkoncep ... iksynpunkt
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av FreddePettersson »

Har kört med Eriks hanteringskort
Funkar bra - så länge den som lämnar sätter i korten i vagnskortsfickan.
Har även testat Jans variant med lokalgodståg med olika uppgifter , dvs dom ska hämta enbart vagnar till vissa destinationer. Funkar också.

Frågan man ska ställa sig är: Vilken metod " är lättast" att kommunicera/ lära ut ? Och vilken metod accepteras och efterföljs bäst?

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av StefanFjällemark »

Dessa möjligheter ser jag att differentierar godsflödet på en trafikplats som trafikeras av mer än ett lokalgodståg:
  • Lastnings- och lossningstider: man tar endast de vagnar vars lastnings/lossningstid passerats.
  • Destinationer: man tar med vagnar endast till vissa destinationer/riktningar.
  • Vissa godskunder: man tar med gods endast från vissa namngivna godskunder.
  • Typ av gods: man tar endast med gods i viss kategori, t.ex. prioriterat gods eller annat speciellt gods.
Lastnings- och lossningstider kan framgå av fraktsedeln. Fördelen är att man slipper hantering av speciella lassnings- och lossningskort och att principen lätt kan användas för alla stationer. Nackdelen är att tiderna blir statiska och man kan inte ta hänsyn till när vagnen faktiskt anlände. I bland kan ju en vagn komma in på morgonen vara lossad till eftermiddagen.

Man kan använda speciella kort för att ange lastnings- och lossningstider som Erik beskriver. Fördelen är att dessa sätts i vagnskortet vid faktiskt ankomst och att lossningstiden kan vara t.ex. minst tre timmar, vilket blir mer dynamiskt. Nackelen är att det blir ett extra moment på vissa stationer, som kanske glöms bort. För avgående gods är det dock den ansvarige som sköter detta och då kan det fungera. Bäst är om principen tillämpas på alla stationer så att alla vet att momentet ingår i trafikspelet oavsett var.

Differentierar man på destinationer i ett trafikspel så kör man lämpligen lokalgodståg i bägge riktningar, och de tar endast med sig vagnslaster som skall i respektive riktning. Vill man skapa utmanande köruppdrag kan ett lokalgodståg från A till B ta med sig alla vagnlaster från A till alla mellanliggande stationer samtidigt som tåget tar med alla vagnslaster som skall mot B och bortom. Sedan kör man B till A efter samma princip. Det vet jag heller inte om det är förebildsenligt, men det ger onekligen spännande köruppdrag,

Man kan låta ett godståg betjäna endast vissa godskunder (skall helst anges i förarens tidtabell). Detta kan man tillämpa om trafikspelet kör med flera operatörer på banan. I Alvesta servar Green Cargo ICA och CargoNet COOP.

En variant som jag inte testat är att differentiera på typ av gods. Ett tåg transporterar livsmedel och servar dessa kunder längs linjen, ett annat olja och maskinprodukter. Vet inte om det förekommer i verkligheten, men det skulle vara en metod i ett trafikspel som ger fler lokalgodståg med lite mindre växling var.

Oavsett vilka metoder man använder (eller kombinerar) så måste man ta hänsyn till vilka deltagarna på träffen är, och lägga ner tid på att beskriva uppdragen så tydligt som möjligt. En genomgång i början av träffen behövs som förklarar och exemplifierar hur det fungerar. Sen är vi alltid några som glömmer eller feltolkar, det går nog inte att undvika. De mest knepiga lokalgodstågen ska kanske vara dubbelbemannade?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av ErikKuiper »

@Jan. Var det normalt att en mellanstation bara passerades av ett lokalgodståg eller brukade de passeras av ett lokalgodståg i varje riktning? Jag kan tänka mig att detta är olika i olika epoker, men för IIIb och tidigare inbillar jag mig att ett lokalgodståg i varje riktning var det normala.

/Erik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av JanFrelin »

ErikKuiper skrev: 2018-11-26, 18:52 @Jan. Var det normalt att en mellanstation bara passerades av ett lokalgodståg eller brukade de passeras av ett lokalgodståg i varje riktning? Jag kan tänka mig att detta är olika i olika epoker, men för IIIb och tidigare inbillar jag mig att ett lokalgodståg i varje riktning var det normala.

/Erik
Oftast ett i varje riktning, jag var otydlig på den punkten. Även om det finns undantag.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2018-11-26, 16:36 ...
Alla godståg bör också förses med axelbegränsningar, både för att inte klogga igen banan och för att kräva extratåg.
Ja det borde kunna förenklas ur spelsynpunkt till en stor text i kör-uppdraget: "OBS Detta lok får dra max 10 vagnar! Övriga vagnar måste lämnas kvar."
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av GustavLundström »

Jag tänkte våga mig på ett inpass från andra sidan...

Jag följde en diskussion på detta forum i våras, det gällde för eller emot trafikspel vid modulkörningar. Själv hör jag till dem som är måttligt roade av spel och lika gärna kör fritt, men jag ställer gärna upp och spelar eftersom jag vet att många gillar det mest och träffarna skulle inte bli av annars.

Sedan västträffeN har jag funderat lite på hur man skulle kunna göra spelen mer lockande för oss nödbedda. En sak jag tror på (och som redan tillämpas i vissa fall) är att deltagarna ges utrymme att ersätta vissa tåg i spelet med egna fordon.

En annan sak är hur köruppdragen fördelas. I regel ligger dessa i en hög med baksidan upp, hemliga för lokförarna tills man drar sin lott. Man märker då radikalt olika reaktioner: "åh vad trist, ett persontåg", eller: "åh vad krångligt, lokalgodståg med trafikutbyte på alla stationer ".

Det sistnämnda tåget är väl det som "spelarna" åtrår mest då de tjänstgör som förare, utläses jag av ovanstående diskussion. Detta skulle jag samtidigt avstå med glädje om någon mer hugad står på tur. Varför inte då helt sonika dela ut de viktigaste tågen innan trafikdygnets början?
GustavLundström
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-10-28, 11:32
Ort: Stockholm

Re: Hur kan man hantera flera godståg i samma relation under ett spel?

Inlägg av GustavLundström »

Jag inser att mitt inlägg framstår som något ot. Men tanken är att om tågen mer skulle fördelas efter intresse kanske det t ex skulle räcka med ett lokalgodståg per dygn och linje om rätt person kör dem. Men såklart: om alla spelare vill köra den typen av uppdrag då måste ju fler möjligheter ges.
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"