Trafikkoncept för svensk epok IVa

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Trafikkoncept för svensk epok IVa

Inlägg av JanFrelin »

Jag har plitat ihop ett nytt trafikkoncept för epok IVa, i linje med det tidigare konceptet för epok IIIb.
http://www.svenskmjwiki.se/Trafikkoncept_epok_IVa
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikkoncept för svensk epok IVa

Inlägg av StefanFjällemark »

Tackar för detta. Vi kommer att ha en modulträff i Upphärad i oktober (se viewtopic.php?f=11&t=3426) där vi kommer att köra epok IV. Vi startar med 1967-1969 och för varje trafikspel flyttar vi tre år fram. Fordon, framförallt lok, motorvagnar och personvagnar kommer att bytas ut allteftersom tiden rullar.

För att underlätta det behöver man veta vilka fordonstyper som var aktuella under epoken. Jag har påbörjat detta arbete, se bild nedan. Gula fält anger att fordonet fanns i mindre omfattning. De norska är med för att modulträffen får norska gäster. Tar gärna emot rättelser och kompletteringar. Finns det andra händelser under perioden som innebär att nya fordon infördes? T.ex. City Express och liknande.

Lok och motorvagnar epok IV.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikkoncept för svensk epok IVa

Inlägg av JanFrelin »

StefanFjällemark skrev: 2018-06-26, 09:33 Tackar för detta. Vi kommer att ha en modulträff i Upphärad i oktober (se viewtopic.php?f=11&t=3426) där vi kommer att köra epok IV.
on
Såg det, tyvärr har jag inplanerad operation i augusti och går sannolikt på kryckor i oktober. Återkommer med kommentarer på tabellen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikkoncept för svensk epok IVa

Inlägg av JanFrelin »

Synpunkter på listan:
1. Du2 fanns i trafik till 1988 tror jag.
2. Hg2 hängde kvar till 1992.
3. Ombyggnaderna till Ue inleddes 1987, den bör nog vara gul under 86-88.
4. Z43 bör vara med, både brun och orange/grön till 1981. Gul färgkod fr.o.m. 1977.
5. Z65 bör vara med: blå/vit/röd inledningsvis, därefter orange/blå samtidigt som T43.
6. Alla svenska ånglok bör nog vara gul färgkod. Du kan lägga till B-lok också, i trafik till 1972.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trafikkoncept för svensk epok IVa

Inlägg av JanFrelin »

Nu har jag uppdaterat godstrafikdelen för epok IVa också:
http://www.svenskmjwiki.se/Trafikkoncep ... Godstrafik
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"