Hantering av avskilda vagnar

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Vid "normalförfarandet" för vagnslasttrafik snokar den tkl som fått in en fraktbeställning efter en tomvagn på sin station. Finns inte det får man lägga en tomvagnsbeställning från någon annan station. Det förfarandet stämmer rätt bra för allmän vagnlasthantering i verkligheten, inklusive vagnbeställning.

I många fall användes s.k. avskilda vagnar för kunder med större förutsägbara fraktbehov, som inte hade egna vagnar för dessa frakter. (Se länken för exempel på avskilda vagnar från 1961.) Som framgår av listan kunde dessa vagnar gå i fasta relationer mellan två stationer, eller utgå från en station med olika destinationer. De SJ-vagnar som gått med reklammålning för olika kunder har i regel varit avskilda vagnar, även om de flesta avskilda vagnar förstås inte var reklammålade.

Med dagens metoder kan man använda vändbara fraktsedlar för att simulera avskilda vagnar, men det blir en ganska klumpig lösning, där en och samma vagn går fram och tillbaka över två trafikdagar. I verkligheten har förstås avskilda vagnar skickats med de frekvenser som behövts.

Det finns alltså utrymme för lite produktutveckling, kan man göra hanteringen av "avskilda vagnar" lite mera varierad, underhållande och realistisk.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=179260
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av HansBrage »

Även ett enkelt upplägg med vändbara fraktsedlar går ju att variera en del. Om vagnen ska gå lastad från A till B och sen tillbaka tom så kan man tänka sig att man inleder trafikdagen med ett tärningsslag som anger hur många lastade vagnar som ska skickas iväg. Är det många så uppstår kanske vagnsbrist och man tvingas skicka iväg vagnar med flera olika tåg i takt med att vagnar kommer in. "Restlistan" som man kanske inte hann med kan få ligga kvar till nästa dag. Är det få vagnar som ska skickas så får man många tomvagnar som ska få plats på A. Lossningsplatsen på B kanske inte rymmer mer en enstaka vagn så ankommande vagnar måste stå på bangården och vänta på sin tur och det tar en viss tid att lossa varje vagn. Så med en tärning och några enkla regler kan man variera även ett enkelt fraktuppdrag en hel del.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Inte dumt!

Jag gjorde en egen fundering runt vändbara fraktsedlar, med hjälp av FREMO's gula sidor. Denna är förstås bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut, se länk. Jag har använt anmärkningsrutan för att ange "avskild vagn" samt veckodagar för trafik. I de fall fall träffen inte anger veckodagar utan bara numrerar dagarna så skriver man numret istället.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/732 ... l_Kisa.pdf
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev: 2017-08-16, 23:03 Med dagens metoder kan man använda vändbara fraktsedlar för att simulera avskilda vagnar, men det blir en ganska klumpig lösning, där en och samma vagn går fram och tillbaka över två trafikdagar. I verkligheten har förstås avskilda vagnar skickats med de frekvenser som behövts.
Varför inte fraktsedlar som bara vänds en gång. När vagnen är tillbaka till ursprungsstationen ställs de upp på något uppställningsspår. Sedan hämtar man så många vagnar som behövs för dagens utgående frakter.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

ErikKuiper skrev: 2017-08-18, 20:38 Varför inte fraktsedlar som bara vänds en gång. När vagnen är tillbaka till ursprungsstationen ställs de upp på något uppställningsspår. Sedan hämtar man så många vagnar som behövs för dagens utgående frakter.
Då tolkar jag dig som att fraktsedeln används en gång, för en transport och sedan en tomvagnstransport tillbaka till ursprungsstationen. Sedan är fraktkortet förverkat och vänds inte igen.

Poängen med en avskild vagn är ju att den är reserverad för en viss relation eller en viss typ av frakt från en viss station. För att det ska bli "rätt" borde inte vagnen återgå till den allmänna konkursen när frakten är genomförd. Ska man göra som du föreslår bör i så fall den använda fraktsedeln ligga kvar i vagnskortet tills vagnen behövs igen, och innehålla information om att vagnen är avskild, eller så har vagnskortet en klisterlapp nånstans som säger att vagnen är avskild, och i vilket syfte.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev: 2017-08-19, 00:36 Då tolkar jag dig som att fraktsedeln används en gång, för en transport och sedan en tomvagnstransport tillbaka till ursprungsstationen. Sedan är fraktkortet förverkat och vänds inte igen.
Det stämmer.
JanFrelin skrev: 2017-08-19, 00:36 Poängen med en avskild vagn är ju att den är reserverad för en viss relation eller en viss typ av frakt från en viss station. För att det ska bli "rätt" borde inte vagnen återgå till den allmänna konkursen när frakten är genomförd. Ska man göra som du föreslår bör i så fall den använda fraktsedeln ligga kvar i vagnskortet tills vagnen behövs igen, och innehålla information om att vagnen är avskild, eller så har vagnskortet en klisterlapp nånstans som säger att vagnen är avskild, och i vilket syfte.
Alternativt ersätts fraktsedeln när vagnen kommer i retur med en sedel som säger att denna vagn får bara användas i den avskilda relationen.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Jag hittade på en mellanvariant av Eriks och mitt förslag. Tomtransporterna blir också en permanent "fraktsedel" hos en avskild vagn. Dessa fästs i vagnskortet med en tejpbit i överkant, och där framgår också att vagnen är avskild. När vagnen sedan ska lastas lägger man en fraktsedel med lasten framför tomvagnssedeln. Då behövs inte heller vändbara fraktsedlar längre.

Nytt exempel:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/732 ... sa%202.pdf
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

En fast fraktsedel för tomreturen tycker jag låter som en bra lösning. Jag funderar dock på om mottagaren inte då borde vara ett uppställningsspår? Om inte instruktionerna är tydliga för tkl i Kisa så tror jag att vagnarna lätt kan placeras på lastspåret även om de inte ska lastas.

PS. Stationen 'Kisa slakthus' borde väl bara vara 'Kisa'.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Jag inser att min nya version kräver att någon bokför när en frakt genomförts, så att man vet när nästa ska skickas. Antagligen Tkl/ägare på respektive station.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hantering av avskilda vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Ny uppdaterad version av mitt förslag till kort, jag har lagt in trafikdagar på de lastade fraktkorten:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/732 ... Kisa-2.pdf

Tanken är att man därmed inte ska behöva hålla reda på när vagnar avsänts tidigare.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"