Vagnskort för personvagnar?

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av ArneL »

daniel skrev:...
I amerikanska persontåg har vi även andra vagnar, mjölkvagnar, vilket innebär att man ska stanna persontåget på olika ställen för att hämta upp mjölk från bönderna. Någon sådan motsvarighet finns väl inte i europeiska tåg, däremot har det ju varit vanligt med godsvagnar i persontågen. Se den här tråden på Järnvägshistoriskt forum.

När jag läser tråden om blandade tåg så inser jag att svenska tåg hade en motsvarighet till mjölktågen, nämligen fisktågen. Så en vagn med fisk kan vara lämpligt att hänga på persontåget i äldre epoker.

Med vänlig hälsning
Daniel
Visst fanns "mjölktåg" även i Sverige. Begreppet lever fortfarande kvar för långsamma tåg som stannar ofta. Många banor använde särskilda vagnar att köra mjölkkrukorna i från gårdar till mejerier. Norra Sörmlands Järnväg (NrSlJ), t.ex. anskaffade två små vagnar H1 som gick i blandade tåg med mjölkkrukor från sörmlandsbönderna till Stockholm.

Man kan också se i t.ex. 1916 års statistik över vagnslastgodstrafiken vid SJ att det under året transporterades 28627 ton mjölk. Största mottagare är, inte förvånande, Stockholms stationer med 21387 ton. Därefter Göteborgs stationer med 3984 ton.

Mjölken redovisades för övrigt för sig i varugrupp 1, smör i grupp 2 och övriga "ladugårdsalster" i grupp 3. Totalt fanns 61 olika varugrupper redovisade.

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av daniel »

Då har man lärt sig något nytt :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av StefanFjällemark »

På Höglandståg förra året introducerade jag möjligheten att skriva ut temporära vagnskort för valda vagnsgrupper. Syftet var att alla vagnarna i ett persontåg hör till en viss vagngrupp med ett eget omloppskort. Efter att slösaktigt ha klistrat platsfickor direkt på papperet kom jag på idén att göra återanvåandningsbara A6-fickor med påklistad visitkortsficka till dessa temporära vagnkort. Sen har jag kommit på att använda dessa fickor även till vilka lok- och vagnkort som helst, så nu slipper jag laminera korten.

Genrerade vagnkort.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har använt likadana plastfickor med påklistrad visitkortshållare. Det medför att det är lätt att byta ut själva vagns/lokkortet vid uppdatering samt att jag inte behöver ha massor av kort hemma. Räcker med 10 plastfickor då jag inte använder fler vagnar/lok under ett trafikspel.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av JanFrelin »

Var fick du tag i A6-plastfickorna?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"