Vagnskort för personvagnar?

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av JanFrelin »

Vad säger den församlade expertisen, vagnskort för personvagnar, är det bra? Har ni det?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av LLJ »

Om man kör persontåg där personvagnar kopplas av/på eller byter tåg är det smidigt om det finns ett vagnskort med omloppssedel som visar i vilka tåg vagnen skall gå.
Jag har dock ännu inte tillverkat några personvagnskort.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av daniel »

Vi i americaN-gruppen som kör amerikanska trafikspel har vagnskort för personvagnarna. En intressant aspekt på amerikanska persontåg är att personvagnarna ska sitta i tåget i en viss ordning, typ förstaklass först, restaurangvagn, andraklassvagn, sovvagn, sovvagn, osv. Det är något som kan tillämpas även på svenska tåg då jag tror att man önskar ha vagnarna i en viss ordning. I amerikanska persontåg har vi även andra vagnar, mjölkvagnar, vilket innebär att man ska stanna persontåget på olika ställen för att hämta upp mjölk från bönderna. Någon sådan motsvarighet finns väl inte i europeiska tåg, däremot har det ju varit vanligt med godsvagnar i persontågen. Se den här tråden på Järnvägshistoriskt forum.

När jag läser tråden om blandade tåg så inser jag att svenska tåg hade en motsvarighet till mjölktågen, nämligen fisktågen. Så en vagn med fisk kan vara lämpligt att hänga på persontåget i äldre epoker.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av Eke »

Jag har några sovvagnar och resgodsvagnar med vagnskort. Har varit med på några trafikspel bl.a. Fremoträffarna vi haft i sverige!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av StefanFjällemark »

Vagnskort för personvagnar kommer vi att ha på DreamTrack H0-2R för åtminstone de vagnar som kommer att gå i egna omlopp, dvs. det följer inte ett bestämt tågomlopp, t.ex. sovvagnar. Detta gäller även för vissa typer av godsvagnar, t.ex. postvagnar som kan medfölja i persontåg eller godståg. Jag kommer att återkomma med detaljer när det närmar sig DreamTrack. Jag kommer att producera omloppskort för alla lok och vagnsstammar som skall gå i fasta omlopp. Eventuellt tar jag fram tillfälliga enklare vagnskort för detta också, där man skriver in vissa upopgifter på plats. Så vi provar igen något "nytt", men jag tycker det fungerade bra på de träffar där jag varit med. Fördelen med omloppskorten är att man exakt vet hur mycket rullande matetriel som behövs.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av LLJ »

Om man skall använda vagnskort för t.ex. sovvagnar bör även övriga vagnar i tåget ha vagnskort, antingen ett gemensamt som beskriver sammansättningen eller ett kort per vagn.
Annars blir det konstigt vid hanteringen.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: Annars blir det konstigt vid hanteringen.
Vad är det som blir konstigt? Om lok och vagnar utan vagnkort följ åt hela tiden kan det väl räcka med vagnskort för de vagnar som inte gör det?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av daniel »

LLJ och Stefan: Ni menar samma sak men uttrycker det på lite olika sätt. Så ni är egentligen helt överens :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av LLJ »

Nja, jag menar faktiskt att skall man använda vagnskort även för personvagnarna så skall samtliga ha det, antingen grupp eller individuella kort.
Lokkorten är en separat diskussion.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för personvagnar?

Inlägg av daniel »

Citat från Stefans inlägg ovan: (min understrykning)
StefanFjällemark skrev:... Jag kommer att producera omloppskort för alla lok och vagnsstammar som skall gå i fasta omlopp. ...
Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"