TAM-blad - Förslag på ny utformning

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av ErikKuiper »

Efter att ha sett tyskarnas vackra och funktionella TAM-blad så har jag undersökt hur riktiga svenska TAM-blad ser ut. Baserat på verklighetens svenska TAM-blad så har jag tagit fram ett förslag på ett nytt TAM-blad att använda på våra träffar. Jag har dessutom skrivit en kort instruktion för hur TAM-bladet ska användas. Förslaget har diskuterats lite i den svenska FREMO-gruppen på yahoo. Min förhoppning är att detta förslag provas på några träffar för att sedan (eventuellt modifierat) bli det nya standardbladet på våra träffar.

/Erik

Edit 2017-06-16: Uppdaterat till version 1.0. Ingen ändring i TAM-bladet förutom versionsinformation och att det kallas Typ 2. Instruktionen är uppdaterad med illustration för både A-stad och B-stad.
FREMO SE TAM-blad Typ 2 v1.0 2017-06-16.pdf
(196.78 KiB) Nerladdad 398 gånger
FREMO SE TAM-blad Typ 2 v1.0 2017-06-16 dubbel.pdf
(389.59 KiB) Nerladdad 331 gånger
Editerbara filer
FREMO SE TAM-blad Typ 2 v1.0 2017-06-16.odt
(164.97 KiB) Nerladdad 298 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2017 gånger.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av StefanFjällemark »

Ser bra ut. Instruktionen gör det också enklare att förstå. Jag tycker vi provar det på H0-banan i Timmele.
Skulle det hjälpa med förtryckta TAM-blad med uppgifter om tåg? I vilken ordning skall dessa i så fall vara sorterade?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av JanFrelin »

StefanFjällemark skrev:Skulle det hjälpa med förtryckta TAM-blad med uppgifter om tåg? I vilken ordning skall dessa i så fall vara sorterade?
Jag tänker att förtryckta TAM-blad kan bli lite oflexibelt. Även vid modulträffar blir det ju förseningar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av ArneL »

Ja det ser ju ut att kunna fungera. Det är inte riktigt som vid "den stora järnvägen" men fullt acceptabelt och funtionellt för en modulkörning.

Förtryckta blad med tågnummer tror jag inte på. Det måste vara möjligt att enkelt ändra tågföljden vid förseningar.

/A
-----------------
/Arne Larsson
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av ErikKuiper »

Uppdaterat första inlägget med version 1.0.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av LLJ »

Ser bra ut och instruktionen enkel att förstå.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av StefanFjällemark »

När jag var i Kolding så använde man sig av en pappersbesparande variant av blad för att notera tågavvecklingen på stationen. Till Grimslöv gjorde jag därför något liknande som alternativ till TAM-blad som kräver mer papper.

I tråden har också diskuterats om man skall ha förtryckta blad eller inte. Själv tycker jag att de förtryckta bladen är enklare att jobba med; det går snabbare att klarera då det blir mindre att skriva och man får koll på om något tåg fattas eller är försenat så man kan fråga angränsande station om detta. Om detta är enligt verkligheten tycker jag spelar mindre roll, vi gör ju ändå så många andra kompromisser i skala 1:87.

För att jämföra bifogar jag både TAM-bladen (som vi alltså inte använde i Grimslöv) och de tågordningslistor som vi använde istället. Synpunkter?
Bilagor
Tågordning.pdf
(691.22 KiB) Nerladdad 252 gånger
TAM-blad.pdf
(631.94 KiB) Nerladdad 250 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av JohanDahlberg »

Den första spontana reaktionen är att det känns som om det tummas lite på "trafiksäkerheten",
samtidigt som det naturligtvis är bra med ett kompaktare format.


Men man skulle kunna få nästan samma funktion som med TAM-bladet om
man använder cirklar och kryss för att få in samma information i bara två kolumner
som fyra av TAM-bladets:

För avgående tåg på trafikplats A:
1. Fyll i cirkel i vänstra kolumnen när fritt spår kontrollerats med trafikplats B.
2. Fyll i kryss i vänstra kolumnen när tåget avgått.
3. Fyll i kryss i högra kolumnen när tåget ankommit till trafikplats B.

För ankommande tåg på trafikplats A:
1. Fyll i kryss i vänstra kolumnen när fritt spår begärts av trafikplats B.
2. Fyll i cirkel i högra kolumnen när tåget ankommit.
3. Fyll i kryss i högra kolumnen när ankomsten rapporterats till trafikplats B.

Det man då missar från TAM-bladet är kolumnen "klart när tåg xxx inkommit".
Man kan i och för sig i det fallet fylla i tågnumret i vänstra kolumnen.

/Johan
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: TAM-blad - Förslag på ny utformning

Inlägg av Johnny »

Förtryckta blad förekommer då och då på träffar. Det kan ju underlätta en del, samt även spara papper.
Använde en variant med cirklar och kryss liknande föregående inlägg i Grimslöv, men det blev tämligen rörigt att hålla reda på vilka tåg som gått resp var på väg i en viss riktning.

Därför är jag starkt för att man har ett blad per riktning. Ger bättre överskådlighet samt gör det lätt att se om en sträcka är belagd eller ej (vilket ju är är en anledning till rutinen med tåganmälan).
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"