Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av pcederstrand »

gillar också hellre de små men man får väl göra en av varje sort
mvh /peterc
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Eke »

pcederstrand skrev:gillar också hellre de små men man får väl göra en av varje sort
Lägg dom små i A6 plastfickor så funkar det nog!

Själv gillar jag dom större då man kan ha både fraktsedel och bild på vagnen på samma sida vilket är omöjligt med dom små.
Man slipper vända på varje kort när man sorterar då och undviker kaos i korthögen!
Med en pappersklämma i en rem runt halsen så är det inget problem att hantera både körkontroll, vagnskort och köruppdrag.

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av JanFrelin »

Upptäckte just att Office i Sthlm numera bara säljer visitkortsfickor med öppning i sidan... (Så går det när man förbereder sig i sista minuten!)
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av PeterAlsén »

Finns här i Jönköping..... Skall du ha så meddela mig kan jag ta med mig till Värnamo
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av JanFrelin »

FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av UBJ »

Hej

Har kollat igenom tråden men hittar inga kort för följande vagnar, samtliga äldre littera:
O-vagnar (Hobbytrade)
G4 NSB (NMJ)
D30 (NMJ)
Grh (NMJ)
Grf (NMJ)
Q12 (Jeco)
Modelltillverkaren ska väl inte spela någon roll men kan vara ett tips på vilken typ jag söker.
Det jag söker är alla info som ska in på korten, alternativt tips på hur jag ska hitta informationen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av daniel »

Fråga på Järnvägshistoriskt forum. Uppge vilka uppgifter du söker om resp. vagn när du ställer frågan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av LLJ »

Vagnskorten skall alltid ha UIC littera, även för fordon som aldrig hade detta. Detta för att litteran skall vara "kompatibel" mellan alla vagnar. Den äldre litteran fyller man sedan i fälten för littera för passande äldre epok.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av JanFrelin »

VMJF's hemsida har en bra länksamling som är ett bra stöd vid korttillverkning:

http://www.vmjf.org/?p=l%E4nkar

För förebildsdata titta i SJ's godsvagnsförteckningar. För UIC-littera se korsreferenslistan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Robban »

Inte för att jag har några planer på att börja med de stora korten då jag anser att de Norska små räcker utmärkt.
Men undrar vad som hänt med https://vagnkort.se? För några år sedan när jag provade funkade allt utmärkt och det fanns mycket färdiga vagnar att välja på.
Nu verkar inget funka (i FF 52.0.2), finns bara 1 referensvagn och det går inte att göra en ny.

Robban
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"