Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har jag lagt några timmar på att få igång min app för att göra lokkort. Den finns i molnet här: https://wagoncardapp.azurewebsites.net/

Så här fungerar det att tillverka lokkort inklusive FRED-sticker och inventariekort:
  • Fyll i alla uppgifter om loket och dig som ägare. Du kan starta från ett exempel genom att klicka på Exempel.
  • Vill du ha bilder, leta upp dom på nätet och klistra in länkarna. Bilderna skalas automatiskt för bästa passning.
  • Klicka Save för att spara lokdata till nästa gång du använder appen.
  • Klicka Print för att se utskriftssidan. Utskrift sker inte automatiskt. Du måste välja att skriva ut sidan och välja mål för utskriften, t.ex. PDF eller din skrivare.
Notera att lokkortet uppdateras allt eftersom du fyller i uppgifterna.

Appen är öppen källkod och gratis att använda.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

I dag släppte jag version 2 av appen för att tillverka lok- och vagnkort. Lok- och vagnkorten duger för de allra flesta träffar. Jag har i alla fall inte upplevt att de skulle vara otillräckliga. De sparar dessutom bläck vid utskrift.

Nyheterna är:
  • Utöver lok-kort kan man nu enkelt tillverka vagnkort för godsvagnar. Inga personvagnar ännu, men det kommer.
  • Vagnkortets ram får rätt färg beroende på littera du anger.
  • Du kan även ange vagnens hemstation och ge fraktsedeln en bakgrundsfärg som motsvarar regionen där hemstationen ligger. Så vet man till vilket magasin man ska skicka tomvagnen.
  • Du kan nu ange ägarmärkning för både lok och godsvagnar: tre-färgs märkning samt märkning med inventarienummer och fri text stöds.
  • Du kan ange modelltillverkare och katalognummer.
  • Ägarens namn skrivs även på FRED-stickan.
  • Den färgade ramen är lite tjockare så att den skall synas bättre, även då man beskär kortet för att passa i en A6-ficka.
Alltid gratis och online på https://wagoncardapp.azurewebsites.net/
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul! Ser väldigt användbart ut!


Finns det plan för att göra en mall för N-skala också?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av LasseHerneklint »

Stefan, appen för vagnskort är ju enkel att använda förutom bilderna. Jag lyckas inte få några bilder att accepteras oavsett vilken typ av länkar jag klistrar in. Tips?
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av fs_toni »

Tacksam för insatsen! Men...fick fel direkt jag klickade på länken. Se info nedan om min webläsare och felmeddelandet.
error.jpg
error.jpg (23.69 KiB) Visad 5479 gånger
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej.
Jag har testat med samma version av Google Chrome på min dator och det fungerar bra.
Använd inte mobiltelefon eller surfplatta utan dator.
Prova att ladda om sidan samtidigt som du håller SHIFT-tangen, så rensas din webbläsares sparade data och alla appens data laddas ner på nytt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

LasseHerneklint skrev: 2021-11-03, 11:00 Jag lyckas inte få några bilder att accepteras oavsett vilken typ av länkar jag klistrar in. Tips?
Prova att klicka på Exempel, där finns fungerande länkar. Ser du ändå inte bilderna, har du någon inställning i din dator som förhindrar att bilderna visas.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2021-11-01, 20:00 Finns det plan för att göra en mall för N-skala också?
Eftersom jag inte är expert på N-skala och själv inte har N-skalevagnar så överlåter jag det till andra. Jag gör ju denna app för att förenkla min egen produktion av lok och vagnkort och få det utseende jag tycker är snyggt, men eftersom den ligger i molnet, så kan även andra använda appen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Uppdaterade igår med ett par rättelser som användare påpekat.
Alltid gratis och online på https://wagoncardapp.azurewebsites.net/
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

I dag uppdaterade jag appen för att tillverka lokkort och godsvagnskort.

Nytt är att UIC-kontrollsiffran beräknas automatiskt om man inte anger det själv.

Fyller man i UIC interoperabilitets-kod, UIC-nummer för vagnens registreringsland samt det 7-siffriga vagnnumret så får man automatisk också etiketter enligt UIC-standard att sätta på vagnarna. Fyller man inte i alla uppgifterna får man SJ äldre typ som gällde innan UIC-nummer infördes i slutet av runt 1970. Detta är praktiskt om man vill skapa unika vagnsnummer för sina godsvagnar och kunna klistra på nya etiketter.

Siffrorna är något större än de som normalt finns på vagnarna, gör det lite lättare att läsa. Själv har jag märkt om rätt många vagnar, satt på nya etiketter med lite dubbelhäftande tejp på vagnssidan. Inte supersnyggt, men ett enkelt sätt att få nya vagnsnummer.
Bilagor
Example-freight wagon.PNG
IMG_2358.JPG
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"