Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Vid trafikspel, finns det kort för hela tåg också, både gods och persontåg?


Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

Niklas skrev: 2017-10-02, 16:13 Vid trafikspel, finns det kort för hela tåg också, både gods och persontåg?
Det skulle man kunna ha, men oftast har man i så fall ett kort för loket och ett kort för vagnsättet som loket drar.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Qrt »

Efter några års uppehåll gör jag ett nytt försök att få ihop vagnar med vagnskort.
Bilägger det första kortet.

Är vagnskortet acceptabelt ?
okänsliga varor DB 327 126 - Tko02-8.pdf
(376.73 KiB) Nerladdad 353 gånger
Det är gjort med hjälp av
http://www.bf-vln.de/wagenkarten/formul ... ng=swedish

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

För lok är det någon annan typ av kort. Nu har jag använt idag till vagnarna en . odt mall från denna tråd.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av PeterAlsén »

Qrt, jag menar du inte fått till det helt korrekt, följande menar jag du skall ändra

Ange huvudlittera "I", under epok 3 och epok 2 skriver du Tko02, i 3c skriver du "I" och i 4 skriver du "I", markera "3" med väljaren, då blir vagnen hörande till Epok 3.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av SethSwede »

Eke skrev: 2016-01-18, 22:49 Även jag har en egen liten mall som jag använder, tycker det var lite kul att göra sitt eget kort!
Här är några exempel!

O 35223.ods
Transwaggon Habins.ods
GC Eanos 3.ods
GC Sdgms 1.ods

Det är lite meck med dessa, tyvärr har jag märkt att radhöjden förändras i OpenOffice när man redigerar så man får justera höjden lite på någon rad innan man skriver ut! Ska försöka fixa en bättre mall som inte ändrar sig framöver. På sätt och vis är det bra att vagnskorten är lite individuella tycker jag, det blir lättare när man sorterar dom om inte alla kort följer exakt samma mall.
Har även bifogat alla färger jag kunnat gräva fram bredvid kortet på mallen så det bara är att kopiera och ändra färg på ramen! Det finns lite variationer på kortfärgerna beroende på var på nätet man hittar dom, kortet till Sdgms ovan är nog det som är bäst uppdaterat tror jag!
Har även samlat på mig en del bilder på loggor från nätet som jag använder på korten.

Jag är lite nyfiken på Caspars kort som verkar vara bra, men tyvärr har jag inte kunnat öppna och testa hans sida för vagnskort ännu.


Mvh. Eke
Hej
Vad är Ods och Odg?. Min Mac kan inte läsa dessa filer.
Tack för hjälpen
Seth
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Det är Apache Open Office som öppnar dessa. Grattis office grupp, har använt det de senaste åren med stor framgång i PC miljö. Inga problem som jag kommer ihåg att jag stött ihop med under åren. Finns nog flera olika men just Apache har jag använt.

https://www.openoffice.org/porting/mac/

För PC på Svenska:

https://www.openoffice.org/sv/

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Fins det något win/webb program för vagnskort?
Mikael Pettersson
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Qrt »

En sökning i väven på <vagnskort> ger en hel del fynd.

Bland annat har jag hittat hittat
http://www.märklintåg.se/trafik/trafikspel_fremo.htm
Vagnskort
Vagnskorten görs i MS Excel och skrivs ut på skrivare. Därefter klipps de ut och limmas ihop till ett litet öppet kuvert i vilket man sedan förvarar fraktsedeln. För vår exempeljärnväg ovan behövs 8st vagnskort för sluten vagn, 8st för öppen flakvagn och 3st för stolpvagn.


Här laddar du enkelt ner mallen i Excel för tillverkning av vagnskort.
http://www.xn--mrklintg-0zaq.se/trafik/ ... nskort.xls
En lathund för bildreducering med hjälp av MS Paint finns här
http://www.nskalaskane.se/index.php/byg ... soft-paint
Jag hoppas Skånska N inte har något emot att jag för enkelhets skull citerar tipset i denna tråd.
För att ändra storlek på ditt foto, gör följande:

Leta upp de foton som skall bli vagnskort (och lokkort) och kopiera dom till en egen katalog döpt till t.ex. "vagnskort".
Peka på ett foto med muspekaren och tryck på höger musknapp. En meny kommer upp och i den finns "Redigera". Välj "Redigera".
Nu startas (normalt sett) Paint och bilden dyker upp efter en liten stund.
Välj "Ändra storlek"
I nyare versioner av Paint så finns en knapp i ovankanten som heter "Ändra storlek". Finns inte denna så titta i menu "Bild" och välj "Ändra storlek/...".
Ett fönster dyker upp där man specar storleken.
I äldre Paint skall storleken anges i procent - ca. 25% är lagom om fotot är taget med en standardkamera. Sätt både "Lodrätt" och "vågrätt" till 25%
I nyare Paint kan man slå om till "Bildpunkter" i stället för "procent". Kryssa i kryssrutan "Bibehåll-bredd-höjdförhållande". Ändra bredden till 600.
Klicka "Spara"
Spara bilden i Paint, stäng.
Upprepa för nästa bild.
Även sidan
https://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm
verkar nyttig.
Lok- & vagnskort
FREMO Vagnskort
För trafikspelet används vangskort, dessa följer med vagnen runt banan. Det finns en mängd varianter på vagnskort och den här visade varianten används av oss i FREMO-Sverige.

En förklaring till FREMOs ganska avancerade vagnskort finns här: Vagnskort forklaring 1.1.pdf

En mönstermall till FREMOs vagnskort finns här:Mall till vagnskort 212.pdf

FREMOs vagnskort i xl-format för att göra egna vagnskort finns här: Fyller i vagnskortsmall.xls

Ett rent xl-ark finns här: Vagnskortsmall_tom.xls
/Curt

Vad beträffar en textrad nedan:
Senast redigerad av 1 Qrt,
Sant, flera finns inte här.
redigerad totalt 2019 gånger.
Falskt. Men jag undrar hur många timmar det skulle ta.
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2019 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"