Stängsel längs med banan

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Stängsel längs med banan

Inlägg av ErikKuiper »

Ändring av adminstratör: Denna tråd kommer från en intern avdelning för översättning av Fremo-normen till svenska. Då Fremo-normen nu är översatt behövs gruppen inte längre och har därför tagits bort på forumet. Men den här tråden är lämplig att ha kvar och har därför flyttats till öppna forumet.

Med vänlig hälsning
Daniel
I tråden om ett svenskt appendix börjar det nu bli en del diskusson om var stängel längs banan bör vara vid modulgaveln. För att hålla isär diskussionerna lite så öppnar jag upp en egen tråd för denna diskussion.

Jag håller med Jan om att avståndet inte behöver vara det samma för alla profiler, men där det kan vara det samma så tycker jag det bör eftersträvas. Nedan har jag ett förslag som vi kan börja diskussionen med. Jag vet inte vad som är prototypmässigt korrekt så där får de som vet mer hjälpa till. Min grundansats är 5 mm från dikeskant eller banken. På "bergssidorna" har jag lagt staketet utanför det av järnvägen påverkade området. Sedan har jag gjort vissa justeringar för att reducera antalet avstånd.

- B96. 65 mm mot dal och 78 mm mot berg. (Jag tycker inte bergsavståndet behöver synkas med E96(D) då höjdavståndet är så stort om dessa ansluts mot varandra att några mm skillnad inte kommer att märkas.)
- B09. 81 mm mot dal och 78 mm mot berg.
- E96(D). 81 mm
- E96(NL). 104 mm
- F96. 65 mm

/Erik
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

2 frågor:
- Varför inte samma mått på B96 som på B09?
Med tanke på att vi är så få byggare i Sverige anser jag inte att vi ska särskilja B96, och B09.
- Varför stängsel på moduler med diken enligt E (NL)? (analogt ovan med E(NL) och E(D).
Urban "Södra Station" Johansson
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av ErikKuiper »

UrbanJohansson skrev: - Varför inte samma mått på B96 som på B09?
Jag har inget problem med samma avstånd. Förslaget bygger på att staketet i båda fallen är lika långt från banvallen. Om de flesta tycker det är OK att ha staketet lite längre bort för B96 så är det bara att justera måttet.
UrbanJohansson skrev: - Varför stängsel på moduler med diken enligt E (NL)? (analogt ovan med E(NL) och E(D).
Det är kanske jag som inte tolkade ditt tidigare inlägg rätt. Jag ser inget problem med att vi rekommenderar att E(NL) inte byggs av svenska rallare och att vi av den anledningen inte ger någon rekommendation vad gäller stängselavstånd.

/Erik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av JanFrelin »

Enligt Banlära (1916) skall staketet vara 1,35 m högt och uppsättas i verkliga gränslinjen, vilket jag tolkar som egendomsgränsen. Det borde betyda precis utanför dikeskant/bank. Möjligen kan med anledning av detta hoppa över marginalen på 5 mm.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av ErikKuiper »

Jag gjorde lite verklighetsspaning då jag åkte tåg till Skåne över julen och där det fanns gamla staket kvar så låg dessa precis vid dikeskanten eller skärningens kant.

Jag justerar då mitt förslag till 1 mm från dikeskant eller banken. Den millimetern är främst till för att det är besvärligt att sätta något i en kant. Förslaget blir då som följer. Som tidigare ser jag inget större behov av att samordna avstånden mellan profilerna då det ändå kommer att vara höjdskillnader som gör att några millimeter hit eller dit inte syns. På samma sätt känner jag mig inte besvärad av hoppet på dalsidan om B96 ansluts mot B09.

- B96. 62 mm mot dal och 77 mm mot berg.
- B09. 79 mm mot dal och 77 mm mot berg.
- E96(D). 77 mm
- E96(NL). Ingen rekommendation då denna profil inte är så representativ för svenska förhållanden.
- F96. 61 mm

/Erik

PS. Jag kommer i dagarna att uppdatera mitt förslag på komplement så att vi som träffas i Värnamo har något aktuellt att diskutera.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Nu vet jag inte om någon läser denna tråd?

I och med att jag börjar med att sätta upp staket på modulerna blev frågan aktuell.

Höjdmåttet 1,35 m = SJ, några EJ hade lägre stolpar.
Ska staketet ha 1 slana och 2 trådar? eller kör vi med 2 rader taggtråd?
Då jag bottnar i "Tema 60-tal" blir det 2 rader taggtråd. Slanorna tillhör väl mer epok 1-2 än 3?
Har vi belagt att man underhöll (från SJs sida) staket under epok 4? Här är min känsla att staketen succesivt togs bort/ruttnade ner. Givet undantag för de bönder som av eget intresse höll staket i skick. (boskap/åkerskydd).

Stolpavstånd varierar tydligen mellan c:a 3 - 4 meter, SJ hade väl 3 meter?

Enligt Banläran ska stolparna sitter 1 meter från dikeskant.
Kollar man in diverse bilder finns det stöd för att stolparna står 1 meter från diket liksom att stolparna står i bank-kanten (normalt där dike saknas).

Många bilder visar "normala" stolpar (runda) andra visar mer fyrkantiga stolpar (kasserade slipers)? Antar att det var resp baningenjör som gav en rekommendation, mer än att följa banläran - rätt?
Urban "Södra Station" Johansson
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av plj »

Utmed gång och cykelvägen som gick parallellt med spåren på södra sidan av Alingsås station bestod stolparna dels av spräckta slipers och dels av begagnade ESS-tuber från ånglok. Trådarna bestod av galvaniserad vriden "platt-tråd" som jag vill minnas var uppsatt i två rader. Jag cyklade ofta denna väg på 1950-talet.
Jag kommer också ihåg att jag förvånades över de "fina snirklade stolparna" (som jag senare när jag läste "Ångloksläran" fick reda på att det var ESS-tuber).
PLj
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av UrbanJohansson »

Spräckta slipers till stolpar - Det löste ett par frågor ang bilder på diverse olika staket.
Tack Per, :D då kan jag gå vidare med färgsättning av staketet. ;)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av JanFrelin »

Även banläran anger att flera olika typer av stängsel använts, såsom gärdsgårdar och slanstängsel. Den visar ritningar på ett stängsel med en slana och ståltrådar samt ett stängsel med ståltrådar och stående ribbor.

Enligt byggnadsrapporten för sträckan Östersund-Ulriksfors (1917, del av Inlandsbanan), användes slanstängsel med tre slanor eller en slana och ståltrådar, beroende på tillgång på virke.

Jag har en bild från BLJ där stängslet består av begagnade räler och ståltråd.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Stängsel längs med banan

Inlägg av daniel »

Under tiden svenska Fremo-gruppen gjorde den svenska översättningen av Fremo-normen hade de en egen dold avdelning på forumet. Nu när översättningen är klar sen ett tag tillbaka behövs inte längre avdelningen och därför har den tagits bort. Men denna tråden innehåller nyttigheter och flyttades därför till öppna forumet.

Eftersom tråden kan ha ett allmänintresse och nu har hamnat långt ner bland trådarna om landskap så pushar jag för den.

Med vänlig hälsning
Daniel

ps.
Landskapsbygge är en stor del av modulbygge så fler trådar om landskapet och olika aspekter på det är varmt välkomna.
ds.
Skriv svar

Återgå till "Landskap"