Hårspray!!!

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Stefan Widen
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-04-18, 07:52

Hårspray!!!

Inlägg av Stefan Widen »

Hejsan alla

Snart är jag klar med Tullinge gamla station och när jag började med landskapet körde jag utspätt vitlim som de flesta gör. Men det har väl gått åt ett par st sprayflaskor, för även om man försöker rengöra allt vad det går så är det lätt att det blir rester kvar och då kan munstycket kinka vilket gör att det inte blir den fina dimma som man önskar.

Men ..efter att ha sett en videosnutt på hur man byggde träd använde byggaren hårspray (som han snott från frun) till att fixera "luddet" som var stommen till trädets volym, fick iden om att man kanske kunde använda det även till landskapsbygge. Jag handlade min första flaska med hårspray på en billighetsaffär för 25 kr.

Efter lite testande kom jag fram till att på en ren ytan penslar man först på vitlim och sedan landskapsmaterial. Därefter sparyar man det hela och är det så att man vill göra en komplettering är det lätt att lägga på lite extra och därefter spraya. Man kan ganska enkelt lära sig att först inte köra med fullt tryck så allt blåser bort.

Efter fler inköp insåg jag att det finns olika hårdhetsgrader och då valde jag den med bäst fäste. (vet inte hur mycket det påverkar men borde bli bättre.

Fördelen är, tycker jag , att landskapsmaterialen håller strukturen bättre, ska man bara göra en liten komplettering behöver man inte blanda vitlim osv.

Hårspray är naturligtvis inte vattenfast och det är inte kul om man vid inlastning i regn får väta på. Det löser inte blixtsnabbt men kan märkas.

Jag har därför provat med att köra ett tunt lager spraylim för att försegla och då vart det godkänt även då jag provocerade med mycket vatten.

Kostar lite mer än med vitlim men jag tycker det är värt det. Om man råkar spraya på ex ett hus syns det inte . Det löser inte färger eller annan plast.

Prova gärna någon se vad ni tycker

Stefan

Återgå till "Landskap"