Höjd på beröringsskydd?

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av ArneL »

Det är hög tid att montera beröringsskydd på mina moduler - Saltskog, m.fl. För många fingrar har varit framme, små som stora, och med ökad detaljering börjar det bli mer angeläget med skydd.

Några har satt upp plastglas på framsidan, vilket jag också tänker göra. Men hur högt bör det vara? Det vore ju trevligt om det är ungefär lika högt på alla moduler.

Jag tänker mig ca 15 cm över räls överkant. Har ni några idéer eller tips?

/Arne
Saltskog på Spårvägsmuséet
Saltskog på Spårvägsmuséet
DSCN0412-kopia1.jpg (128.41 KiB) Visad 6425 gånger
-----------------
/Arne Larsson
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av Elmis »

Dom beröringsskydd jag sett ligger på 25-50 cm
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av fs_toni »

Arne, jag behöver också skaffa. Var tänker du köpa? Och vilket material?
(Ni andra som läser får också gärna tipsa!)
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av MikaelB »

Tråkigt att det ska behövas, personligen tror jag inte höjden spelar så stor roll. Även ett ganska lågt skydd borde funka som en mental barriär för en normalt funtad människa tycker man.

- Mikael
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av ArneL »

fs_toni skrev: 2017-11-21, 00:17 Arne, jag behöver också skaffa. Var tänker du köpa? Och vilket material?
(Ni andra som läser får också gärna tipsa!)
Biltema har flera varianter.
/A
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
BerndtÖsterberg
Inlägg: 139
Blev medlem: 2012-07-15, 09:45

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av BerndtÖsterberg »

Hej!
Jag har möjligheter att ta fram dylika petskydd, då jag bearbetat div. plaster under hela mitt yrkesverksamma liv.
Jag har redan levererat petskydd till flera modulägare. Petskydden tillverkas lämpligen av 3 mm akryl (t.ex Plexiglas). Längd och höjd kapas till efter modulägarens önskemål. Maila eller ring mig direkt så fortsätter vi utanför forummet.
Berndt Österberg
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av stasv »

Lika intressant är på vilket sätt monteringen av skydden kan göras. Tvingar eller bult? Då utgår jag från att skyddet inte är längre än 1 meter som är en vanlig modullängd. Måste planera in skydd för min station under byggnad, Hfs.
Är det någon som valt att ha ett beröringsskydd fast monterad på sin modul, erfarenheter?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av LLJ »

Fast monterat skydd är väl ivägen när man vill komma åt att koppla av under rangering på trafikplatser.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av Tompa »

Jag vet att vi (MMM) har använt en tunnare typ (1-1,5mm) av flexibel plast. Det är inte plexi vad jag kommer ihåg. Som vi hade I långa remsor och satte med tvingar tex när vi körde på Tekniska musset för flera år sedan. Tror det var Odd som fixade dessa.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Höjd på beröringsskydd?

Inlägg av fs_toni »

Tompa skrev: 2017-11-21, 11:54 Jag vet att vi (MMM) har använt en tunnare typ (1-1,5mm) av flexibel plast. Det är inte plexi vad jag kommer ihåg. Som vi hade I långa remsor och satte med tvingar tex när vi körde på Tekniska musset för flera år sedan. Tror det var Odd som fixade dessa.
Även om jag tror att beställa av Berndts plast säkert är en bra lösning så svängde jag förbi Matton inne i Stockholm idag och hittade (och köpte) dessa:
http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... PLA1MM5162

Kapar man dem på mitten så får man lämplig höjd för mina behov och ett ark ger då 1-1,2 meter skydd för 60kr vilket känns som ett ganska överkomligt pris.
Skriv svar

Återgå till "Landskap"