byggtips

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Erik Johansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-12-18, 12:22

byggtips

Inlägg av Erik Johansson »

Jag håller på att bygga min första modul, och själva modulen är klar. Jag tänkte bygga landskapet på foam skiva och undra om jag kan bygga landskap direkt på foam skivan eller om jag måste lägga dit nått på foam tex kork eller nått
Tacksam för tips
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: byggtips

Inlägg av JanFrelin »

Har du bara en någorlunda tät foamskiva brukar det vara ett bra underlag. Det går bra att forma skivorna med förskärare eller så.

Vad lägger du spåret på?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: byggtips

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej, hoppas jag inte kapar tråden.

Men jag har en väldigt snarlik fråga.

Jag har sett instruktionsfilmer på Youtube där foamskiva målas med någon grundfärg, av typ plastvariant.

Behöver jag måla foamskivan innan landskapsbygget tar vid?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: byggtips

Inlägg av BengtOhliv »

Titta gärna på Fäboda station i detta forum under MMM moduler 2R. Där har jag beskrivit hur jag bygger mina moduler. Jag använder 50 mm styrofoamskiva (blå markskiva), här har jag bl a skurit ut diken längs spåren, karvat ut en sjö och byggt bergformationer med styrofoam skiva. Där det är skogsmark har jag lagt på lite sandspackel på skivan som är utsmetat med mina händer (lite kladdigt), målat med vattenfärg och sedan skosgsmarksströssel från Busch. Sedan ska jag plantera träd på dessa ytor./Bengt
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: byggtips

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 15:46 Behöver jag måla foamskivan innan landskapsbygget tar vid?
Du måste inte, men jag skulle rekommendera det. Det gör att man inte behöver vara supernoga med att ha 100% täckning med landskapsmaterial. Sedan brukar alltid landskapsmaterial släppa lite allt eftersom och då är det bra med en neutral bas så att foamens färg inte lyser genom. Som alternativ till färg kan man använda färgad fogmassa till kakel.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: byggtips

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2017-08-07, 12:55
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 15:46 Behöver jag måla foamskivan innan landskapsbygget tar vid?
Du måste inte, men jag skulle rekommendera det. Det gör att man inte behöver vara supernoga med att ha 100% täckning med landskapsmaterial. Sedan brukar alltid landskapsmaterial släppa lite allt eftersom och då är det bra med en neutral bas så att foamens färg inte lyser genom. Som alternativ till färg kan man använda färgad fogmassa till kakel.
Tack så mycket Erik!

Då kommer ju den givna följdfrågan om det finns vissa färgtyper som är att rekommendera till cellplast. Jag tänker en latex/akrylat/"plastfärg"?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: byggtips

Inlägg av Odd J »

Mitt tips är att inte bygga landskap direkt på den glatta ytan på cellplasten. Jag brukar börja med att skrapa/rugga upp plastytan och sen limma fleecetyg eller någon gammal tröja eller något på plastytan för att inte riskera att landskapet skall lossna (till detta använder jag vanligt vitlim/trälim). Då får man också en naturlig yta där man inte ser eventuella skarvar i plasten.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: byggtips

Inlägg av Gissberg »

Ännu ett tips. Forma först cellplastytan så att du får den kuperade terrängen du önskar. Du kan använda kniv, rasp mm. Pensla på lätt utspätt trälim och strö sågspån. När det torkat målar du brunt. Enklast är då att dusch några stänk vatten och måla brunt.
Erik Johansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-12-18, 12:22

Re: byggtips

Inlägg av Erik Johansson »

JanFrelin skrev: 2017-08-06, 14:39 Har du bara en någorlunda tät foamskiva brukar det vara ett bra underlag. Det går bra att forma skivorna med förskärare eller så.

Vad lägger du spåret på?
Jag lägger spåret på kork
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: byggtips

Inlägg av Arne Ivan »

Erik Johansson skrev: 2017-08-13, 16:32
JanFrelin skrev: 2017-08-06, 14:39 Har du bara en någorlunda tät foamskiva brukar det vara ett bra underlag. Det går bra att forma skivorna med förskärare eller så.

Vad lägger du spåret på?
Jag lägger spåret på kork
Jag har börjat limma spåret med mellanbrun latexspackel med ungefär samma kulör som kork.
Tidigare syntes den vita färgen på cascolimmet när man missat att få dit en liten fnutt ballast på nåt ställe med 2mm diameter. Nu syns det inte.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "Landskap"