Vädra träslipers och räl

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Vädra träslipers och räl

Inlägg av HansBrage »

Hej!

Nånstans har jag sett en filmsnutt (troligen Youtube) med tips på hur man vädrade sin blanka, svarta, plastiga träslipers till något mer normalt rostbrunt. Även rälen fick sig en dos och man använde nog någon form av spritpenna eller liknande. Det var ett tag sen jag såg denna filmsnutt och nu hittar jag den inte. Har någon sett den? Eller vet någon vad det var för pennor som användes? Eller har ni några andra fina tips på hur man får blanksvarta träslipers att se bättre ut :?:

// Hans
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Vädra träslipers och räl

Inlägg av SethSwede »

image.jpeg
image.jpeg (58.73 KiB) Visad 3905 gånger
Hej
I Svenska Sommarmoduler använder vi Vallejo 'Golden Brown' för rälsen. Slipers se nedan
Håkan Grundstedt har bra tips:
"Jag försöker oftast börja med att måla räls och slipers. Jag har förfallit till att stryka hela klabbet, räls, slipers och banvall med ljusbrun plakatfärg. Man kan sen lyxa till det och sen måla individuella sliprar i avvikande bruna/grå/svarta nyanser, resultatet av det merjobbet blir ofta mycket snyggt och kan definitivt rekommenderas.
När jag målar använder jag vattenlöslig plakatfärg i ett antal olika nyanser som blandas lite slumpmässigt på en plastpalett från Clas Ohlson. Färgen har jag fått frågor om förresten, jag använde förr Allak plakatfärg men den går ju inte att få tag i sen 15-20 år, numer använder jag matt Allmogefärg från Lefranc & Bourgeois inköpt hos Clas Ohlson eller min lokala leksaksaffär. "http://hakang.zmn.se/index/37127.html
Mvh
Seth
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vädra träslipers och räl

Inlägg av JanFrelin »

Jag sprutade mitt spår med en matt gråbrunsvart färgblandning, den är en stor förbättring. Efter ballastering kommer jag spruta rälerna med rostfärg, kommer det lite bredvid gör det inte så mycket.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vädra träslipers och räl

Inlägg av fs_toni »

Jag målar numera rälsen med Humbrol 113 rust.
Testade att stryka grovt över syllarna med en mörkbrun PanPastel. Det blev en ojämn och lite dov färg och struktur som jag tycker blev bra för den är inte så jämn och enhetlig som om man målar.
Skriv svar

Återgå till "Landskap"