Vikta vagnar

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Vikta vagnar

Inlägg av etxbct »

Hej,
jag har några Lgjns ramar från UGJ sedan flera år tillbaka. Nu tänkte jag göra i ordning dem till Grimslövskörning.

Enligt NEM 302 bör minivikten vara 78 gr för en vagn på 195 mm. Tom väger vagnen 19 gr innan den ska viktas ner.
Enligt FREMO bör en sådan vagn väga 153 gr.

Den NMJ vagn jag har har en vikt av 52 gr och konteinerlasten en vikt av 40 gr, tillsammans 92 gr, för lätt enligt nämnda specar.
Jag har även en färdig UGJ som jag köpte på hjulmarknaden och den väger 19 gr och konteinerlasten 64 gr, tillsammans 83 gr, också den väldigt lätt.

Så om jag väger ner vagnen till minvikten 78 gr så ska konteinerlasten väga 75 gr för att komma till 153 gr.
Hur mycket av vikten bör ligga i vagnen och hur mycket läggs i konteinerlasten?

/Benny
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vikta vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

Om du tänker dig att kunna köra både med och utan container och vill ha maximal driftssäkerhet så är det 100% av vikten i vagnen som gäller. Om man har regeln att olastade vagnar ska gå i slutet av tågen så blir vagnvikten mindre viktig (men 19 g känns live väl lite). Även i vekligheten har man problem med olastade lätta vagnar med tunga vagnar efter sig.

En annan praktisk lösning är att alltid köra med last. Jag tror inte detta är en begränsning i många fall.
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Vikta vagnar

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Mina fönster-boggie-vagnar viktar jag till minst 150 gram, byter koppel, KK, samt byter till DC-hjul på de märklina...
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vikta vagnar

Inlägg av JanFrelin »

Jag tror det blir svårt att få UGJ-vagnarna att fungera väl utan last. Minst NEM-vikt är nog ett minimikrav. Nu vet jag inte hur UGJ-vagnarna ser ut, men det brukar svårt att hitta plats för vikter på sådana vagnar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Vikta vagnar

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Fönstervagnar med inredning är alternativet att fästa vikterna i taket även om tyngdpunkten blir sämre...
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"