JECO X2000 trasiga kugghjul

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

JECO X2000 trasiga kugghjul

Inlägg av StefanFjällemark »

Inför Kolding skulle jag göra i ordning mitt gråa JECO X2000 och tog med tågsättet för provkörning på KMJ i Borås.Där upptäcker jag att det saknas dekoder, men det var ju enkelt att fixa i en Lokpilot för att kunna testköra. Väl på banan hoppar drivenheten fram, ett tecken på trasiga kugghjul. Fyra spruckna kugghjul, samtliga drivaxlar, vad göra?

Jag ringde MJ Hobbyexperten, de levererar endast hela axlar med mässingskugghjul, skulle gå på över 300 kr. Dessutom hade dom bara två i lager när det är tre veckor kvar till Kolding.

Så kom jag på att jag köpt en påse med kugghjul från ROCO, mest för att ha som reserv till Hobbytrade MZ/TMZ, som är ökända för spruckna kugghjul. Kanske dessa kan passa i X2000? Sagt och gjort, det verkade vara av samma diameter och tandantal, typ så jag bytte på alla fyra axlarna. Sedan gick drivenheten som en dröm. ROCOs kugghjul kostar €1,40, ungefär 15 kr/st.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: JECO X2000 trasiga kugghjul

Inlägg av AlexanderEhn »

Ibland ska man ha lite rôta! Grattis och bra tips!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: JECO X2000 trasiga kugghjul

Inlägg av PeterAlsén »

Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: JECO X2000 trasiga kugghjul

Inlägg av LasseHerneklint »

Hände min X2 också för ett år sen eller så. Men när jag klagade i affären så bytte dom gratis medan jag väntade.
Men bra tips med Roco-varianten ifall det händer nåt annat lok.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"