Fleischmann 7368 problem

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Fleischmann 7368 problem

Inlägg av BoA »

Jag har ett Fleischmann 7368 digitaliserat med en Lenz 0511, (kommer från Mikael Carlsson).
Detta lok går väldigt dåligt,dock inte beroende på smutsig räls då jag har ett Fleischmann 722015 med en Doehler & Haass DH05 som går klanderfritt även i ren krypfart.
Jag kan inte se några problem med smutsiga hjul eller kontaktfel upp till dekodern.
Är det dekodern som är problemet?
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej,

Det är svårt att säga vad fel är.

*Men jag skulle ha plockat isär loket och gjort rent. Isopropanol är din nära vän i denna rengöring.
*Sen kontrollerat att kolen till motorn är bra, 6518 heter de om du behöver nya. Gör rent kollektorn (eller vad den runda som kolen ligger mot kallas)
*När du har kopplat bort dekodern från motor, testa att lägga vanlig analog ström över motorpolerna (vanligt 9 volt batteri funkar finfint) för att se hur motorn beter sig.
* Hur ser strömupptagningen ut? Rugga upp/fila/slipa lite på kopparbläcken

Skulle motorn gå fint så kan det så klart vara dekodern.
Köpte också lok från Mikael och en av dekoderna var helt tokig.
Ett annat lok behövde rätt mycket rengörning och inkörning för att gå fint.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av daniel »

Om dekodern strular så kan en reset av dekodern hjälpa. Hur man gör reset av dekodern varierar mellan olika tillverkare så man behöver då veta vad det är för dekoder i loket.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av StefanFjällemark »

Om jag har ett problem med ett lok som går konstigt och misstänker dekodern, testar jag att köra loket analogt, dvs tar ur dekodern och sätter i en analogplugg istället. Går loket bra då, kan man anta att dekodern behöver ställas in och ett första steg är då att återställa dekodern, som Daniel föreslår.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av BoA »

Vad är en analogplugg?
/Bosse
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av StefanFjällemark »

Det är en grej som sitter istället för dekodern så att loket kan köras analogt, brukar vara med loken vid leverans om de köps utan dekoder. Finns både 8-pinnars och 21-pinnars dekoderuttag. Äldre lok saknar dessa uttag, och då löds ofta dekoderns anslutningar, vilket innebär att man inte enkelt kan ställa om loket till analogdrift.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av Sunesson »

Vad jag kan minnas så är det länge sedan det loket blev digitaliserat av Mikael. Absolut att det behöver en rengöring/kontroll av strömtillförsel. Lenz 0511 är väl inte dom modernaste grejer man kan ha? Jag hade utan vidare bytt ut den mot modernare grejer. Men jag hade först kollat funktionen på motorn.
Senast redigerad av 1 Sunesson, redigerad totalt 2019 gånger.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av LLJ »

Nu är det väl inte lika vanligt med analogplugg i N-skala, som det rör sig om här, som i H0 och större skalor.

/Lars
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av BoA »

Tack för alla tips!
Jag började med att ansluta dcc körström till kretskortet och kunde konstatera att motor snurrade utan anmärkning.
:idea: Detta borde innebära att det är endera hjulens strömupptagning eller kopplingen till blecken som strular.
Jag vände helt enkelt loket, körde på körström till blecken på sidan och dippade isopropanol på hjulen med förhoppning att detta skulle rengöra mellan hjul och bleck, utan att montera isär loket.
Loket på rälsen och si det vandrade iväg perfekt, inte minsta lilla hack!
Verkar inte vara något fel på dekodern, men eftersom jag har en tanke att tandemköra två DU2:or så blir det nog ett byte till DH05 på det nuvarande loket och på det tillkommande!
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av AlexanderEhn »

7368 ingen digitalkontakt så "analogpluggmetoden" är utesluten.
Enda sättet att testa loket analogt är att löda bort dekodern. Eller plocka bort kretskortet och testa med ström direkt på polerna.

Såvida det är inte 736801 du har, men det har jag svårt att tro.


Testa att skriva "8" till CV8 så kanske den återställer sig.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"