Fleischmann 7368 problem

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av AlexanderEhn »

BoA skrev: 2019-05-23, 17:21 Tack för alla tips!
Jag började med att ansluta dcc körström till kretskortet och kunde konstatera att motor snurrade utan anmärkning.
:idea: Detta borde innebära att det är endera hjulens strömupptagning eller kopplingen till blecken som strular.
Jag vände helt enkelt loket, körde på körström till blecken på sidan och dippade isopropanol på hjulen med förhoppning att detta skulle rengöra mellan hjul och bleck, utan att montera isär loket.
Loket på rälsen och si det vandrade iväg perfekt, inte minsta lilla hack!
Verkar inte vara något fel på dekodern, men eftersom jag har en tanke att tandemköra två DU2:or så blir det nog ett byte till DH05 på det nuvarande loket och på det tillkommande!
Strålande!

Samma "smutsighet" som det var på Tb'n jag köpte från Mikael. Rejäl dos IPA och gnugga bort smutsflagor från hjulen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av AndersB »

Hej
Du beskriver inte exakt vad problemet är men jag gissar att du upplever standardproblemet när det gäller Lenz!

Lenz dekodrar har en usel egenskap där dom börjar om från början på noll varje gång dom tappar kontakten. Det innebär att för varje litet hopp loket gör eller en smutsfläck som ska passeras, så stoppar loket och kör igång igen.

De flesta andra dekodrar kommer ihåg sin hastighet och fortsätter med den!

Ett lok på smutsigt spår eller ett lok med stel hjulupphängning (som Fleischmanns Du) går alltså uselt med en Lenz-dekoder - rycker och har sig.
Skulle man dessutom ställt in "starttröghet" i dekodern så blir det helt omöjligt att köra.

mvh/anders
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Fleischmann 7368 problem

Inlägg av BoA »

Jo jag har noterat denna egenskap med Lenz dekodern.
Inriktar mig på ett byte till DH05 per omgående!
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"