Låda för tåg

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Låda för tåg

Inlägg av daniel »

Jag tänkte ta med mig ett tåg till H0-banan på DreamTrack och då kom frågan hur jag skulle transportera tåget. En kasserad förvaringshylla i plast hade någorlunda lämpliga fack på undersidan av hyllplanen. Och en golvmatta i gummi klippt i smala remsor skyddar på sidorna. Man tager vad man haver som Kajsa Varg sa.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
2018-04-09 06.45.46_liten.jpg
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Låda för tåg

Inlägg av thomas.carlson »

Daniel, underbart smart. Jag gillar när man tänker utanför boxen.
//Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Låda för tåg

Inlägg av LarsRobert »

thomas.carlson skrev: 2018-04-10, 09:26 Daniel, underbart smart. Jag gillar när man tänker utanför boxen.
//Thomas
Fast i det här fallet har väl Daniel tänkt i boxen? :) Snygg lösning!
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Låda för tåg

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Skaffade dena från Habohobby
https://www.habohobby.se/sv/produkter/m ... ystem.html
Och är supernöjd.
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Låda för tåg

Inlägg av StefanFjällemark »

Här är min lösning för transport av vagnar: Billiga stapelbara brödlådor och strimlor av liggunderlag från Biltema samt passbitar av frigolit eller skumplast. Mellanlägg mellan vagnar är strimlor av foamboard eller liggunderlag. Ger mycket förvaring till lågt pris och enkelt att frakta. Snabbt att packa upp och packa ner. Hemma står vagnarna kvar i lådorna tills nästa träff.

WP_20160723_21_18_57_Pro.jpg
WP_20160729_16_34_20_Pro.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Låda för tåg

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2018-12-01, 22:38 Här är min lösning för transport av vagnar: Billiga stapelbara brödlådor och strimlor av liggunderlag från Biltema samt passbitar av frigolit eller skumplast. Mellanlägg mellan vagnar är strimlor av foamboard eller liggunderlag.
Funkar det bra med wellpapp verkligen? Eller är du väldigt försiktig?

Min erfarenhet av wellpapplådor, flyttlådor exempelvis, är att de inte håller i längden, skärskiljt om de ska staplas.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Låda för tåg

Inlägg av PerEklund »

En låda med så låga kanter och med så låg vikt det blir med vagnar borde absolut inte vara några problem.
—Per
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Låda för tåg

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2018-12-02, 11:44 Funkar det bra med wellpapp verkligen? Eller är du väldigt försiktig? Min erfarenhet av wellpapplådor, flyttlådor exempelvis, är att de inte håller i längden, skärskiljt om de ska staplas.
Poängen med wellpapplådorna är att de är billiga, så går någon sönder tar man en ny eller tejpar ihop den trasiga. På några har jag limmat en botten av liggunderlag. Lådorna håller bra, har endast tejpat några handtag som gått sönder. Köpte en 50-pack på Tingstad papper, kostar då 15 kr/st. Kanterna är 10 cm höga, och man kan stapla fyra på varandra utan problem, t.ex. i bilen vid transport. Använder dessa lådor till mer än tåg. Passar perfekt två i bredd i en 50-cm Ikea Ivar lagerhylla. Jämför lagringspriset per vagn på min lösning och t.ex. Hobbytote. Med så lågt pris per låda kan man låta vagnarna stå kvar i lådorna mellan träffarna. Har väl ca 10 färdigpackade brödlådor med vagnar, bara att lyfta in i bilen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Låda för tåg

Inlägg av AlexanderEhn »

Låter onekligen som en bra variant Stefan.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Låda för tåg

Inlägg av LasseHerneklint »

Ser smart ut. Men hur går det med handtag, räcken, etc på vagnarna när de står packade utan skydd emellan?
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"