Sammanställning över SJ godsvagnar

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av JanFrelin »

Hej,

Jag har knåpat ihop data över en del SJ godsvagnar på svensk MJ-wiki och sammanställt här:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ godsvagnar

Syftet är bland annat att kunna vara till hjälp vid ifyllande av vagnskort.

(Uppdaterat med rätt adress).
Senast redigerad av 2 JanFrelin, redigerad totalt 2018 gång.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av daniel »

Tack! Mycket bra.

Ett tips är att också länka till GreenCargo:s Godsvagnshandboken samt Modellrallare i Väst vars sida Byggtips innehåller särtryck med SJ godsvagnar.

Jag har även ändrat tråden till Notis så att den alltid kommer överst, då det här är en tråd som många kommer ha anledning att komma tillbaka till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av Nicke »

Håller med, mycket bra !

Jag skulle vilja uppmana fler att skriva i Wikin, speciellt objektiv information av bestående art.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av Eke »

Väldigt bra initiativ!
Och Godsvagnshandboken är kalas när man kör modernt!
Men, det är ett levande dokument och vagnsbeståndet ändras hela tiden!
Önskar man kunde spara dom vagnarna som försvinner och skrotas ut!
Att köra modernt innebär ju inte bara det senaste utan kanske dom senaste 20 årens fordon.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av JanFrelin »

Jag lade till en portalsida för GC godsvagnar också:
http://www.svenskmjwiki.se/GC godsvagnar

(Korrigerat adressen).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av JanFrelin »

Ny portalsida med privata järnvägsoperatörers godsvagnar:
http://www.svenskmjwiki.se/Privata_järn ... godsvagnar
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av daniel »

Tack.

Det hade varit bra med en liten ruta som anger vad privata bolagens förkortningar står för. TGOJ, NBJ och MTAB har jag hyfsat koll på, men AAE är helt nytt. En enkel rutan med förkortning och namn räcker. Finns det någon sida med mer förklarande text om ett bolag är en länk dit bra, men inte nödvändigt.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av plj »

Mycket bra sammanfattning. Tankvagnarna borde kanske kompletteras med Q12b för boggitankvagnar. Men listan innefattar väl bara SJ-vagnar så alla boggivagnar (och de flesta 2-axliga) tillhörde privata aktörer.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av JanFrelin »

plj skrev: 2018-10-01, 08:35 Mycket bra sammanfattning. Tankvagnarna borde kanske kompletteras med Q12b för boggitankvagnar. Men listan innefattar väl bara SJ-vagnar så alla boggivagnar (och de flesta 2-axliga) tillhörde privata aktörer.
Just nu är principen att privatvagnar redovisas hos respektive järnvägsbolag som de var registrerade hos, i den mån det finns information om dem. Privata järnvägsoperatörer avser just de som bedriver järnvägstrafik själva.

Skillnaden kan nog göras tydligare.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Sammanställning över SJ godsvagnar

Inlägg av JanFrelin »

daniel skrev: 2018-10-01, 01:44 Tack.

Det hade varit bra med en liten ruta som anger vad privata bolagens förkortningar står för. TGOJ, NBJ och MTAB har jag hyfsat koll på, men AAE är helt nytt. En enkel rutan med förkortning och namn räcker. Finns det någon sida med mer förklarande text om ett bolag är en länk dit bra, men inte nödvändigt.
Jag tror jag fixar det med hyperlänkar, återkommer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"