Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

På tide med en liten oppdatering igjen. Rammeverket er ferdig rundt hele rommet, og jeg har begynt planleggingen av en stasjonsmodul. Denne vil få selvbygget skinnegang og veksler i code 55 med tresviller, vuderer å rive opp skinnene på den ferdige modulen og erstatte de med code 55 også. Har kjøpt inn masse utstyr og materiell fra både Fast Tracks, Kappler og Micro Engineering og gleder meg til å teste det ut, har aldri prøvd selvbygging av skinner før! :)

Her er det ene hjørnet av rommet, lok og vogner samt endel byggesett har fått sin faste hylleplass:
Bild

På langveggen har jeg fått plass til oppbevaringsbokser med toglitteratur, hovedsakelig Model Railroader og MJ-bladet. Tanken er å få ryddet litt i disse med tiden, og få organisert årgangene slik at det blir lettere å finne frem:
Bild

I dette hjørnet kommer stasjonsmodulen jeg har begynt planleggingen av, på bildet har jeg printet ut sporplanen i full størrelse og lagt ut for kontroll. På veggen ved vinduet henger den foreløpig siste versjonen av sporplanen, moduloppsettet kan såvidt skimtes. Planen viser også en halvøy som stikker ut i rommet, her skal jeg bruke de gamle seksjonene mine som for øyeblikket står på gulvet under anlegget, til høyre vises det gamle kontrollpanelet som jeg også har tatt vare på med tanke på gjenbruk:
Bild

Hjørneseksjonen på stasjonsmodulen har bare 750mm radius og kan dermed ikke brukes på treff, her hjemme vil den imidlertid fint kunne brukes. Endeseksjonene vil derimot følge FREMO-standarden fullt ut, tanken er da å lage flere mellomseksjoner slik at hele stasjonen unntatt hjørneseksjonen kan tas med på treff. Her har jeg plassert ut noen vogner for å kontrollere klaringen gjennom kurven i hjørnet:
Bild

Svein
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av MickeC »

Trevligt!

Det ser välordnat och genomtänkt ut.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

De siste to helgene har jeg eksperimentert med håndlagt spor i code 55 på tresviller, og har også testet ut ulike typer ballast for å se hva jeg liker best. Her er noen bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Svein
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av plj »

Vilka krav på flänshöjd/hjulprofil har Du med code 55 och "hemspikad" räls? Duger NEM-profil? Eller är det fråga om RP25 eller någon form av finskala? Jag frågar eftersom Du nämner att Du ska ha med modulerna på träffar.
PLj
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

RP25 skal fungere på code 55, det er også den jeg kommer til å gå for når jeg skal bygge sporvekslene. NEM-hjul har nok for store flenser (kan muligens fungere på code 55 og printsviller uten skinnespiker) og for liten back-to-back avstand etter hva jeg har lest. Men jeg har også hørt at det er snakk om en ny NEM-standard som nærmer seg RP25, vet ikke hvordan den er.

Svein
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av StaffanWiman »

På modulen Kroksbo som just nu finns med på Tekniska museet är det handlagd räls i code 55 (tror jag) och det är inga problem för några hjul. Jag har nog nem-hjul på alla mina lok och vagnar.

Din räls ser förskräckligt fin ut !!!

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

Fint spår.

För FREMO träffrar i Sverige har det hittills varit krav på att NEM hjuls skall kunna användas.
Vet dock att en del byggare bygger för RP25 i Norge, vilket är synd då man begränsar vilka som kan vara med på träffar, även om modulerna ser bättre ut.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av Eke »

Snyggt spår, borde funka med Nemhjul också om inte spikarna blir för höga bara! Kan du inte löda rälsen på lite pertinax här och där istället för att spika?
Hur funkar det i växlar med code 55! Går det att få det att funka med Nemhjul där eller finns det fler hinder förutom rälsbefästningarna där?

Mvh. Eke
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Ja jeg vet, det der er en stadig diskusjon på norske fora også. Så lenge NEM og RP25 er to ulike normer/standarder vil det alltid bli noe ekskludering, det går begge veier. Det samme gjelder i og for seg også bøylekoblinger vs trådkoblinger, så da må man bare ta et valg og holde seg til det.

Eke: Med pertinax, mener du printsviller da? Jeg kommer til å bruke noen printsviller på sporvekslene for å holde de sammen, men ellers vil jeg helst bare bruke tresviller. Jeg vurderte å bruke printsviller på sporet også, men da mister jeg nettopp slike detaljer som skinnespikerne og den unike trestrukturen i svillene, og det er noe av sjarmen ved selvbygget spor syns jeg.

Litt av utfordringen med NEM kontra RP25 er back-to-back-målene gjennom sporveksler, etter hva jeg har lest (har ikke testet det ut selv). Siden NEM-hjul har mindre avstand mellom hjulene vil RP25-veksler bli litt for trange. Det motsatte skjer ved RP25-hjul gjennom NEM-veksler, disse blir da litt for romslige slik at hjulene kan begynne å klatre på skinnekrysset. Sporvidden er jo lik på begge, så på vanlige strekningsmoduler bør det gå greit så lenge flensene ikke slår nedi slik du nevner.

Svein
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av Eke »

Om printsviller är slipers av kretskortlaminat så var det jag tänkte på. Jo, jag håller med dig om att träsliprarna ser finare ut så jag förstår dig men det är tråkigt om NEMhjulsförsedda fordon exkluderas!
Men vad gäller RP25 hjulens back to backmått tror jag att du har missförstått det lite, om jag inte missminner mig så rekomenderar Fremo att RP25-axlarnas back to backmått ska anpassas till NEM för säker gång i europeiska växlar!

Det finns till och med en NEM-norm 311.1 som motsvarar detta!
http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf
http://www.morop.eu/de/normes/nem311_d.pdf

Detta kan ju vara bra att veta innan du börjar bygga växlar så dom inte bara passar för amerikanska tåg.
Hoppas jag inte fått detta om bakfoten men kanske det finns flera Fremomedlemmar här som kan svara på hur det förhåller sig.


Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"